ANNONS
Annons

Fujifilm X10

Bra med Quick menu men vart tog RAW vägen


-----------

Jag uppdaterade X10:ans firmware från 1,03 till 2,0.
Info om nya versionen och nedladdning finns här:
http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/firmware/x/x10/index.html

Nu efteråt ger den s.k. RAW-knappen en smidig och användbar "Quick menu" där man enkelt kommer åt de flesta och vanligaste inställningarna på ett bräde, MEN inte möjlighet att byta från JPG till RAW!.

Om man nu enkelt vill gå över från fotografering i JPG till RAW och inte vill att Fn-knappen skall programeras till det utan vill att Fn-knappen liksom tidigare skall fungera som snabbknapp till val av ISO, HUR GÖR MAN DÅ om man inte vill gräva ner sig i SETUP-menyn. Någon som vet???
 
-----------

Jag uppdaterade X10:ans firmware från 1,03 till 2,0.
Info om nya versionen och nedladdning finns här:
http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/firmware/x/x10/index.html

Nu efteråt ger den s.k. RAW-knappen en smidig och användbar "Quick menu" där man enkelt kommer åt de flesta och vanligaste inställningarna på ett bräde, MEN inte möjlighet att byta från JPG till RAW!.

Om man nu enkelt vill gå över från fotografering i JPG till RAW och inte vill att Fn-knappen skall programeras till det utan vill att Fn-knappen liksom tidigare skall fungera som snabbknapp till val av ISO, HUR GÖR MAN DÅ om man inte vill gräva ner sig i SETUP-menyn. Någon som vet???

Tja, dels kan du ju programmera det ena av C-lägena till att använda raw. Eller så kan du ju plåta parallellt i raw + jpeg alltid. Med ett 8 gigabyte minneskort går det ändå att ta hundratals bilder och ett sådant kostar ju inte mycket pengar idag. De raw filer du inte vill ha är ju bara att slänga efter att du tankat över alltihop till datorn. Eller vice versa - vill du inte ha jpegarna så slänger du dem. Jag kör alltid min X10 i raw + jpeg. Går ändå att ta bildserier om det behövs.
 
FOTOs tekniske redaktör Christian Nilsson delar här med sig av sitt eget recept för kamerans bildinställningar på nedanstående länk.

http://tidningenfoto.se/bildinstallningstips-for-fujifilm-x10/

Vad har ni för synpunkter på nedanstående?

"EXR-läget på programratten ger förvisso möjlighet till relativt bra dynamiskt omfång (alltså hög- och lågdagerteckning) men till priset av rejält minskad upplösning (endast 6 megapixel), att man inte kan använda blixt och att man får lita på kamerans val av slutartid/bländare.
Man får minst lika bra resultat genom att fotografera i raw-format och antingen använda den inbyggda konverteringsmenyn för att öka/minska bildens ljushet, eller konvertera bilderna i Adobe Camera Raw med lämpliga inställningar för exponering och kontrast. "

Alla inställningstips jag hittills läst rekommenderar DR400 och 6MP framför 12MP-läget. Högre DR eller högre upplösning...? Är frågan så enkel?
 
Vad har ni för synpunkter på nedanstående?

"EXR-läget på programratten ger förvisso möjlighet till relativt bra dynamiskt omfång (alltså hög- och lågdagerteckning) men till priset av rejält minskad upplösning (endast 6 megapixel), att man inte kan använda blixt och att man får lita på kamerans val av slutartid/bländare.
Man får minst lika bra resultat genom att fotografera i raw-format och antingen använda den inbyggda konverteringsmenyn för att öka/minska bildens ljushet, eller konvertera bilderna i Adobe Camera Raw med lämpliga inställningar för exponering och kontrast. "

Alla inställningstips jag hittills läst rekommenderar DR400 och 6MP framför 12MP-läget. Högre DR eller högre upplösning...? Är frågan så enkel?

Kruxet är att DR400 kräver att kameran är inställd på ISO 400. Med andra ord - brus. Och det är märkbart trots att kameran pixelbinnar, alltså slår ihop pixlar. Laddar man in 12 megapixelbilderna (raw-filer) i Adobe Camera Raw och börjar dra i reglagen så märker man att där finns mer hög och lågdagerteckning än vad kameran lämnar ifrån sig när bilderna sparas i jpeg-format.
Tyvärr så krävs det en del jobb med att hitta fram till en tilltalande profil i Adobe Camera Raw. Särskilt färginställningarna är knepiga och i praktiken får man gå in i de kameraspecifika färgreglagen (fliken näst längst till höger i ACR) och joxa för att resultatet ska bli riktigt bra. Även brusreduceringsreglagen är viktiga att laborera med, för rätt ut med standardinställningar i ACR blir det väl kornigt i bildernas skuggpartier.
 
Kruxet är att DR400 kräver att kameran är inställd på ISO 400. Med andra ord - brus. Och det är märkbart trots att kameran pixelbinnar, alltså slår ihop pixlar. Laddar man in 12 megapixelbilderna (raw-filer) i Adobe Camera Raw och börjar dra i reglagen så märker man att där finns mer hög och lågdagerteckning än vad kameran lämnar ifrån sig när bilderna sparas i jpeg-format.
Tyvärr så krävs det en del jobb med att hitta fram till en tilltalande profil i Adobe Camera Raw. Särskilt färginställningarna är knepiga och i praktiken får man gå in i de kameraspecifika färgreglagen (fliken näst längst till höger i ACR) och joxa för att resultatet ska bli riktigt bra. Även brusreduceringsreglagen är viktiga att laborera med, för rätt ut med standardinställningar i ACR blir det väl kornigt i bildernas skuggpartier.

Tack utmärkt med svar direkt från källan! Nu finns ett nytt C-läge inlagt - blir att testa i helgen.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar