Annons

HUR vädertät är Canon 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker Digitalrev visar detta ganska väl. De testar både en 5D Mark II och en 7D.

Har säkert tagits upp tidigare, men ändå.

/ Stolpe

http://www.youtube.com/watch?v=C3-fHf0Y990

Nu har inte jag läst hela tråden.. Men fukt kan döda elektronik i efterhand, dvs bara för att man stått i regn med en kamera en gång och den lever en timme senare, betyder det inte att regnet inte har gjort/kommer göra skada och har möjlighet att döda kameran.

Bara en liten inflikning :)
 
Nu har inte jag läst hela tråden.. Men fukt kan döda elektronik i efterhand, dvs bara för att man stått i regn med en kamera en gång och den lever en timme senare, betyder det inte att regnet inte har gjort/kommer göra skada och har möjlighet att döda kameran.

Bara en liten inflikning :)

Det var det som jag menade med mitt inlägg om att fukt KAN döda elektronik.
 

Det var just sådana förhållanden, snö och vind i temperaturer nära noll, som orsakade "Error 20" för mig den enda gång min 7D svikit. Kameran och objektivet var oskyddade och blästrades ganska vårdslöst med våt snö. Trots (tafatta) försök att torka bort den mesta av snön så la den av efter en timme ungefär.

Så vill man vara säker i sådana förhållanden och inte lita på turen så får man nog försöka skydda kameran. Det var bara att låta kameran ligga och torka några timmar så funkade den bra igen, men det var färdigfotat med den kameran den eftermiddagen.

Bild och några rader text från tillfället:
http://www.facebook.com/media/set/?...32649217.35914.159032340796263&type=1&theater
 
För några veckor sedan fotade jag knattar på Pilsbocupen (fotboll).
Det regnade konstant. Och ganska rikligt dessutom. Ingenstans var det torrt. Trots regnkläder blev man fuktig ända in på skinnet.

Kameran 7D framme i två matcher under konstant regnande. Ögat i sökaren hela tiden.
Sedan bar jag den under regncape i några timmars väntan på tredje matchen.
Då hade joysticken lagt av. Jäklarns irriterande eftersom jag ofta flyttar fokuspunkt med den.
Men det fick gå ändå. Allt annat funkade.

Väl hemma fick den ligga på tork med öppna luckor.
Efter några timmar var allt som det skulle igen, och är så fortfarande.


Petter ...
 
Jag hade min 7D med på en resa Nordkap- Lofoten mm. Kallt ruggigt för det mesta. Vid Saltstraumen vid Bodö var det riktigt busväder, jag fotograferade och filmade med kameran så länge jag själv stod ut med rusket. Objektivet var EF 24-105/4 IS. Det enda som hände var att det bildades imma på insidan av toppdisplayen när det var kyligt, allt fungerade som det skulle. Jag lät kameran torka efter detta. Ett tips är att torka kameran innan man utsätter den för ruskväder så får man större marginal innan störningar uppstår, fukten letar sig ju in för eller senare i vilket fall.
 
ANNONS