Annons

Mellanring till Nikon AF

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej,

Vet du vilken mellanring jag skall ha som skall passa till ett Nikon AF-hus och som skall se till AF-funktionaliteten + mätningen funkar som den skall?

Om jag förstått det hela rätt så klarar inte Nikons egen mellanring detta.

Kenko mellanringssats skall visst fixa detta, men jag vill inte ha hela satsen bara en ring...
 
Anders, på Cyberphoto.se kan du köpa en Kenko 25 mm med AF och mätning till din Nikon för runt 1000 kr. Jag letar själv febrilt efter mellanringar men det verkar som det enda alternativet.

Jag vet inte om de för över bländarinställningar för G-objektiv men man kan ju hoppas. Detta verkar iallafall som det enda vettiga valet.
 
Tydligen så skall Soligor Af Extension Tube till Nikon fungera. 25 mm-ringen är rätt billig, jämförelsevis, 700 kr på Cyberphoto, cirka. De här metallklumparna är verkligen dyra, men attraktiva.
 
Jag vet inget om Kenkos 25mm men den borde inte skilja sig alltför mycket från de ringar i Kenkos mellaringsats som jag har. Dessa har elektriska kontakter, överföring av kamerans motor för autofokus och armar för bländaren. Jag provade precis att sätta hela satsen mellan min D70 och min 70-300G (det enda G-objektiv jag äger) och visst funkar allt fint, ljusmätning, AF och nedbländning, fastän det är fasligt svårt att hitta den där knappa centimetern där jag hade fokusområdet :)

Min sats är köpt på B&H för cirkus 1300:-

Men varför inte en sats? Eller vet du att det är just en ring med ett specifikt mått du vill ha? Beroende på vilken förstoring man vill ha måste man ju ha olika förlängning. Vet man inte på ett när vilken förlängning man är ute efter så tycker jag annars att en sats är rätt trevlig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.