Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusering filmning med D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag vet att en del rekommenderar att filma med manuell fokus med D7000 men jag tycker det är svårt att se om motivet är i fokus eller ej på skärmen. Om jag vill köra autofokus skall jag hålla avtryckaren inne då för att få kontinuerlig fokusering eller skall jag ställa in något annat för att den skall fokusera hela tiden?

Finns inte kontinuerlig fokusering vid filming på den kameran.

Visst finns det det. Sätt kameran på autofokus och AF-C sen är det bara att tuta och köra. Du behöver/ska inte hålla in avtryckaren. Men autofokusen är långsam och och kommer att jaga fram och tillbaka en hel del. Det blir inte så snyggt på slutresultatet och därför är det oftast bäst att köra manuell fokus. Men läs på i manualen om hu du ska autofokusera i på skärmen och vid filmning.

Jag brukar stänga av AF och ställa in fokus på objektivet manuellt i förväg innan jag börjar filma. Med brännvidd från 24 till 100 mm brukar jag filma med bländare f16 eller f11 för att ha ganska stort skärpedjup. Sedan korrigerar jag manuellt om motivet flyttar sig. Att fokusera manuellt med vanliga fotoobjektiv kräver en del övningar. Jag försöker öva på det 10 minuter varje gång jag är ute med kamera. Efter ca 10 timmars övning börjar det gå ganska bra ;)

Olika

Visst finns det det. Sätt kameran på autofokus och AF-C sen är det bara att tuta och köra. Du behöver/ska inte hålla in avtryckaren. Men autofokusen är långsam och och kommer att jaga fram och tillbaka en hel del. Det blir inte så snyggt på slutresultatet och därför är det oftast bäst att köra manuell fokus. Men läs på i manualen om hu du ska autofokusera i på skärmen och vid filmning.

Det var kanske fel sätt att utrycka sig. Jag menade att det inte fanns en fungerande följande AF. Tror att TS med kontinuerlig AF menade att det skulle kunna fungera i stil med hur det gör vid stillbild. Vid filmning skulle man i bästa fall med en stor gnutta tur kunna filma en snigel som rör sig.

Njae...fokus hänger nog med hyfsat när man filmar. Problemet är mer att den jagar fram och tillbaka innan kameran hittar nytt fokus när objektet rör sig. Det blir inte särskilt snyggt på slutresultatet. Men det kan möjligen fungera när något ska dokumenteras och där kvalitetskravet är underordnat. Man ser samma effekt när man tar stillbilder i live view och kameran ska fokusera, men då tas ju inte bilden förrän fokus sitter.

Lucanus ger bra förslag på hur man kan göra. Manuell fokus, liten bländare och kort brännvidd gör att filmen "tål" rätt mycket rörelse utan att man behöver fokusera om. Men prova för all del. Sätt kameran på stativ med AF-F påslaget och vandra fram och tillbaka framför kameran medan du filmar så ser du hur det blir. För D7000 är helt makalös att filma med om man bortser från fokusföljningen.
Anders W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar