avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Motsvarande är ett vagt ord. Jag har inte jämfört i detalj, men NIkon har ögonhittande AF och Olympus har också ögonhittande AF. Jag har ingen aning om vad moderna Canon-kameror har. Min senaste Canon är en modell som kom för snart 3 år sen).
Eventuellt är "face recognition" i A7II-serien lite mer exklusivt, men det ska jag låta vara osagt innan jag har läst manualen.
Hursomhelst är det lika lustigt att på nätet läsa om den Nya Fantastiska Finessen hos den Nya Fantastiska Kameran oavsett vilket kameramärke det handlar om. Rätt många webplatser inriktar sig tämligen ensidigt på ett enda märke och har inte en tanke på att jämföra med andra märken.
(Undantaget förstås de som verkligen testar kameror, som Cameralabs, Dpreview, Imaging-resource, mm).
Jag fick uppfattningen att det här med automatisk af som fokuserar på ett öga kontinuerligt var en världs-först grej på A6300. Själv visste jag inte ens om det när jag köpte kameran, så det var ingen avgörande sak för mig, men tycker det verkar väldigt bra i vissa situationer.
Så när du skrev, i ett sammanhang som handlade om "Nikon och Canon-fotografer" att "Grattis att Sony nu också har det", så tolkade jag det som att det funnits tidigare hos de andra märkena, men du kanske menade nåt annat? Som eye-detection eller face - detektion eller så???
Att fippla med en enskild fokuspunkt på ett rörligt motiv på ett så litet område som ett öga går ju inte i praktiken, så det är klart att ingen håller på med det (oavsett vilket kameramärke man har). Vitsen här är ju att kameran klarar att göra just det, vilket jag tycker är en fantastiskt imponerande uppfinning. På dig lät det som att det inte var så märkvärdigt och att nu Sony "också" lyckats få till det. Därför min fråga vilka andra kameror som hade motsvarande grej, men det finns alltså ingen annan. Eller?
Eye-detection fokus AF-S är inte det som diskuteras, för det har ju funnits i Sonys kameror (A7orna och A6000) i flera år, så det är ingen nyhet som Sony nu "också" har.
/Mats