Annons

Identifiera objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Dixoncc123

Medlem
Jag har just skaffat mig en Olympus OM20 och tänkte nosa lite på analogt foto igen efter många år.
Det satt ett fast 50 objektiv på vid köp vilket är utmärkt men nu kollar jag lite runt efter gamla vintage objektiv för att se om jag kan hitta något mer kul till den.
Finns det något sätt att identifiera ett objektiv utifrån numret som står på ringen så man vet vilken fattning den har?

Tack
Fredrik
 

Bilagor

  • B_2021_11_11_00037339.jpeg
    B_2021_11_11_00037339.jpeg
    167.6 KB · Visningar: 66
Vi börjar med lite killgissning innan experterna vaknat.
Passande Originaloptik från Olympus har texten OM-SYSTEM på fronten.
De olika piraterna har nog egna kännetecken.
 
Haha, bra det!
Jo, om det är ett Olympus objektiv är ju saken biff, detta jag kikar på är ett gammalt Tokina, vad jag vet så ska det ha funnits till Olympus, tycker att det borde gå att utläsa av siffrorna.
 
Ah, typiskt, undersidan är det jag inte har foto på. Verkar svårt det här:)

Hej !
Det går alldeles säkert att få reda på via siffrorna, antagligen lika
lätt som att reda ut en bils utrusning via chassinummret.

Det är en OM-fattning, det är mej veterligen den enda fattningen där
låset sitter på optiken. Den ena av de två knapparna vid fattningen, den andra bländar ner till intställd aretsbländare, detta för att kontrollera skärpedjupet.

Det står även på baklocket, med det kan vara en fint, även Konica och några andra passar rätt fint.


//MW
 
Hej !
Det går alldeles säkert att få reda på via siffrorna, antagligen lika
lätt som att reda ut en bils utrusning via chassinummret.

Det är en OM-fattning, det är mej veterligen den enda fattningen där
låset sitter på optiken. Den ena av de två knapparna vid fattningen, den andra bländar ner till intställd aretsbländare, detta för att kontrollera skärpedjupet.

Det står även på baklocket, med det kan vara en fint, även Konica och några andra passar rätt fint.


//MW
Vad är det du kommenterar egentligen? Det finns ingen annan bild på objektivet frågan gäller i tråden, annat än den i det första inlägget.
 
detta jag kikar på är ett gammalt Tokina, vad jag vet så ska det ha funnits till Olympus, tycker att det borde gå att utläsa av siffrorna.
Det går nästan aldrig att avgöra vilken fattning ett piratobjektiv har av texten runt frontlinsen. Det går ibland att se på graverad (eller målad) text på själva fattningen, men det brukar i så fall vara en förkortning.

Säkrast är att titta på själva fattningen och jämföra med ett originalobjektiv.
 
Det går nästan aldrig att avgöra vilken fattning ett piratobjektiv har av texten runt frontlinsen. Det går ibland att se på graverad (eller målad) text på själva fattningen, men det brukar i så fall vara en förkortning.

Säkrast är att titta på själva fattningen och jämföra med ett originalobjektiv.
Om någon hade ett register över Tokinas produktion så hade det möjligen gått med det serienummer som verkar finnas präglat i fronten på detta objektiv. Men inte ens Tokina själva har nog det registret.

Lite googlande berättar dock att OM är helt ensamma om de dubbla spakarnas placering i kopplingsgränssnittet. Så med en just bild på detta kan man nog snabbt avgöra
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.