fotobollfoto
Aktiv medlem
Exakt! Följande fokus håller reda på motivets hastighet och riktning för att kunna parera för tidsfördröjningen vid exponeringen.
Bra. Då var det bara din formulering tidigare jag inte förstod.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Exakt! Följande fokus håller reda på motivets hastighet och riktning för att kunna parera för tidsfördröjningen vid exponeringen.
Den här frågeställningen är dessutom inte något som bara gäller de som använder Nikonkameror, utan är relevant för alla.
Jag brukar göra tvärt om. Följer motivet (som ofta är en löpare) så länge det går med en så snäv AF-inställning som möjligt. När personen kommer nära nog brukar det bli svårt, för en enstaka AF-punkt hamnar kanske på en tröja, som har samma färg över ett större område än vad punkten är. Då slutar kameran att fokusera, eftersom det saknas kontrast att mäta på. I det ögonblicket, eller helst strax innan, trycker jag på en knapp som lägger till fler punkter runt det område jag använt från början. Alltså gå från enstaka punkt till assisterad, eller från assisterad till zon, eller vad som nu är relevant.jeduven sa:För samtliga ovan nämnda C-lägen har jag för programmerat "nerbländningsknappen" för höger ringfinger att välja en snävare AF-punkt.
Exakt!Nja, när han skrev att följande fokus inte försöker beräkna var motivet är vid nästa exponering menade han nog näst-nästa exponering.
Bra tips! Det ska jag provaJag brukar göra tvärt om. Följer motivet (som ofta är en löpare) så länge det går med en så snäv AF-inställning som möjligt. När personen kommer nära nog brukar det bli svårt, för en enstaka AF-punkt hamnar kanske på en tröja, som har samma färg över ett större område än vad punkten är. Då slutar kameran att fokusera, eftersom det saknas kontrast att mäta på. I det ögonblicket, eller helst strax innan, trycker jag på en knapp som lägger till fler punkter runt det område jag använt från början. Alltså gå från enstaka punkt till assisterad, eller från assisterad till zon, eller vad som nu är relevant.
Jag tycker det är bättre att göra uppehåll i fokuseringen då. Alltså lyfta fingret från AF-ON knappen.Jag skiftar till en snävare af-inställning för att ta mig förbi kvistar mm i förgrunden som fokus annars kan fastna på.
Jag använder också oftast en AF-punkt, men det är för att jag inte använder min Nikonkamera så ofta för att fotografera motiv som rör på sig (halv)fort.Delar den uppfattningen
har aldrig förstått hypen med Massor med fokuspunkter som dom alltid nämner i reklamerna då jag själv bara använder en
Där har du helt fel. Bilderna på dina barn kommer nog bara stiga i värde. Fina sådana kommer nog barnbarn och senare tycka vara värdefulla. Dina flygande pippifäglar kommer nog vara mindre intressanta för kommande generationer.
Det är åtminstone min erfarenhet.
Passa på framåt kvällen, då kan man ibland få se svalor som inte febrilt jagar mat åt svältande ungar utan är ute och nöjesflyger lite stillsamt :-D.. Svishande svalor är svårare att hinna med.