Annons

Nikon D80 - Err meddelande

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan,
Jag får ett "Err"-meddelande i displayen bredvid avtryckarknappen på kameran och den går ej att använda. Är det kört eller är det värt att lämna in den?
MVH
Martin

Du kan pröva att göra rent kontakterna på objektivet och kamerahuset. Dålig kontakt där leder till Err-meddelande.

Tack för snabbt svar. Dum fråga - vad använder man för att rengöra kontakterna? Ren bensin? T-sprit?

isopropylalkohol skulle jag ta (har haft det till min D90 bla), finns på kjell och apotek. Men man ska ju alltid följa tillverkarens anvisningar, jag lämnar inga garantier ;-)

Tack för tipset. Skall testa imorgon. Visserligen är kameran gammal men trist om den gått sönder.

Mycket vanligt att Nikon får Err pga skitiga kontakter, kan räcka att hålla in knappen för att lossa objektivet och vrida fram och tillbaka 10 ggr, alltså så att kontakterna får släpa lite mot varandra.

Kolla objektivet

Om det inte är det problem som beskrivs ovan så kolla att bländaren (dvs den vridbara ringen) på objektivet är ställt på minsta bländare. Jag har en D90 och råkar ut för Err om jag råkat komma åt den.

Du kan pröva att göra rent kontakterna på objektivet och kamerahuset. Dålig kontakt där leder till Err-meddelande.

Jag har alltid undrat, var kommer skiten ifrån och vilka är det som drabbas? Jag aldrig sett ett objektiv eller varit i kontakt med någon enda fotograf där rengöring av kontakterna faktisk hjälpt även om jag också sagt "har du gjort rent kontakterna?" när kameror strulat.

Mycket vanligt att Nikon får Err pga skitiga kontakter, kan räcka att hålla in knappen för att lossa objektivet och vrida fram och tillbaka 10 ggr, alltså så att kontakterna får släpa lite mot varandra.

Tror också att vrida lite är bättre för att ta bort oxid.

Men är det verkligen vanligt och inte en myt? Beror det på utrustning? Tredje part? Jag har träffat MÅNGA fotografer.

Nu har jag vridit objektivet många gånger fram och tillbaka, gjort rent med isopropanol samt testat med ett annat objektiv, fortfarande "Err". Bara att inse att den är död. Dags att leta ny kamera, kanske testa X-T10 den här gången istället för Nikon....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar