Annons

Hur ladda ner RAW-filer i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad man tycker är bästa sättet att arkivera sina bilder är väl högst personligt. Har inte provat datummodellen för den säger mig inget. Har fotat lite konserter på sistone och då har jag gjort en mapp med namnet på bandet, stället som spelade på och en mapp för .cr2 och en för .jpg . Kanske jävligt omständigt, vad vet jag. Men det funkar för mig :)
Annars har jag alla bilder uppdelade i olika kategorier, porträtt, stilleben, street osv.

Såg att någon använder DNG. Är det något att satsa på? Det blir ju lite mer "universellt" men riskerar man inte att förlora någon bildinfo, funkar dom som vanliga RAW-filer? Har inte läst något om det, endast skummat lite...
 
chrullo skrev:
..............
Såg att någon använder DNG. Är det något att satsa på? Det blir ju lite mer "universellt" men riskerar man inte att förlora någon bildinfo, funkar dom som vanliga RAW-filer? Har inte läst något om det, endast skummat lite...
Man har möjligheten att baka in originalfilen. Jag har för mig att canons programvara saknar stöd för DNG, själv använder jag camera raw för efterbehandlingen. Fungerar nästan som vanliga raw-filer. Ändringar man gör i Camera Raw skrivs in i metadatan i filen i stället för i en liten brevid-fil. Bildstilarna har inte Adobe fått tillgång till om man vill använda dem (men de ligger kvar i den inbakade originafilen). Filen blir något större, åtminstone om man som jag väljer största storlek på inbakad jpg-preview (för maximal kompatibilitet med andra program), samt bakar in originalet. 20-31 MB (EOS 5D).
En stor fördel är att DNG-filer förmodligen går att lita på som lagringsform en bra bit in i framtiden eftersom det är open source.
 
förlåt för min okunnighet men du verkar ju ha koll på det här..
Är det programmet dpp (digital photo professional) som har den här zoombrowsern eller är det något annat program?
Jag hittar ingen cd med ett program som heter zoombrowser bland mina skivor som jag fick med kameran.
 
Blir nog till att børja anvænda DNG, verkar smidigt. Tack så mkt før infon btw!
Jag ær bara så førbaskat skraj før framtiden, har haft 2 HDD krashar och jag vet inte om man kan lita på att en DVD håller i all evighet, och att brænna om skivorna en gång om året ær ju lite omstændigt...
 
arnenym skrev:
Om det är som trådstartaren säger, omöjligt att se rawfilerna på en pc utrustad med uppdaterat xp så har väl Canon gjort dom dolda för en pc. Eller går det att se filerna utan att ha Canons egna program nu, helt plötsligt?
Jag kunde först inte se raw-filerna heller, kör Windows 2000. Eftersom jag inte hittade skivan med Canons programvara och inte hittade någonstans att ladda ner joxet heller så hade jag mer eller mindre kört fast. Men efter en stunds letande så kom jag fram till att jag kunde ladda ner ett plugin från Adobe till Photoshop som gjorde att jag kunde komma åt filerna.

Minns dock inte om detta var före eller efter att jag skaffade kortläsaren, satt och krånglade med att ladda ner bilderna direkt från kameran i början helt enkelt för att jag aldrig kom till skott med att skaffa en extern läsare...
 
KM 5D

Christer1 skrev:
Då har det hänt något märkligt med KM-kamerorna nu.

Du menar väl att varje bild blir datummärkt i kameran.
Det blev även mina KM A2 bilder en gång i tiden men jag fick lov att använda Canons Zoombrowser för att få in dom automatiskt i datummappar därför att KM inte hade någon programvara att erbjuda för detta.

Nu förstår jag av frågeställningen att du är KM-ägare. KM gör mycket bra kameror men hade urusel programvara och har det tydligen fortfarande eftersom du får klara dig helt själv.

Canon säljer kameror MED programvara som gör att du kan se på det HELA som ett SYSTEM för bildframställning.

Om man gör en jämförelse i datorvärlden levererar KM en dator med DOS, sedan får kunden klara sig själv.
Canon levererar dator med användarprogramvaror för bildlagring och initial bildeditering.

Det är mycket synd att fototidningarna aldrig berättar om programvarorna. Jag var själv drabbad med A2:an men hade en sån tur att jag hade en liten Canon S40 som gav mig rätt att ladda hem Zoombrowsern med uppgraderingar, och den kunde jag använda även till A2:an för att få ordning på inmatning , utvärdering och urval.
/

Hadde inga raw-filer just nu, men annars ser det ut så här på mitt minneskort.
 

Bilagor

  • namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    57.5 KB · Visningar: 117
Jämföra äpplen och päron

Jag förstår inte hur du kan jämföra cirka 100 bilder i krypterade mappar med 11000 bilder i datummappar enligt nedan.
 

Bilagor

  • zb fs.jpg
    zb fs.jpg
    32.6 KB · Visningar: 92
ANNONS