Ok...
Så ska jag ha nått som skydd så finns det alltså "klarglasfilter".
På cybers sida så står det ju dock att det inte ska påverka bilden.
"UV och Skylightfilter
Fungerar mest som skydd för objektivets yttre linselement. Nästa en ett måste, faktiskt. UV är helt neutrala, skylight är svagt rosatonade för varmare bildresultat. För digital fotografering rekommenderar vi UV filter.
UV-filter
UV-filtret har en helt neutral färgton.
Det finns två mycket bra anledningar att ha ett UV-filter på din optik.
1. Det tar bort ultraviolett strålning (UV-strålning). Du får renare färger i dina bilder, och mindre av den dis-effekt man kan uppleva vid t ex landskapsbilder.
2. Det skyddar din optik från repor, stötar och smuts. Får du en skada, byt filter för några kronor istället för optik för tusentals kronor. En billig försäkring. Lättare att hålla rent en plan glasyta än en kupad lins. Förhindrar slitage på yttre linselementet. "
Låt gå för att linsen sitter djupt på gluggen vi pratar om och därmed är betydligt bättre skyddad än hos vanliga, för att inte tala om hur ett fisheye ser ut... Och visst, de vill sälja.
Men varför har de inte klarglas i sortimentet? Jag hittar inget hos cyber iaf men ska kolla upp scandinavian osv också. Är dessa billiga?
Om nu olyckan skulle vara framme och jag får smuts på linsen, hur tar jag bort det på bästa sätt?
Tack för rådet om strecken, jag ska vara uppmärksam på hur bilderna ter sig.