Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Migrera Lightroom till ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är jag inte med ritkigt.

"och väl där göra den riktiga exporten"

Det behövs ju inte.

När du väl är på den nya datorn och fått över databasen (antingen med import, eller genom att kopiera lrcat-filen) kan du använda "dra & släpp" inne i Lightroom för att flytta bilderna från nätverksdisken till den interna.

Kolla gärna in filmen som länkas till här ovan - den ger mycket vettig information.

Har sett filmen nu och förstår hur det går till. Verkar ju inte så komlicerat som jag trodde från början.

Tack för alla råd och tips!

Jag har köpt den här datorn
http://www.sony.se/product/vn-f-series/vpcf23s1e

Jag har ca 120000 bilder i mitt LR arkiv. Om jag köper en lös extern SSD disk med USB3 anslutning blir det snabbare att jobba med LR om alla bildfilerna (och LR filerna) ligger på den än på den den interna HD:n?

Hej!

Var själva bildfilerna ligger spelar faktiskt mindre roll - Lightroom läser bara dem lite då och då. Däremot spelar det stor roll var Lightrooms databas och katalogstrukturen med förhandsvisningar (previews) ligger på för disk.

Skall en disk rymma 120000 bilder lär den behöva vara rätt stor, och då kan det nog vara mer prisvärt att ha bilderna på en vanlig disk och som sagt lägga bibliotek + förhandsvisningar på en riktigt snabb disk.

Tack Martin för ditt snabba svar

Om jag förstår dig rätt så blir det optimala med min set up att lägga LR filerna på en SSD disk med USB 3?

Att lägga bilderna på en extern SSD är väl tveksamt med tanke på volymen du har.

Att lägga catalogfilen där (och därmed previews) samt Adobes cache kan ju funka. Om USB-3 ansluten SSD disk är snabbare än den interna disken har jag ingen riktigt koll på.

Enligt min mening hade det varit bättre att köpa en dator med inbyggd SSD och använda en USB-3 ansluten traditionell hårddisk för lagring av bildfiler.

Tack Martin för ditt snabba svar

Om jag förstår dig rätt så blir det optimala med min set up att lägga LR filerna på en SSD disk med USB 3?

Generellt svar (oavsett dator): Du tjänar mycket på att ha operativsystem och program på en snabb disk. När det gäller Lightroom så thänar du mycket på att ha databasen + förhandsvisningarna på en snabb disk. Har man utrymme (och råd) att lägga även bildfilerna på en snabb disk är det givetvis ingen nackdel, men det är inte lika viktigt som att bibliotek + förhandsvisningar.

Om din bärbara dator har en intern SSD-disk kan du lika gärna låta Lightroom-filerna ligga på den (om det finns plats förstås) och ha själva bildfilerna på extern disk. Nu är USB-3 snabbt, så det funkar det med.

Beroende på vilken typ av filer man har så tar 120 000 bilder mycket plats. Jag har cirka 50 000 bilder och fotar till mesta delen raw. De tar idag upp 700 GB och som ligger på en NAS server.

Att lägga dessa på en SSD skulle kosta en ordentlig hög pengar men ge ganska lite. Ibland när jag är på resor eller uppdrag lägger jag bilderna tillfälligt direkt på min SSD i Macen. Vid redigering så märks det inte mycket stor skillnad mot när de ligger på min NAS server som är betydligt långsammare.
Det som direkt märktes när jag bytte ut hårddisken till en SSD är att swap-filen (virtuellt minne) blev ungefär lika snabbt som ram-minne och att LR gick betydligt snabbare eftersom jag har både program och LR filer på SSDn.

skälet till att jag stoppade in en SSD i denna MAcBook Pro från entsent 2008 var att jag också har en Mac BOOK Air med SSD och efter vant sig vid denna var det svårt att vänta medan den med hårddisk startade upp. En investering jag verkligen inte ångrar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar