Annons

Digital Photo Professional, behöver hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Har som sagt DPP som jag börjat använda en del, funkar faktiskt riktigt bra. Men jag undrar om nån annan här på FS använder det också?
I så fall undrar jag om nån vet om man kan save and convert flera bilder samtidigt? Blir lite jobbigt om man måste gå igenom en för en och spara, eller typ framkalla som man kanske säger i PS. Det kan ju bli en del bilder om man fotar typ en bjudning eller fest och så vill man konverta dom till jpg för att visa i datorn eller PS3 på tv för vänner och bekanta, tar en väldans tid.

Mvh Reino

Hej Reino,

Visst kan du det. Kallas Batch process. Du hittar knappen längst ut till höger.

Härligt, va smidigt det blev nu;)
Tack för hjälpen.

Fråga: Brukar du använda det programmet eller har du gjort det?
Tänkte bara hur du gör, hur du arbetar med det.

En sak tänkte jag på. Det går ju att skärpa upp bilden på två ställen, dels under fliken RAW och även under RGB fliken, vet du hur det funkar, om jag tex drar upp skärpan på full i RAW, då kan jag ju även dra upp full under RGB, men blir det dubbelt så bra skärpa eller?
Har inte riktigt sett det, att det blir så, men varför finns det?
Även kontrast och brightness finns ju på bägge ställen.

En annan fråga: när eller om du ska göra en bild i svartvitt, väljer du då monochrome under picture style, eller går du till RGB och drar ner saturation?
Vilket blir bäst?

Jag har ju inte använt programmet så länge så jag har inte riktigt kommit in i det än.

Hej igen Reino,

Tyvärr så använder jag inte DPP själv, jag kör med PS. Så jag hoppas att någon annan kan hjälpa dig med dina frågor. Annars kan du säkert hitta både info och tutorials på nätet, plus naturligtvis testa dig fram.

Oskarp mask, ett annat sätt att skärpa bilderna än vad DPP stöttade från början, fungerar bara med RAW, såvitt jag minns. Det gäller även för en del andra funktioner, alltså att även om de finns på mer än ett ställe så fungerar bara den ena, beroende på vilket bildmaterial du har att arbeta med.

Jag använder DPP. Men jag är väl inte så himlans bra med den.

Angående raw Vs RGB sharpness så gissar jag på att RAW sharpness arbetar med rådatan direkt för att skärpa bilden. Men, i RGB flicken så arbetar du istället med den bild som råkonverteraren har processerat och sen konverterat till bild (i minnet och icke komprimerat) som du kan se på din bildskärm i DPP. Undrar hur peripheral illimunation fix + andra objektiv inställningar påverkar i denna kedja, skulle gissa att de också jobbar på denna bild och inte direkt med rådatan.

Sitter alltid med DPP.
Varsågod, en drös med Picture styles att ladda in i programmet: http://www.megaupload.com/?d=7OPHHE8D
Enklast att hantera så här pass många är att använda sig utav DPP++ som en fransman skapat.
http://digitol.free.fr/doku.php?id=dpppp:home

Ska se om jag kan spela in en stumfilm åt dig och lägga upp på vimeo och visa hur jag använder DPP. Den förra filmen som jag har där bör väl bytas ut snart då den innehåller fel om DPI.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar