Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Vilket förstås är lite väl hårdraget. Varken Nikon eller Canon kan göra bra gränssnitt. :)
Jag har Nikon- och Canon-kameror från 1950-talet och fram till 2010-talet, och kan nog inte säga att ett av märkena är överlägset det andra.

Den som verkligen vill ha en kamera med lika dåligt gränssnitt som fanns på systemkameror på 1950-talet har egentligen bara Leicas M-modeller att välja på. Leica M10-D har t.o.m. en filmframdragningsspak (som förstås inte drar fram film).

[Edit:stafvel]
Det låter som ett jättebra gränssnitt att ha en framdragningsspak som inte drar fram film. Har den en avtryckarknapp som inte triggar att ta bilder och en ratt med 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 etc som ställer in bländaren också?

Det går bra att fotografera med en Leica M10-D på samma sätt som man fotograferade med den första M-Leican 1953, förutom att det inte går att mata fram film med "filmframdragningsspaken".

Epson RD-1 (den första digitala kameran med M-fattning) har en "filmframdragningsspak" som visserligen inte matar fram film, men som spänner slutaren. Det fanns faktiskt en liten fördel med det.

Eftersom detta har föga med Z-Nikonkameror att göra så föreslår jag en annan tråd för fortsatt diskussion i ämnet.

Nu har jag bytt Z6 ii (det dummaste jag gjort när bytte Z6 mot Z6ii, i tron att Nikon skulle uppdatera AF någon gång och användas sig av dubbla processorer i Z6 ii, aldrig hände). Blev överraskad att det inte finns någon laddare med, samt att mina Jupio batterier som köptes i samband med Z8 någon månad sedan inte fungerar med den nya Z6 iii.

Annars har jag gått fram och tillbaka mellan Zf och Z6 iii. Hjärta ville Zf och förnuft Z6 iii. Till slut blev det Z6 iii som komplement till Z8.

Han menar att det överlägsna märket Canon redan på 80-talet inte hade retrogränssnitt och därför så är det enkelt att vara retro genom att inte vara retro... apersson förfäktar ganska ofta idén att Nikon inte kan göra vettiga gränssnitt, medan Canon kan (höhö!).

Sedan fungerar ju en hel del Nikon från kring mitten av 90-talet som moderna digitala också, medan de äldre AF-modellerna är lite blandat, eftersom nästan alla bygger på att man använder bländarringen om man ska köra bländarprio och t ex F4 även har slutartidsratt.

Ja, det där var ytterst skumt... 🤔

Jag har ju redan flera olika ekosystem med systemkameror och objektiv (Nikon F, Micro 4/3, Fuji X, Leica M och Nikon Z), så ser inte att det skulle vara ett realistiskt alternativ att investera i ett till ekosystem hos Canon.

Men det kanske var en stackars vilsen (och extremt märkesreligiös) Canonist som hoppat in i Nikon-tråden av misstag. 😂

Jo, det jag tilltalas av med Zf, även om jag precis nu börjar testa den, är att den verkar ha ett enormt bra stöd för att manuellt fokusera såväl med gamla och nya manuella objektiv (de med elektriska kontakter). Kanske det bästa på marknaden. Gillar det skarpt!

Annars har jag gått fram och tillbaka mellan Zf och Z6 iii. Hjärta ville Zf och förnuft Z6 iii. Till slut blev det Z6 iii som komplement till Z8.

Förstår vad du menar. Finns inget rätt eller fel. Själv hade jag en Z6III och köpte nu en Zf som komplement och andrahus. Så här långt så tycker jag att de kompletterar varandra väl. Bra på olika saker.

Z6III tycker jag är utmärkt med sin snabba AF och höga seribildtagningshastighet (första kameran som gör att jag kan pensionera mina gamla DSLR.er för sportfoto, actionfoto, mm).

Zf tror jag (för jag har precis fått den) kan bli utmärkt för kanske gatufoto, stillbildsfoto, arkitekturfoto, landskap, där man har fokus på känsla i kameran, manuell fokus (i de fallen man så önskar) och på maximal bildkvalitet (långsammare utläsning, men högre DR).

Det där är väl lite av en akilleshäl som det inte finns något bra botemedel på än.
Upplösning vs seriebildshastighet kan lösas med binning, men just utläsningshastighet vs DR verkar det inte finnas någon lösning på just nu i samma kamera.
Skall bli intressant att se när första kameran kommer där man kan styra över detta.

Jo, det jag tilltalas av med Zf, även om jag precis nu börjar testa den, är att den verkar ha ett enormt bra stöd för att manuellt fokusera såväl med gamla och nya manuella objektiv (de med elektriska kontakter). Kanske det bästa på marknaden. Gillar det skarpt!
Vad har Zf för slags fokuseringshjälpmedel? Df borde ha haft en mattskiva med mikroprismor eller snittbild, men det hade den inte, vilket handikappade fokuseringsförmågan med manuella objektiv.

Vad har Zf för slags fokuseringshjälpmedel? Df borde ha haft en mattskiva med mikroprismor eller snittbild, men det hade den inte, vilket handikappade fokuseringsförmågan med manuella objektiv.
Vad jag vet har den inga extra hjälpmedel, men de som finns de färgade konturerna och förstoring fungerar utmärkt. Det var väl det min Z6ii var bäst på, det var med manuella objektiv. Inga problem alls att sätta fokus med f/1,4 om jag går till x10, fotograferade vitsippor igår på det sättet. Nu har jag en Z6iii vilket även fungerar utmärkt med autofokus så att jag har lagt min D850 åt sidan

Varför ska en digital kamera ha en mattskiva? Det går ju inte ens? Banana. Vad snackar du om?

Varför ska en digital kamera ha en mattskiva? Det går ju inte ens? Banana. Vad snackar du om?
Jag "snackar" om fokuseringshjälpmedel för manuell fokusering. Det kan vara allt från måttband till blinkande lampor och konturmarkering i sökaren.

På en digital spegelreflex är en bra sökarskiva med snittbild eller mikroprismor (eller både i en kombination) en bra kandidat. Det har/hade inte Df till mångas besvikelse. På en spegelfri digitalkamera kan det vara annat som visas i sökaren.
Det kan också vara en mätsökare …

Frågan var alltså: Vad har Zf för slags fokuseringshjälpmedel?
Frågan har blivit hyfsad besvarad i inlägg #3,588.

Jag "snackar" om fokuseringshjälpmedel för manuell fokusering. Det kan vara allt från måttband till blinkande lampor och konturmarkering i sökaren.

På en digital spegelreflex är en bra sökarskiva med snittbild eller mikroprismor (eller både i en kombination) en bra kandidat. Det har/hade inte Df till mångas besvikelse. På en spegelfri digitalkamera kan det vara annat som visas i sökaren.

Det enklaste och bästa enligt mig är att zooma in där fokuspunkten sitter. Då är det väldigt lätt att sätta fokusen för mig. Kanske inte alltid det snabbaste sättet, men jag brukar sällan använda manuella objektiv när det är snabbhet som räknas.

• Gilla
Reaktioner: PMD

Zf:en har väl tillgång till subject detection i manuellt läge. Vilket ingen annan kamera har.

Min Z6iii har också MF subject detection
Intressant. Jag hade missat det och var tvungen att kolla och det verkar finnas även i Z50 II. Z5 II oklart då manualen nog inte finns uppe än. Dock talar det här väl för att de halvt i smyg har tagit med det i hus som har utvecklats efter Z f.

Jag tror allt från Zf kom till Z8, Z6ii och Z6iii med Firmware Updates efter ett tag. Men det var mycket som först bara fanns i Zf.
Nej, Z8 har inte motivföljning ihop med manuell fokus som det är nu och det är nog samma med Z9. Den senaste uppdateringen var mest lite videoprylar. Rent tekniskt finns knappast något hinder, men inte ens Z8 och Z9 är riktigt i fas med varandra mjukvarumässigt.

Att det skulle komma i Z6 II, eller någon annan med Expeed 6, ter sig mycket osannolikt.

Nej, Z8 har inte motivföljning ihop med manuell fokus som det är nu och det är nog samma med Z9. Den senaste uppdateringen var mest lite videoprylar. Rent tekniskt finns knappast något hinder, men inte ens Z8 och Z9 är riktigt i fas med varandra mjukvarumässigt.

Att det skulle komma i Z6 II, eller någon annan med Expeed 6, ter sig mycket osannolikt.

Ok, jag trodde dom fick det när dom fick pixelshift.

Du har förmodligen helt rätt gällande Z6ii.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Förhandsboka nya Fujifilm GFX100RF hos Götaplatsens Foto