Ett trick, som saknas i tråden är att man kan få gamla blixtar att funka i FP/HSS-läge.
Jag har bara testat med en Nissin 360TW och en Olympus T32.
De funkar, men kan ju inte garantera att "alla andra" också funkar...
Man måste dock redan ha en HSS-kompatibel blixt, som talar Olympus-språk. I mitt fall en Godox TT350-O
Behöver jag lite mer tryck i blixten vid HSS-plåtning, så gör jag så här:
1. Monterar Godox TT350 och ställer in MANUELL FP/HSS
Kamerans blixtinställning är också manuellt läge (FP står i display/sökare).
2. Ta ett foto.
Vissa instruktioner på nätet saknar detta steg, men då får i alla fall jag inte detta att funka.
3. Nu stänger jag av blixten och byter till en kraftigare med bara centrumkontakt t ex min Nissin 360TW. Den är givetvis också avslagen vid bytet. Väl monterad slår jag på den och ställer in M Full styrka.
Kameran får inte stängas av, för då får man börja om från 1.
Sen är det bara att plåta, även om FP försvunnit från display/sökare, så synkar blixten hela vägen till 1/4000 sek, som ju är max på E-M5.
Kameran får gå ner i viloläge och väckas utan att "buggen" försvinner, men stängs kameran av så får man börja om.
Jag vet att tråden och kameran är gammal, men har nyligen köpt en begagnad i jättefint skick och hittade detta trick ute på nätet.
Istället för en kraftigare blixt ska man kunna sätta dit en enkel radiotrigger också, som visas i denna lite omständiga video:
Han har annan Olympus, men det är samma "bugg".
Själv testar jag nu lite mer Old School med blixtskoadapter till PC synk-uttag och 5 meter sladd till en billig hörlurs-splitter, som ger 5 utgångar och har testat med bägge mina äldre blixtar utan problem. Återkommer när jag fått hem de andra begagnade blixtarna.
Man får ju några stycken till priset av en ny krallig Olympus-blixt...
Jo, just det... kan vara värt att nämna att man bör veta att Trigger Voltage inte överstiger 24 volt. Mina gamla blixtar ligger på lite under hälften av det.