Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra vs "Dålig" kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror på vilken budget man har eller hur? :)

Jag skaffade en D90 + AF 50 f/1,8D + kamera väska + ett bra stativ för samma pengar som ett D7000 hus kostade. En sak är helt säker, man tjänar mera på bra optik och en "lite" enklare kamera. Eller påstår du att en 7D eller D7000 tar dubbelt så bra bilder?
Man tjänar ingenting på att snåla! Det är i så fall bättre att köpa en ordentlig kamera och nåt billigt objektiv att ha medans man sparar ihop till ett bättre. Annars sitter man där och suktar efter ett bättre hus rätt snart ändå.

Och ja, jag påstår att dom tar dubbelt så bra bilder, eftersom dom kan ta bilder en sämre kamera inte kan ta alls.
 
Det får nog ta och bli en Nikon d7000 med ett 18-105 VR objektiv tror jag. Lite sugen på 7D, men det är lite väl mycket pengar det rör sig om. Verkar som d7000 är en lagom bra kamera. Tack för alla råd :)
 
Jag vill bara dela med av mina erfarenheter: ju mer jag har fotograferat desto mer har jag märkt att det varit optiken som varit begränsande. Detta är nuåtgärdat sedan flera år. Tänk på att en D90+sigma 18-50/2,8 kan fotografera i lika dåligt ljus som D7000+18-105/3,5-5,6VR vid rörliga motiv och är billigare. Om ett par år då D7000 ersätts har du tappat mindre på D90. För sanningen är väl att man inte nöjer sig hela livet med sin kamera utan man uppgraderar och är det kamerafunktioner man är ute efter och inte bara brus, video mm så är äldre kameror bra köp.
 
Man tjänar ingenting på att snåla! Det är i så fall bättre att köpa en ordentlig kamera och nåt billigt objektiv att ha medans man sparar ihop till ett bättre. Annars sitter man där och suktar efter ett bättre hus rätt snart ändå.

Och ja, jag påstår att dom tar dubbelt så bra bilder, eftersom dom kan ta bilder en sämre kamera inte kan ta alls.

Precis - fast tvärt om! Man skall inte snåla på objektivet utan kameran. Köper man en fin kamera och ett billigt objektiv och sparar till ett bättre objektiv kanske kameran hinner ersättas under tiden och då kunde man lika gärna ha sparat till kameran istället och köpt den då den är billig. Tänk på alla som köpte D90 för 10.000:- då man idag får den ny för 5500:-.
 
Du blir säkert nöjd med d7000.
När jag köpte 40d så köpte jag endast hus, pappa hade en gammal eos med 35-80 och 80-200 objektiv. Ett halvår senare sålde jag en bil och köpte canons 18-200 och 580 ex II blixten, vilken skillnad..
Alla säger att superzoomar inte duger till någonting men det beror ju på vad du gör med bilderna, canons superzoom är sämst i vidvinkelområdet men där fotograferar jag sällan. I höstas sålde jag en annan bil, fotograferar amerikanska bilar idag istället för kör, och även 18-200 objektivet till förmån för canons 70-200 f/2.8 mkII och nu i vår canons nya 2x extender.
Jag är fortfarande nöjd med 40'an efter snart 3 år, enda problemet har varit slutaren men den byttes på garanti fast kameran var 2 år gammal.
Nästa investering blir säkert ett 24-70 eller motsvarande. Kameran hoppas jag kunna använda flera år än.
 
När jag var ifärd att uppgradera min Canon 30D med superzoom så stod det mellan 7D och en 50D. Då var 7D splitterny och 50D precis i slutfas i sin generation vilket gjorde en prisskillnad på mer än halva priset. Mitt val föll på den billigare elektroniken och lite dyrare optik vilket jag inte ångrat ännu i vart fall. Jag kommer att ha fina gluggar som även funkar till mitt nästa kamerahus när min 50D gjort sitt.
 
Köper du en beg 40D (3500:) plus beg Sigma 18-50/2,8(2500:) plus ny 70-200/4 L (utan IS) (max 5000:) så har du en vass kamera och optik i referensklass för bara 11.000:-.
 
Precis - fast tvärt om! Man skall inte snåla på objektivet utan kameran. Köper man en fin kamera och ett billigt objektiv och sparar till ett bättre objektiv kanske kameran hinner ersättas under tiden och då kunde man lika gärna ha sparat till kameran istället och köpt den då den är billig. Tänk på alla som köpte D90 för 10.000:- då man idag får den ny för 5500:-.
Tar det tre år att spara ihop 5000:- extra så går det då inte fort att spara...
 
finns inga dåliga kameror idag på marknaden

Jag håller med. Ser man till upplösningen så är optiken flaskhalsen även på instegsmodeller som nu stoltserar med 14mp eller mer. Tycker man skall ta en titt på The luminous landscape och titta på 1Ds från 2002. 11mp och han fick vara väldigt noga med objektivval. Inte ens alla L gluggar räckte - 100-400L vid 400mm även nedbländad lämnade en del att önska. Ser man till brus så är denna kamera föråldrad med påtagligt brus vid större utskrifter redan vid ISO 640. Men man skall komma ihåg att detta gäller vid större utskrifter. Vad gäller sensorn så visst får man lägre brus med senaste generationen ffa vid höga ISO och fotar man inomhusdport är detta säkert viktigt men för alla osd andra räcker ISO 1600 långt. Dessutom för att motivera behov av ISO 6400 skall man nog först ha maxat bländaren på objektiven först. Sätter man en f/5,6 på en 7D kan man lika gärna sätta en f/4-f/2,8 på en 40D först. Är det kameraegrnskaper man är ute efter kan man titta på gårdagens vassare modeller istället. Visst sjutton blir man nöjd med en D7000 eller 7D men sedan skall man ha bra optik också. Man blir nog också nöjd med en 40D och har pengar över till optik.
 
Vad gäller sensorn så visst får man lägre brus med senaste generationen ffa vid höga ISO och fotar man inomhusdport är detta säkert viktigt men för alla osd andra räcker ISO 1600 långt. Dessutom för att motivera behov av ISO 6400 skall man nog först ha maxat bländaren på objektiven först. Sätter man en f/5,6 på en 7D kan man lika gärna sätta en f/4-f/2,8 på en 40D först. Är det kameraegrnskaper man är ute efter kan man titta på gårdagens vassare modeller istället. Visst sjutton blir man nöjd med en D7000 eller 7D men sedan skall man ha bra optik också. Man blir nog också nöjd med en 40D och har pengar över till optik.
Det är inte särskilt svårt att maxa bländaren. Finns MÅNGA tillfällen då inte ens ISO 6400 med bländare 1.4 är tillräckligt för att få ner slutartiden.
Plus att man begränsar möjligheterna att påverka skärpedjupet om man måste hålla sig till största bländare för att kompensera för lågt ISO-tal.
 
Det är inte särskilt svårt att maxa bländaren. Finns MÅNGA tillfällen då inte ens ISO 6400 med bländare 1.4 är tillräckligt för att få ner slutartiden.
Plus att man begränsar möjligheterna att påverka skärpedjupet om man måste hålla sig till största bländare för att kompensera för lågt ISO-tal.

Det är nog inte majoriteten av fotografer som behöver dessa prestanda. Har man råd med D7000 PLUS vass optik - självklart - "knock yourself out" som man säger. De flesta måste nog prioritera optik kontra kamera - jag väljer optik.
 
Bäst kamera är den som du alltid har med dig och som du lärt dig utan och innan. Sämst är den som du alltid länar hemma och aldrig ger dig tid till att lära! Alla kameror är idag så bra att det inte finns någon tekniskt sett, dålig. Gå till butik och be om att få känna och klämma det är bara den kameran som du tycker ligger rätt i din hand som du kommer att ta med dig ut.
 
Billig vs dyr

Hej!
Jag är en nybörjare inom fotovärlden, har inte ägt en kamera ännu. Bara använt min pappas kamera och fotat lite, men kommit på att jag skulle vilja ha en egen systemkamera att leka lite med. Dom kameror jag har funderat på är Canons 550d eller Nikons d5100, och det är väl amatörkameror om man säger så. Men när jag tänker efter varför måste man köpa en sämre kamera, varför inte en semiproffs kamera som Canons 60d istället eller något i den stilen. För sen när jag vill ha en bättre kamera måste jag ju ändå sälja den gamla och byta, varför inte ha en bra på en gång? Varför köper man billigare kameror som första kameror? Då kan man ju börja med ett allround-objektiv och sen när man vill ha bättre bilder, byta objektiv istället. Kom med förslag och rådgivning, vore tacksamt.
/ Wictor

Det finns nästan hur många olika svar som helst på din fråga, och de flesta är dessutom ganska rätt :)

Många som skall köpa en kamera oroar sig väldigt mycket för att köpa "dålig" kamera. Den oron är rätt obefogad numera. Jag håller generellt med de som säger att det i praktiken inte säljs några nya kameror som är direkt dåliga. Däremot säljs det kameror som är avsedda för väldigt olika målgrupper, så valet handlar inte om bra eller dåliga kameror, utan om rätt eller fel kamera. Alltså att köpa rätt kamera efter sina egna behov. Sedan har man ju tyvärr som nybörjare oftast ingen direkt aning om vilka ens behov är ... :)

I praktiken handlar det ju oftast om "hur dyr kamera behöver jag köpa för att bli nöjd?"

Eller, annorlunda uttryckt, "hur bra är billiga respektive dyra kameror?" I mitt resonemang nedan håller jag mig enbart till systemkameror med utbytbara objektiv eftersom det var sådan du frågade efter.

Ser vi enbart till bildkvalitet är skillnaden mellan billiga och dyra kameror häpnadsväckande liten. Oftast i praktiken försumbar. Jag vet att många sätter kaffet i vrångstrupen när de läser det här och vill protestera vilt, men läs vidare lite först.

Säg att vi sätter på likvärdiga objektiv på en Nikon D3100 (deras billigaste, 4500 kr) och en Nikon D3s (en proffskamera, 43000 kr) och tar en bild på en kompis framför Stockholms stadshus en halvsolig eftermiddag som det är idag. De bilderna kommer bli till förväxling lika kvalitetsmässigt. Men försök sedan fotografera en hockey- eller volleybollmatch med bägge kamerorna och är du bara lite inkörd på dem så kommer du snabbt få massor av användbara bilder med D3s och bara enstaka bra med en D3100. Det en D3100 missar på i sådana lägen är bland annat att autofokusen inte hänger med (i synnerhet i svagt ljus), att man missar en del bilder på grund av låg seriehastighet och att kameran i många avgörande lägen kommer att vara låst och upptagen att skriva på minneskortet eftersom den inte är byggd för att klara långa bildserier.

Så länge man inte har ett krävande motiv eller en krävande situation så ger billiga och dyra kameror till förväxling lika resultat (om man har likvärdiga objektiv förstås). Men i besvärliga ljusförhållanden, vid snabba och svårförutsägbara förlopp som får man bättre odds med en dyr proffskamera. Dessutom tål de dyrare kamerorna mer hantering, fler smällar, mer fukt och mer damm.

Här har vi kärnan i det hela: Det du betalar för i dyrare kameror handlar i grund och botten inte om att få bättre bildkvalitet utan om att förbättra dina odds att kunna dra nytta av den bildkvaliteten i så många situationer som möjligt.

I ditt fall väljer du mellan de billigaste instegskamerorna och lite mer påkostade entusiastmodeller. Vet du att du ofta kommer att fotografera sport och rörelse eller ofta kommer behöva bättre autofokus i svagt ljus, ja då vinner du en hel del på att använda en entusiastkamera. Inte för att den har bättre bildkvalitet, utan för att med den kan du oftare dra nytta av bildkvaliteten.

Skall du däremot mest fotografera landskap eller ta makrobilder så vinner du inte speciellt mycket på en dyrare kamera, då vinner du mer på att istället lägga pengarna på bättre objektiv.
 
Grevtures beskrivning är det bästa jag sett, borde klippas ut och klistras i alla trådar där någon funderar på vad de ska köpa. 10 poäng av 10 möjliga!
 
Ja det var ett bra inlägg! Mest vinner man väl kanske ändå på att köpa en enkel kamera och enkel optik och ta de bilder man kan med dem. Motiven räcker och blir över i alla fall, det är i den egna förmågan bildskapandet ändå kommer att begränsas. Sedan om man nödvändigtvis vill fotografera galopperande hästar i mörka ridhus lär man ju skaffa sig doningar därefter. Det finns motiv som helt enkelt inte låter sig fångas med enkel utrustning, som Grevture så bra förklarat.
 
Jag har i dag två systemkameror och arbetar med båda parareellt under en session... men kommer att inom kort komplettera med en kompakt. De har olika specifikation och olika egenskaper, men det jag saknar är kameran jag bär i fickan och överallt. Drömmen är en Leica men... förmodligen blir det en Panasonic Lumix LX3 eller LX5. Jag har haft en LX1, den levererade brusiga bilder men hade charm. En kamera äger sin personlighet, men bilderna tar du.

Har själv en LX3 och är strålande nöjd. Jag valde den framför många andra alternativ då bilderna från den föll mig i smaken. Nu sätter jag bara i minneskortet i min tv (Panasonic 50 tum plasma) och får för mig fantastiska bilder när jag har haft tur med motivet. LX5 blev jag sugen på att uppgradera till enbart för den bättre film-egenskaperna men har bestämt mig för att det inte är tillräckligt motiv.

MVH i solen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.