Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000

Kallemero

Medlem
Är så förväntansfull att det nästan känns löjligt inför presentationen av D7000 (som troligtvis sker den 15/9).
Undrar om det är någon som vet till vilken tid som Nikon kallat till presskonferanse så att jag kan släppa det hela ett tag och få lite jobb gjort istället...
 
Jag som går i uppgraderingstankar..

Fast det lutar nog åt en d90 med 17-55 /2.8 istället, det ser ju ut som jag får det för ungefär samma pris som nya d7000 kommer kosta :)

Samtidigt verkar d7000 som ett mellanting mellan en uppgraderad d90 och en d300s.
Man kanske kan leva med en 35 /1.8 som normaloptik för att få en rejäl kamera till sin övriga optik? :)

Det blir ju att lusläsa inatt i vilket fall som
 
7D Vs. D7000

Kan det här vara C 7Ds starkaste motståndare .... Jepp! Och jag tror den vinner många hjärtan.
Den blir ett givet andrahus för min del.
 
Salle skrev:Kan det här vara C 7Ds starkaste motståndare .... Jepp! Och jag tror den vinner många hjärtan.

Tror jag inte, det är väl i så fall D300s eller dess eftertädare som är det. Det blir nog mer det vanliga att det är tidigare Nikonägare som skaffar nytt eller kompletterar. Det är ingen strid ström mellan märkena, det går ju inte att byta system allteftersom nyheter visas.
 
Salle skrev:Kan det här vara C 7Ds starkaste motståndare .... Jepp! Och jag tror den vinner många hjärtan.

Tror jag inte, det är väl i så fall D300s eller dess eftertädare som är det. Det blir nog mer det vanliga att det är tidigare Nikonägare som skaffar nytt eller kompletterar. Det är ingen strid ström mellan märkena, det går ju inte att byta system allteftersom nyheter visas.

Jag tror att D7000 ÄR D300s efterföljare..
Med den hottade specen, så lär D300s bli akterseglad duktigt...
/Anders
 
Jag tror att D7000 ÄR D300s efterföljare..
Med den hottade specen, så lär D300s bli akterseglad duktigt...
Precis vad jag tänkt när jag läst rykten om den nya kameran -- och har därför haft lite svårt att tro på uppgifterna. Men nu verkar det mesta bekräftat. Intressant att Nikon valt motsatt strategi, jämfört med Canon. De flyttar upp sin D90/D7000-position på marknaden och kannibaliserar på/slår ut sin egen semipromodell, medan Canon flyttade ned sin 50D/60D.

Hur har de tänkt att efterförljaren till D300s (som inte borde dröja så hemskt länge) ska se ut?
 
Jag tror att D7000 ÄR D300s efterföljare..
Med den hottade specen, så lär D300s bli akterseglad duktigt...
/Anders

D3100 efterträdde D3000.

D7000 efterträder D90.

D300s kommer att ersättas 2011 av D400.

D7000 saknar flera viktiga funktioner för att kunna vara en ersättare av D300s: dedikerade knappar för tex AF on, AF-läge mm, bildtagningshastighet, AF-system mm.
 
Precis vad jag tänkt när jag läst rykten om den nya kameran -- och har därför haft lite svårt att tro på uppgifterna. Men nu verkar det mesta bekräftat. Intressant att Nikon valt motsatt strategi, jämfört med Canon. De flyttar upp sin D90/D7000-position på marknaden och kannibaliserar på/slår ut sin egen semipromodell, medan Canon flyttade ned sin 50D/60D.

Hur har de tänkt att efterförljaren till D300s (som inte borde dröja så hemskt länge) ska se ut?

D400 kommer i augusti 2011 tillsammans med D4: 16,2 MP, ISO 100-25600, helt nytt AF-system med 63 punkter och korslagda inte bara i mitten, högre bildtagningshastighet (8 mot 7 i dag) , manuellt inställbar 1080p video, bättre hus och sökare, fler dedikerade knappar, AF-finjustering mm.
 
D400 kommer i augusti 2011 tillsammans med D4: 16,2 MP, ISO 100-25600, helt nytt AF-system med 63 punkter och korslagda inte bara i mitten, högre bildtagningshastighet (8 mot 7 i dag) , manuellt inställbar 1080p video, bättre hus och sökare, fler dedikerade knappar, AF-finjustering mm.
Intressanta uppgifter. Själv har jag svårt att tro att ens Nikons ledning vet exakt hur en produkt de tänker lansera om ett år ska se ut.

För övrigt är det inte mycket i uppräkningen som får denna "D400" att framstå som ett självklart val framför "D7000".
 
D3100 efterträdde D3000.

D7000 efterträder D90.

D300s kommer att ersättas 2011 av D400.

D7000 saknar flera viktiga funktioner för att kunna vara en ersättare av D300s: dedikerade knappar för tex AF on, AF-läge mm, bildtagningshastighet, AF-system mm.

Kan de verkligen hålla liv i sex parallella produktserier: D3100, D5000, D7000, D300s, D700, D3 (+ varianter)? Låter lite mycket.
 
Det ska bli spännande att se vad den här nya D7000 klarar av...
D90 är på många sätt fortfarande överlägsen Canons 550D.
D7000 kan slå undan alla anledningar att ens titta åt Canon...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.