Min invändning mot att skapa en massa samband mellan telefoner och annan utrustning är att det är Kajsa Warg - man tager vad man haver. Många människor är så totalt telefoncentrerade idag att de kanske ibland går lite fel. Telefoner är generella och speciella lösningar är nästan alltid bättre och effektivare - helt enkelt för att de är dedikerade lösningar.
Ta t.ex. Crome Cast till TV. Visst är det skitbra att kunna casta Netflix, HBO och SVT Play m.fl. - om man inte har något annat att styra TV:n med än telefonen. Men det är en jäkla ineffektiv B-lösning tycker i alla fall jag. LG:s egna inbyggda Netflix och SVT Play-kopplingar är mycket snabbare och effektivare att hantera med LG:s eminenta fjärrkontroll.
Jag har digital-TV från Bredbandsbolaget men har skrotat deras bredband så nu använder jag inte deras TV-box med kort utan kör via Chrome Cast och jag kan meddela att det gnäller min fru över varje dag
. Hon tycker deras BBB-app är mycket sämre än när man hade deras dedikerade TV-fjärr till deras TV-box.
Jag kan inte annat än hålla med. Jag sitter där och drar och drar och pekar och pekar och har ett helvete ibland - enbart för att jag har så torra händer att min telefon (Samsung) har svårt att fatta att jag faktiskt tryckt på "casta". Det kan ta mig en halv minut att få mobilen att reagera och det krävs att jag funktar fingar och håller på innan det går.
En del av de här gränssnitten telefon-kamera suger också. Jag är ingen större fan av Sonys PlayMemories heller. Verkligt stökig lösning som många på nätet retar sig på.
Jag har jobbat med användardialoger i de IT-system jag byggt i årtionden, med fokus på användarvänlighet och effektivitet. "Keep it simple" är en bra devis och mycket av dessa telefoncentrerade lösningar är faktiskt ganska yxiga och inte alls särskilt simpla, vare sig att sätta upp eller använda i många fall. Jämförelsevis ineffektiva är de många gånger också om de ställs mot väldesignade dedikerade lösningar. Telefon-centrerade lösningar är självfallet populära eftersom folk tycker de är gratis. Jag undrar ju hur mycket tid jag lägger på en månad på att få min telefon att byta kanal med Bredbandsbolagets BBB-app. Det börjar väl snart bli dags att göra något åt det "härket".