Annons

En ny speedlite blixt 580 EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Smirre

Aktiv medlem
Canon släpper en ny blixt också, bilder finns på dpreview på samma sida som de nya objektiven är presenterade.
Detta verkar vara blixten som man skall satsa på, anpassar sig efter crop faktorn i kameran samt objektiv val, allt för att passa ihop med ett-l 2

/ jerker
 
undra om den verkligen är klar?

Enl info här kommer den bara att passa 20D samt 1D MKII med ny firmware och nyare modeller,
 
Det står inte att den inte kommer passa andra kameror utan att funktionen för att ta hänsyn till crop-factor bara funkar på de kameror som stödjer det. Eg 1D mk2 och 20D.
 
Det står att den kommer att ersätta 550ex som canons toppblixt, och automatiskt korrigera för 1.6x crop när den används på 20D och 1D mk2(E-TTL 2 kameror).
 
Listpris enligt DPReview ligger på 499 euro respektive
$479.
Bara en sån sak som att den har 180graders höger/vänster tilt av huvet gör ju att man vill byta på stubben, äntligen har Canon fixat det!
 
Cyberphoto har pris på 4595 för 580EX. Det verkar verkligen vara en finfin blixt.

Speciellt då den på 20D och 1D mk2 också tar med Crop factor när den zoomar huvudet, och lite andra såna mysiga funktioner.
 
För den som redan har 550 EX verkar det inte finnas någon större anledning att byta till 580 EX.

Hade blixten haft en funktion som ändrar färgtemperatur efter vitbalanseringen i kameran så hade jag bytt direkt.

Den nya brännviddsinformationen kan man leva utan, det är väl ingen jättekatastof om man blixtrar för brett. Värre om man blixtrar för smalt.

Kul att nya batteripacket funkar till 550 EX och en stor eloge till Canon som klarar att uppgradera sitt blixtsystem (E-TTL II) utan at man behöver skaffa nya blixtar. Värre för Nikon-ägarna som har fått byta i flera omgångar för att hänga med.
 
Lär väl inte vara det.
Jag har min på order, men i övrigt tror jag att det mest är folk som mig, som köper första blixten, som tar den nu i första svängen.
 
ANNONS