Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon V1 eller J1

Produkter
(logga in för att koppla)
Den externa blixen går på kamerans batteri, en uppskattad detalj.

Hej! Jag håller på att samla all information som jag har fått för V1 eller J1. Kan du förklara närmare vad du menar? är positivt eller negativt? Ditt svar gäller väl för V1?
J1 är en bättre kamera vad jag kan konstatera av de som har svarat. Fast på en punkt är den inte så fullkomlig som V1 eftersom man måste komplettera med blixt.

Hej! Jag håller på att samla all information som jag har fått för V1 eller J1. Kan du förklara närmare vad du menar? är positivt eller negativt? Ditt svar gäller väl för V1?
J1 är en bättre kamera vad jag kan konstatera av de som har svarat. Fast på en punkt är den inte så fullkomlig som V1 eftersom man måste komplettera med blixt.

Största praktiska skillnaderna mellan kamerorna är att

V1 har en glugga att sätta ögat mot och se bilden med, detta är väldigt possitivt i framför allt starkt solljus då det kan vara svårt att se något på den stora skärmen.
V1 har också ett bättre batteri.

J1 har inbygd blixt
J1 är betydligt lättare och lite mindre

/Karl

Största praktiska skillnaderna mellan kamerorna är att

V1 har en glugga att sätta ögat mot och se bilden med, detta är väldigt possitivt i framför allt starkt solljus då det kan vara svårt att se något på den stora skärmen.
snip

/Karl
Sen kan man även förhandsgranska bilderna o rota i menyerna med "gluggan".
/Keld

Jag vet inte om jag missförstått dig, men det är eg samma kamera (samma sensor), fast i lite olika utföranden. Det är J1 som har blixt. V1 har högre upplösning på skärmen, sökare och en tillbehörssko där man kan plocka på tex en blixt. Batteriet är större på V1, men den drar också mer ström, bla pga den mer högupplösta skärmen. J1 är mer lik en kompaktkamera i sitt utförande, det yttre alltså, med en skärm man tittar på därbak + en blixt man fäller upp. Men innanför skalet är det samma kamera = samma bildkvalitet.

Här är en ganska omfattande jämförelse mellan kamerorna http://www.kamerabild.se/tester/sys...nikon-j1-spegellosa-fartmonster-1.495409.html

Senast ändrad:

Det är solklart positivt, det gör blixten liten och lätt och du slipper ta med batterier altertativt ladda extra batterier.

V1 (och J1) har ett mkt stort batteri, nämligen samma som D7000 (som jag inte har) och, tack och lov, samma som i min D800.

J1 är inte en bättre eller sämre kamera det är nästan samma. J1 är aningen mindre men har inte den elektroniska sökaren så man får förlita sig på displayen, vilket inte funakr så bra i solken. Kolla på vilken kompakt som helst.

Den interna blixten på J1 sitter väldigt nära objektivet så du bör ha en extern blixt på den också. Funkar förstås som nödblixt. Den externa blixten på V1 är verkligen liten, kolla.

Tycker du ska kolla kamerorna i butik, J1 är lite snyggare men personligen kan jag inte vara utan sökaren som den alltså inte har.

Jag kommer köpa adaptern och sätta på min V1 på ett 400mmobjektiv som då blir låååångt. På skoj, tror det är lite för långt praktiskt.

V1 (och J1) har ett mkt stort batteri, nämligen samma som D7000 (som jag inte har) och, tack och lov, samma som i min D800.

J1 har ett mindre och lättare batteri som inte har lika mycket kräm heller. EN-EL20.

Jag kommer köpa adaptern och sätta på min V1 på ett 400mmobjektiv som då blir låååångt. På skoj, tror det är lite för långt praktiskt.

Hade säkert fungerat bra för att fota solen när venus susade förbi mellan oss och solen igår.

/Karl

J1 har ett mindre och lättare batteri som inte har lika mycket kräm heller. EN-EL20.

Hade säkert fungerat bra för att fota solen när venus susade förbi mellan oss och solen igår.

/Karl

Undras varför, tycker just batteriet med V1 är kanon, bara att köra på...

Venus? jag kan shoppa dit en prick på solen när jag vill ;-)

(nejvars, jag är astonomiintresserad så jag ser värdet att fota en venuspassage med en kyrktupp eller något i "för"grunden.)

Undras varför, tycker just batteriet med V1 är kanon, bara att köra på...

Venus? jag kan shoppa dit en prick på solen när jag vill ;-)

(nejvars, jag är astonomiintresserad så jag ser värdet att fota en venuspassage med en kyrktupp eller något i "för"grunden.)

Till och med en D800 har nog för taskigt DR för att klara en rätt exponerad sol och en kyrktupp i gryningen.

/Karl

Till och med en D800 har nog för taskigt DR för att klara en rätt exponerad sol och en kyrktupp i gryningen.

/Karl

Jag tror att jag skulle satsa på att ha samma exponering på tuppen som på venus, dvs "aningen" underexponerad jämfört med solen som lämpligen får vara huvudmotivet och därmed får vara rätt exponerad.

Tack alla för era svar ang. blixt + intressant vad gäller olika egenskaper på dessa kameror.
Jag har hittat bland annonser en
Nikon 1 V1 systemkamera + VR 10-30 mm (vit) för 6490 kr. Vilket är inte billigt..........Jag undrar om man ska behöva extra utrustning eller om det är en komplett paket?.
Nu vet jag inte om det blir den kamera jag kommer att köpa eftersom jag har 2 andra som jag jämför med denna.
mvh/marie

Paketet är säkert ganska komplett, dvs innehåller batteri o laddare. Men du kan behöva köpa minneskort, då räcker säkert en 8GB kort till en början. Men du skall filma kanske det blir trångt.

Paketet är säkert ganska komplett, dvs innehåller batteri o laddare. Men du kan behöva köpa minneskort, då räcker säkert en 8GB kort till en början. Men du skall filma kanske det blir trångt.

Jag skulle definitivt rekomendera att lägga 250kr på ett minneskort och få ett Transcend SDHC Class 10 UHS-I 16GB.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar