Annons

Vädertätning, hur mycket vågar man?

Produkter
(logga in för att koppla)

linusforsberg

Aktiv medlem
Köpte mig ett begagnat d300-hus samt ett af-s 85mm häromsistens, båda ska vara vädertätade, men vad exakt betyder det? Kan jag stå ute i regnet och plåta? Man vågar ju inte chansa liksom...
 
Klassas de som vädertätade så ska de klara regn utan problem. D300 är ju bevisad att klara det, de är ju gjorda för att följa med ut på äventyr!
 
Klassas de som vädertätade så ska de klara regn utan problem. D300 är ju bevisad att klara det, de är ju gjorda för att följa med ut på äventyr!

Ja det var delvis lite det som var meningen när jag bytte upp mig, är ofta ute i skogen med familjen i blandat väder. Så lite regn ska den alltså tåla? Men hur är det om jag slänger på ett objektiv utan tätning, säg AF 50/1.8, är det bara objektivet som ligger risigt till då, eller kan det "läcka in" även i kameran?
 
Ja det var delvis lite det som var meningen när jag bytte upp mig, är ofta ute i skogen med familjen i blandat väder. Så lite regn ska den alltså tåla? Men hur är det om jag slänger på ett objektiv utan tätning, säg AF 50/1.8, är det bara objektivet som ligger risigt till då, eller kan det "läcka in" även i kameran?

Jag tycker du ska prova... När du inte har något objektiv på så ser det väl ganska vattentätt ut ;)

Nej förlåt för drygt svar. Klart allt måste vara vädertätat. Vädertätade objektiv har väl gummipackningar osv...
 
Jag tycker du ska prova... När du inte har något objektiv på så ser det väl ganska vattentätt ut ;)

Nej förlåt för drygt svar. Klart allt måste vara vädertätat. Vädertätade objektiv har väl gummipackningar osv...

Haha ja när du säger det låter det ju givetvis väldigt rimligt.

Tack för svar!
 
Hur vet man vilka av Nikons objektiv som är vädertätade?
Jag förmodar att inte alla är det.
 
Vassego men förlåt än en gång att jag var lite dryg ;)

Hur vet man vilka av Nikons objektiv som är vädertätade?
Jag förmodar att inte alla är det.

Lättaste är väl att söka på prisjakt och klicka i "allvärdersskydd". Cyberphoto har också en speciell ruta man klickar i om man vill ha ett som "har väderskydd". Nikon har väl ingen speciell beteckning vad jag vet.

Edit: Icke väderskydd är ju i majoritet.
 
Vädertätade tål nog mer än otätade kameror. Har själv haft sönder fyra kameror vqrav en d300 den gick sönder pågrund av vattenska, använde tätat oblektiv. Så bara att de är vädertätade tål de inte allt.
 
Jag sprang omkring med min gamla Eos 350D som ju inte ska vara vädertätad i ur och skur, jag gav alltid upp före kameran vid oväder.
Oftast satt även ett "otätat" Canonobjektiv på.
Vid flertalet tillfällen var allt fullkomligt dyngsurt men tuffade på ändå.
Jobbigast är när det regnar horisontell och vattendroppar träffar frontlinsen vilket leder till sämre kontrast och skärpa i bilderna.
Endast vid ett tillfälle när stativet och kameran välte i en bäck och hamnade under vatten fick kameran nog.
Stendöd...
Men efter några dygns torkning så hoppade den igång igen och den används och fungerar fortfarande.

OBS: Ovanstående behandling av prylarna är INGET jag rekommenderar!
 
Vädertätat

På något sätt uppfattar jag som Pentaxens vädertätning som mer seriöst än Nikon. Jag har en D3s som jag fick kondens innanför displayen utan ett det var speciellt fuktigt.
Ngt sådant råkade jag aldrig ut för när jag körde Pentax (K5, K20, K10).

lma
 
Inte för att jag har koll på Nikons vädertätningar men vädertätning ger inga som helst garantier mot vatten, men förhoppningsvis håller de löftet om att de tätat extra. Skulle de däremot våga ge sig in i "vattentät" är de ute på djupt vatten.
På något sätt uppfattar jag som Pentaxens vädertätning som mer seriöst än Nikon. Jag har en D3s som jag fick kondens innanför displayen utan ett det var speciellt fuktigt.
Ngt sådant råkade jag aldrig ut för när jag körde Pentax (K5, K20, K10).

lma
Haha, den här killen doppar K-5 med 16-50mm under vatten. Vem behöver undervattens hus? Själv är jag för ängslig för att testa med min K-5. ;)
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5/115277-k-5-sports-photography-50.html#post1961942
 
Sänka ner sin kamera i vatten kanske är lite väl :eek:

Man kan ju relatera det lite till hur det fungerar med klockor och vattentäthet. Där pratar man ju om trycket. Det är ju en del skillnad på regn, vattenkran och nedsänkning.
 
Japp, grejen är dock att en lätt nersänkning i vatten kan faktiskt vara mildare än ett regn som kan komma med en rejäl kraft och splittras till små partiklar. Vid nedsänkningen belastas istället tätningarna väldigt jämnt och vattenmolekylerna håller sig mer ihop och kan därför ha svårare att ta sig förbi tätningar. Dock så gäller det att tätningarna faktiskt sitter jämnt och bra om kameran doppas, annars sipprar det snabbt in!
 
Snöblandat regn, regn, fuktig luft tålde min 350D utan protest.
En gång på älgjakten blev det ett djur påskjutet sent på em i ymnig blötsnö, med eftersök som följd.
Kameran blev då kvarglömd hängandes i en gran hela natten.
Morgonen därpå när den hämtades upp var det åtskilliga minusgrader och den såg ut som en isklump.
Upptining vid brasan och nyladdat
batteri så var det bara att köra igen.
 
Senast ändrad:
ANNONS