Jag undrar om det inte är lite väl mycket tillspetsad ton och generalisering just nu?
Jag gör mycket bröllopsuppdrag och tror att jag har rätt bra koll på mina kollegor/konkurrenter i branschen och håller inte alls med dig om det du skriver. De jag anser vara de främsta har varken utfrätta bilder eller behöver göra något åt den tekniska kvalitén för den sitter där den ska. Däremot är det onekligen så att det är lite (för?) inne nu att jobba med texturer men det är ju mer en fråga om smak än att behöva dölja undermålig ursprungskvalité. Personligen jobbar jag inte alls med texturer för det känns inte som min stil men det innebär inte att jag inte tycker att det kan passa på enstaka bilder i en serie.
Apropå enstaka bilder så tror jag inte att det är många bröllopsfotografer - om ens någon - som har tid och budget att sitta och jobba med texturer på varenda bild från ett uppdrag, utan då handlar det nog just om enstaka bilder som man visar upp på hemsidor eller liknande. Det kunden vill ha och betalar för är det man levererar om man vill ha en nöjd kund och konstigare än så är det inte (och jag tror som du att det inte är många par som bara vill ha extremt bearbetade bilder).
Jag hade först inte tänkt kommentera någon enskild fotograf men eftersom Christel själv gjort inlägg här kan jag för min del inte göra annat är att instämma i att hon i mina ögon tillhör den absoluta eliten på bildbearbetning. Det innebär självklart inte att jag utan undantag gillar allt hon gör, men oavsett det har hon min största respekt som såväl fotograf som retuschör.