Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukvara för att ansluta 1Ds MkII till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

anwes

Guest
Jag får inte kontakt med kameran, 1Ds MkII genom EOS Utility för att komma in och göra lite inställningar. I manualen och på nätet har jag hittat nåt gammal Canon-program som heter EOS Viewer Utility, är det de jag måste använda eller finns det nån annat bra sätt?

Har du anslut med USB eller Firewire? Jag har för mig att det måste vara firewire på Mark I och II.

Kör med USB, så det kan ju förklara mycket haha...
Tack för det snabba svaret!

USB porten på MkII är endast för koppling til skrivare. Kommunikation med dator måste ske via Firewire.

Nu har jag en firewire-kabel här men har fortsatta problem.

Kör Win7x64 och gissar att problemet kan ligga där.

Har försökt tanka hem WIA-drivers, men nån gick att installera utan resultat, och vi600en.exe klagar på att det var fel version av OS... så med andra ord hittar inte EOS Utility kameran.

Har ni några förslag på en lösning?

Canon har inte gjort någon 64-bitars WIA drivrutin, bara 32-bitars.Jag har flera datorer och
använder en XP dator till den kameran, där är det full funktionalitet. Annars gäller kortläsare..
Har för mig att jag läst i någon tråd här att någon fått fart på sin mark ll:a vid installation av någon av de nyare modellerna, kanske någon kan länka eller vet fakta.

Jag har hittat ett sätt att komma runt dilemmat att Canon inte supportar EOS Utility för 5D på Windows 7 x64. Det går iofs att ladda ner bilder från 5D till en Win7 x64 dator, men överföringen går i snigelfart och man tvingas i praktiken använda minneskortsläsare. Vad som heller inte går att få till är kamerainställningar, remote shooting etc. via EOS Utility. Metoden bör gå att använda på 1D-serien med Firewire-överföring också, men jag har inte möjlighet att testa detta.

Vissa versioner av Windows 7 har stöd för XP-emulering, s.k. "XP-mode". Det låter bra i teorin, men tyvärr fungerar det inte i praktiken troligen för att drivrutinsskiktet som används i XP-mode är Windows 7. EOS Utility hittar inte 5D i XP-mode.

Det sätt jag använder för att få EOS utility att kommunicera med 5D på en Windows 7-dator är att köra VMware Player (freeware) och i den kör jag en virtuell XP-dator.

Det finns en utförlig installationsanvisning på denna sida, följ den till punkt och pricka: http://www.howtogeek.com/howto/1091...s-7-machines-without-hardware-virtualization/ (bortse från att instruktionen ursprungligen skrivits för datorer som inte har hårdvarustöd för virtualisering).
Med instruktionen ovan så har du rätt snart en XP-maskin virtuellt snurrande i din Windows 7.

Nu kan du i denna virtuella XP-maskin installera Canons WIA-driver och EOS Utility för att kontrollera din 5D. Nu har jag som sagt inte möjlighet att prova med Firewire och 1D-serien, men VMware's teknik för att emulera skiktet mellan hårdvara som USB/Firewire-portar och operativsystemet skiljer sig från Microsofts och det mesta brukar gå att få igång i VMware.

Aktivera fildelningen i VMware player som den beskrivs i handledningen så kan du ladda ner bilder till vilken mapp som helst på din Windows7-dator också.

Glöm bara inte bort att installera ett virusskydd i den virtuella XP'n...

Det fina med denna virtuella XP-dator är att den kan leva vidare när du byter värddator då den endast består av några filer på värddatorns hårddisk. Du hittar filerna under My Documents\Virtual Machines.

Lycka till!

//Leif

Senast ändrad:
Mycket bra tips där Leif!

Får helt enkelt ta och slänga in Virtual Win XP i morgon och fixa det därigenom
http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx

Tack för hjälpen!

Kom bara ihåg att också installera VMware player och köra den virtuella XP'n i den - jag tror inte du kommer få igång Firewireöverföringen som du länkar till i XP-mode under Windows 7 (däremot måste man ladda ner och installera XP-mode innan du i VMware Player importerar XP-mode-maskinen till en virtuell XP-maskin.

//Leif

Kom bara ihåg att också installera VMware player och köra den virtuella XP'n i den - jag tror inte du kommer få igång Firewireöverföringen som du länkar till i XP-mode under Windows 7 (däremot måste man ladda ner och installera XP-mode innan du i VMware Player importerar XP-mode-maskinen till en virtuell XP-maskin.

//Leif

Fast det är inte XP-Mode, det är Microsoft Virtualiseringsmjukvara som är inkluderat i Win7, där de gratis låter en installera in licens av WinXP, så det är precis som WMware fast MS

Fast det är inte XP-Mode, det är Microsoft Virtualiseringsmjukvara som är inkluderat i Win7, där de gratis låter en installera in licens av WinXP, så det är precis som WMware fast MS

Det är med den produkten jag inte fick till det med en 5D, troligen pga att det är win7 som sköter kommunikationen med underliggande hårdvara. VMware använder en annan teknik som gör att underliggande OS (win 7 i detta fall) inte påverkar den virtuella maskinens kommunikation med hårdvaran.

Dock måste du ha win 7's i byggda virtualiseringsmotor installerad för att importera XP-mode till VMware player. VMware player behöver du mest troligt för att komunikationen med hårdvaran (kameran) ska fungera - i alla fall gäller det för en 5D som bara har 32-bitars drivrutiner.

Senast ändrad:
ANNONS