Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5DmkIII underexponerar (by Canon with purpose)

Produkter
(logga in för att koppla)
Annars kan man låta det bakre hjulet ha exponeringskompensation som vanligt och så kör man SET + det övre hjulet för snabb ändring av ISO. Funkar snabbt och enkelt.

Ställs in under Custom Controls..

Så har jag också valt att göra fungerar bra tycker jag, set-knappen är lätt att nå snabbt
 
Förstår inte problemet. Den är perfekt inställd från början enligt mig.
ISO är en knapptryckning på en av de övre knapparna ovanpå kameran och sen snurra på främre hjulet.
I M ändrar du tiden med främre hjulet och bländare med bakre.
I Av ändrar du bländaren på främre hjulet och exponeringskompensation på bakre hjulet.
I Tv ändrar du tiden på främre hjulet och exponeringskompensation på bakre hjulet.
10 minuters träning och man är snabb som en vessla 😃

För övrigt så underexponerat min en aning också.
 
Förstår inte problemet. Den är perfekt inställd från början enligt mig.
ISO är en knapptryckning på en av de övre knapparna ovanpå kameran och sen snurra på främre hjulet.
I M ändrar du tiden med främre hjulet och bländare med bakre.
I Av ändrar du bländaren på främre hjulet och exponeringskompensation på bakre hjulet.
I Tv ändrar du tiden på främre hjulet och exponeringskompensation på bakre hjulet.
10 minuters träning och man är snabb som en vessla 😃

För övrigt så underexponerat min en aning också.

Det enda som är mindre bra med den konfigurationen är att det blir att ta ett nytt grepp om man använder batterigrepp och vill ändra ISO
 
Förstår inte problemet. Den är perfekt inställd från början enligt mig.
ISO är en knapptryckning på en av de övre knapparna ovanpå kameran och sen snurra på främre hjulet.
I M ändrar du tiden med främre hjulet och bländare med bakre.
I Av ändrar du bländaren på främre hjulet och exponeringskompensation på bakre hjulet.
I Tv ändrar du tiden på främre hjulet och exponeringskompensation på bakre hjulet.
10 minuters träning och man är snabb som en vessla

För övrigt så underexponerat min en aning också.

Det finns tre parametrar som är viktigast för exponeringen. ISO, Bländare och Slutartid. Dessa vill man ha järnkoll på och snabb åtkomst till. I PASM lägena låter man kameran ta beslut om en parameter för att exponeringen ska bli rätt.

I ex. "Av läge" skall fotografen ha Bländare, ISO för direktåtkomst och kameran bestämmer exponeringen med hjälp av slutartiden. Då kan fotografen bestämma bländare och sedan även ISO för att indirekt styra slutartiden till önskat värde.

Varför ska man ha direkt åtkomst till en sekundär parameter som exponeringskompensation? Den ändrar man ju efter man sett att resultatet är fel exponerat pga kameran inte är riktigt kompetent. Då håller man inte kameran mot ögat utan man gör justeringen när man studerat histogrammet för att sedan ta en ny bild.

Däremot är exponeringskompensation såpass viktig att man inte ska behöva in i meny för att ändra parametern.


På 1DX, 1DmkIV, 1DsmkIII så har man ISO på tumhjulet, bländare på pekfingerhjulet och exponeringskompensation med en knapptryckning och justering med hjul.

Kan någon förklara för mig varför man ska ha kompensation som direktåtkomst. Kan ni förutsäga hur kameran ska exponera så ni kan göra kompensationen före ni tar bilden med kameran emot ögat?!
 
Och varför har blixtkompensering fått egen knapp men inte exponeringskompensation?!

Enda lösningen jag hittat är att ha:

Av: Bländare på pekfingerhjulet, ISO på tumhjulet och exponeringskompensation på knappen "Q". Fungerar hjälpligt.


Förövrigt så är Canon lite snål med exponeringen och Nikon tvärtom lite rik med exponeringen. (Då pratar jag om D700, D3. D800 har jag ingen erfarenhet av vad gäller exp. mätning).
 
Kan ni förutsäga hur kameran ska exponera så ni kan göra kompensationen före ni tar bilden med kameran emot ögat?!

Ja det kan jag nog säga att jag många gånger kan. I ett givet läge med tex motljus vet jag ungefär hur mycket jag ska kompensera upp för att ett ansikte inte ska underexponeras. Samma sak i svagare kvällsljus vet jag ganska exakt hur mycket jag ska vrida ner för att inte få dagsljus i den färdiga bilden. Hade jag inte haft direkt åtkomst till ratten hade jag bytt kamera. Eller snarare så hade jag inte valt den jag har... Men alla har olika önskemål!
 
Ja det kan jag nog säga att jag många gånger kan. I ett givet läge med tex motljus vet jag ungefär hur mycket jag ska kompensera upp för att ett ansikte inte ska underexponeras. Samma sak i svagare kvällsljus vet jag ganska exakt hur mycket jag ska vrida ner för att inte få dagsljus i den färdiga bilden. Hade jag inte haft direkt åtkomst till ratten hade jag bytt kamera. Eller snarare så hade jag inte valt den jag har... Men alla har olika önskemål!

Och parameter nummer tre "iso" i ekvationen är inte alls så nog med då? En av huvudigredienserna för att skapa en exponering och som i allra högsta grad bestämmer bildens kvalitet är underordnad kompensation som i mångt och mycket går att justera i RAW?

Det är inte så att många är insyltade i film tiden då den tredje parametern iso var konstant?

Nä att byta kamera för direkt åtkomst för kompensering är väl hårt tycker jag. Däremot valde jag 5Dmkiii istället för 6D pga möjligheten till direkt åtkomst till iso.
 
Och parameter nummer tre "iso" i ekvationen är inte alls så nog med då? En av huvudigredienserna för att skapa en exponering och som i allra högsta grad bestämmer bildens kvalitet är underordnad kompensation som i mångt och mycket går att justera i RAW?

Jag ändrar ganska sällan på iso-inställningen. Oftast fotar jag med stativ och då är det bara iso 100 som gäller, med konstant koll på högdagervarningen och flitigt användande av kompensationsratten för att slippa urfrätning.

När jag fotar bilder av reportagekaraktär så låser jag alltid iso på något som verkar bra. Mina bilder blir många gånger uppförstorade mycket och då ser det konstigt ut om bruskaraktären varierar mellan olika bilder från samma tillfälle.

Jag har faktiskt aldrig tidigare hört talas om någon som fotar så som du beskriver med aktivt ändrande av iso-värdet. Roligt att det finns så många olika arbetsprocesser!
 
Visst erkänner att det är bra med direkt kompensering, men lite trist att inte ha 1DX funktion om man väljer direkt iso att man får någon hyfsad åtkomst av kompensering.
 
Visst erkänner att det är bra med direkt kompensering, men lite trist att inte ha 1DX funktion om man väljer direkt iso att man får någon hyfsad åtkomst av kompensering.

1D X, Mark IV, och Mark III (D och Ds) har alla samma grundbeteende vad gäller iso och exponeringskompensation som 5D II och III.
 
Underexponering

Jag underexponerar lite grand av den anledningen att jag jag har för mig att det är lättare att hantera något underexp i RAW än överexponerade.

Canon 5DmkIII må vara en underbar kamera men den har iallafall två riktiga missar.

1 - Alla Canon 5DmkIII ifrån fabrik är kalibrerade att underexponera -1/3 steg. Detta kan inte av användaren justeras i menyn. Min gamla Nikon D700 överexponerade med vilje +1/3, men detta kunde lätt åtgärdas i menyn.

2 - En feature som är fantastisk med de dyrare Canon husen är att ha ISO direktåtkomst på quickdial eller bakre tumhjul som jag kallar den. Älskar denna feature, man får verkligen full kontroll speciellt med zoomgluggar på kameran.

Här kommer en helt otrolig sjuk miss på Canon 5DmkIII. Det finns ingen knapp på hela kameran för exponeringskompensation. VAAAA!!!? Och med tumhjul satt på iso är man lost in space och kan inte exponeringskompensera utan att gå in i meny på ett Canon PRO hus!?.

Nåväl nu exponerar 5DmkIII otroligt väl förutom -1/3 EV så det är sällan man behöver justera. Och "Q" knappen fick helt plötsligt mer användning för detta ändamål.


Finns det någon fördel som ni kan se att alltid underexponera -1/3? Ska man låta det vara? Pratade med Canon och de kan justera in det åt mig.
 
Beträffande ISO

Jag vet inte om jag förstått Dig rätt beträffande punkt 2 men det är ju bara att trycka på ISO-knappen och ändra med främre hjulet utan att ta ögat från sökaren. Vill Du exponeringskompensera så använder Du tumhjulet. Har jag fel eller?

Canon 5DmkIII må vara en underbar kamera men den har iallafall två riktiga missar.

1 - Alla Canon 5DmkIII ifrån fabrik är kalibrerade att underexponera -1/3 steg. Detta kan inte av användaren justeras i menyn. Min gamla Nikon D700 överexponerade med vilje +1/3, men detta kunde lätt åtgärdas i menyn.

2 - En feature som är fantastisk med de dyrare Canon husen är att ha ISO direktåtkomst på quickdial eller bakre tumhjul som jag kallar den. Älskar denna feature, man får verkligen full kontroll speciellt med zoomgluggar på kameran.

Här kommer en helt otrolig sjuk miss på Canon 5DmkIII. Det finns ingen knapp på hela kameran för exponeringskompensation. VAAAA!!!? Och med tumhjul satt på iso är man lost in space och kan inte exponeringskompensera utan att gå in i meny på ett Canon PRO hus!?.

Nåväl nu exponerar 5DmkIII otroligt väl förutom -1/3 EV så det är sällan man behöver justera. Och "Q" knappen fick helt plötsligt mer användning för detta ändamål.


Finns det någon fördel som ni kan se att alltid underexponera -1/3? Ska man låta det vara? Pratade med Canon och de kan justera in det åt mig.
 
Stämde inte detta bättre med de gamla analoga kamerorna? Med digitalt upplever jag högdagrar som ett långt, långt större problem än mörka partier - även på en D800 som har ett mycket stort dynamiskt omfång.

"Analogt" foto är rätt annorlunda mot digitalt foto. I det digitala fallet får man mest information att behandla om man exponerar fotocellerna på bildsensorn så mycket som möjligt utan att de "bottnar".

(En annan variant är att alltid exponera efter bas-ISO (och alltså strunta i att kameran kan förstärka signalen) och sen förstärka till lämpligt ISO i efterbehandlingen, men det är inte alla bildsensorer som det fungerar för.)
 
Jag vet inte om jag förstått Dig rätt beträffande punkt 2 men det är ju bara att trycka på ISO-knappen och ändra med främre hjulet utan att ta ögat från sökaren. Vill Du exponeringskompensera så använder Du tumhjulet. Har jag fel eller?

Sånär som att jag vill ha tvärtom. Dvs trycka på iso-knappen/kompensation och ändra exp. kompensation med främre hjulet, och använda tummen för att ändra iso med direktåtkomst på bakre tumhjulet. Detta går på 1D husen men på 5DmkIII går det inte fullt ut då blixtkomp sitter på iso/komp knappen istället. Det finns alltså ingen dedikterad knapp för exp.komp på 5DmkIII.

Fördelen med detta är att man i Av-läge indirekt kan styra slutartiden med iso-tumhjulet genom en snabb tumvridning.

Ex. i Av-läge använda önskad bländare f4 på en 70-200/2.8 för porträtt. Låt säga 175 mm och du tittar i sökaren, följer modellen, iso står på 200, slutartiden på 1/60, med tummen höjer du nu slutartiden indirekt med iso-ratten. Dvs kollar på slutartiden i sökaren, vrider tummen till slutartiden når 1/320. Iso blir vad det blir. Nu bestämmer du dig för att ta ett motiv på 70 mm. Vilket visade sig vara betydligt ljusare. Slutartiden är nu på 1/1000. Med tummen vrider du ned iso direkt. Dvs tittar på slutartiden, vrider tummen till du når 1/100, iso optimerat. Allt görs utan att lämna sökaren, blixtsnabbt och med en indirekt kontroll av slutaren med tumhjulet.
 
Ingen mer än jag som tycker 5DmkIII exponeringsmäter mycket jämt men att det blir lite mörka bilder?
 
Ingen mer än jag som tycker 5DmkIII exponeringsmäter mycket jämt men att det blir lite mörka bilder?

Jag har har 400D, 40D, 7D och 5Dmk3 och jag tycker att alla ligger något lågt i exponeringen. Det är ytterst sällan jag behöver justera ner exponeringen i Lightroom, däremot ganska ofta jag ljusar upp bilden ca 1/3 steg.

Jag tycker detta fungera mycket bra och jag har aldrig brytt mig om råden att "exponera åt höger".

Jag upplever att ljusmätningen är stabil och pålitlig, de gånger det blir "fel" är klassiskt knepiga situationer som snö, strand etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.