Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Sorry, men jag tycker verkligen det är barnsligt enkelt redan på första zoom-nivån. Antar att herrn har ganska dålig syn?
Är det föresten nån som upplever att kameran är långsam på att skriva till minneskortet? Typ om jag tar flera bilder på rad o försöker kolla på bilderna precis därefter så får jag upp "Writing to memory card. Unable to operate." o måste vänta en stund innan jag får göra nåt. Funderade först på om det var mitt kingston-kort som inte riktigt hängde med (hade problem med det märket på d700) så jag köpte ett sandisk, men det funkade lika dåligt.
Har också märkt att när jag tagit en bild så måste jag vänta typ ~fyra sekunder på att kunna ändra iso. Slutartid o så går däremot att ändra direkt.
Visst det är jätteenkelt (det är inte det det gäller här) för fort blir ibland fel tyvärr. Det är därför förstoringsläget finns eller hur? Det är klart att jag inte har en 18 årings syn men det här problemet kan nog alla verifiera på kort skärpedjup och det är ju det man ser till stor del att många ägnar sig åt i sina testbilder i glädje över sina FF-kameror. Med A7r är det verkligt viktigt att man sätter skärpan rätt. Viktigare än med någon annan kamera jag haft tidigare.
Du har inte skrivit vad du har för överföringshastighet på kortet men ju snabbare ju bättre. 90 MB/sek och uppåt om man har bråttom. Det skaffade jag redan till min NEX 7:a. Om man väntar till preview-bilden uppdateras så slipper man trycka på C2 i onödan.
Kingston har annars haft en historia av usel prestanda i Konica Minolta D7D redan, så de undviker jag sedan dess i KM och Sony-kameror. Det är bara att testa. Tidigare underhölls listor på kortprestanda för olika KM och Sony-modeller på Dyxum.com, men jag har inte sett denna info på länge. Någon annan kanske har bättre koll på detta.