Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är felet på min 7000?

Jag hade samma bekymmer när jag skaffade mitt exemplar. Jag lyckades inte få tillräckligt skarpa bilder med min nya D7000 tillsammans med mitt Sigma 70-200 f2,8. Men det blev alldeles utmärkta bilder med min D90 och samma objektiv. Jag var på väg att skicka alltsammans för kalibrering, men kom på att jag inte hade justerat skärpeinställningen på kameran efter att jag fått den levererad. Så jag gjorde det och efter det har jag inte haft några synpunkter på skärpan. Kan det vara något sådant enkelt för dig också?

Med skärpeinställningen menar jag den man kan göra under "Picture Control" och inte den under "AF-finjustering".

Hej Stefan. Intressant. Är det det samma som David S skrev:

Enligt manualen kan du finjustera fokus för 12 olika objektiv i huset (s. 246). Har du inte provat detta kan det kanske vara värt att göra ett försök innan du gör något mer drastiskt.

/David S.

Eller kan du hänvisa mig var jag kan göra det så jag inte gör fel.

Tack för ditt svar.
 
i "fotograferingsmeny" så går du in på "ställ in Picture Control" och där kan du justera dom olika valen där. Jag har skärpan på max där.

det "DavidS" skrev är en annan justering, den justerar man bara om kameran lägger fokus för långt fram eller bak. men det verkar ju inte vara ditt problem


läs sidorna 131-138 i användarhandboken så bör du veta allt om "picture controls" :)
 
i "fotograferingsmeny" så går du in på "ställ in Picture Control" och där kan du justera dom olika valen där. Jag har skärpan på max där.

det "DavidS" skrev är en annan justering, den justerar man bara om kameran lägger fokus för långt fram eller bak. men det verkar ju inte vara ditt problem


läs sidorna 131-138 i användarhandboken så bör du veta allt om "picture controls" :)

Super...tack!
 
Vissa D7000 lider av fokusproblem tyvärr, tom med nikon-objektiv. Har ett fast teleobjektiv från nikon och även om jag kalibrerar den mot min D7000 med AF micro-adjustment så missar den fokus allt för ofta. Med D3s så funkar objektivet perfekt. Samma visa med andra nikon-gluggar.

En besvikelse då D7000 annars är en bra kamera. Bättre kvalitetskontroll på fabrikerna nikon!
 
om det är skärpeinställningen bara som behöver höjas så är det bara en gång..
jag skulle stänga av brusreduceringen också.. om den är på av så går den på bara över 1600 iso.
 
Vissa D7000 lider av fokusproblem tyvärr, tom med nikon-objektiv. Har ett fast teleobjektiv från nikon och även om jag kalibrerar den mot min D7000 med AF micro-adjustment så missar den fokus allt för ofta. Med D3s så funkar objektivet perfekt. Samma visa med andra nikon-gluggar.

En besvikelse då D7000 annars är en bra kamera. Bättre kvalitetskontroll på fabrikerna nikon!

Jag tror det här ämnet har behandlats ganska många gånger här på forumet. Så i all korthet igen:

Kameror och objektiv kalibreras till ett visst intervall, vilket kan innebära att ett objektiv som kanske ligger lite mot framfokuserings-gränsen kommer fungera mycket bra med ett hus som ligger lite nära bakfokus-gränsen (dvs, gränsen för det intervall vi kalibrerar till), men de kanske kommer fungera mycket bra tillsammans av precis den anledningen. Men ett framfokusobjektiv och ett framfokushus kommer kanske inte funka så bra tillsammans.

Så det handlar inte om kvalitetskontroll. Den är nog identisk med vad exempelvis ex d90 har fått, och folk har inte fokusproblem med d90. Däremot blir fokusproblem väldigt mycket tydligare med d7000, bland annat för att man kan pixelpeepa på en annan nivå.

Jag hade liknande problem tidigare, sen lämnade jag in hus + objektiv på kalibrering hos Lasses kameraservice. Nu klagar jag inte, inte ens vid stora bländare.
 
och detta med front o backfokus kan man testa med att skriva ut en A4 sida med en massa linjer i samma avstånd hålla kameran i vinkel mot pappret och fota på en linje och sedan se till att det suddiga blir lika långt fram och bak från punkten man fokuserade på.

http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart <-- för ett exempel.. finns hundratals sidor om ämnet:)

och till therese.. det är här man kan ställa in AF det som David S pratade om.
 
Förresten...är det ngt man ska göra med alla sina objektiv? eller är det en engångsinställning?

Du har fått många goda råd, och här kommer några till.

För det första: Sitter det billiga UV-filter på dina objektiv? I så fall skruva av, släng (eller göm) och testa igen.
För det andra: Börja inte mickla med AF-finjustering för individuella objektiv (framför allt inte med zoomar). Det slutar i fullständig kaos (om man inte är "expert)".

Anders W
 
Du har fått många goda råd, och här kommer några till.

För det första: Sitter det billiga UV-filter på dina objektiv? I så fall skruva av, släng (eller göm) och testa igen.
För det andra: Börja inte mickla med AF-finjustering för individuella objektiv (framför allt inte med zoomar). Det slutar i fullständig kaos (om man inte är "expert)".

Anders W

Hej anders.

Det är det som är helt fantastiskt med Fotosidan och alla engagerade och söta människor. Jag får alltid vänliga och kloka svar.
Jag har inga billiga uv-filter. men det kan ju vara värt ett försök.
Har ett jobb imorgon och tänker då prova tipset jag fått om skärpeinställningarna.

Tack för ditt svar.
 
Hej anders.

Det är det som är helt fantastiskt med Fotosidan och alla engagerade och söta människor. Jag får alltid vänliga och kloka svar.
Jag har inga billiga uv-filter. men det kan ju vara värt ett försök.
Har ett jobb imorgon och tänker då prova tipset jag fått om skärpeinställningarna.

Tack för ditt svar.
Även om du har dyra filter kan det vara idé att skruva av. Det blir förmodligen i alla fall lite bättre. Sämre blir det inte.
Anders W
 
Om fokus är kritiskt kan du använda liveview, lite långsammare men i bra ljus hittar den fokus. Den bygger på en annan teknik än den vanliga autofokusen så om det är något fel på kalibreringen hus<->objektiv så påverkar den inte när man kör liveview. Men man ser ju inte särskilt professionell ut bara...
 
var ute och fotade idag lite med min D7000 o även jag tycker att alla mina bilder ser lite ofokuserade och oskarpa ut men jag löser det med att fota i RAW. sedan använder jag viewNX 2 och höjer skärpan.
standardinställningarna på kameran är verkligen för snälla med skärpan. lyckas man inte få fokus precis rätt så ser det lätt lite ofokuserat ut och utnyttjar inte sensorn rätt.

Allt detta pga att programvaran i kameran är för mesiga med skärpeinställningarna..
kan inte säga att min kamera missar fokus heller den är bra funderar iofs på att lämna in den på justering bara för att.

det är nästan som att min kamera lägger på "blur" effekt istället för skärpa..
 
Tror INTE det är fel på autofokusjusteringen!
Nu kan jag inte svära på detta då jag inte sett ett utförligt fokustest på just dina grejorna. Men Jag har tittat på testbilderna du la upp på din hemsida, och granskat dem mycket noga.

Detta säger jag inte för att klanka ner på dig. Bara trist om du läger mycket tid på att hitta en lösning, som sedan inte visar sig vara problemet från första början.

Tror du ska titta lite på hur du kan utveckla din fototekniska kunskap och sedan kanske även lite hur du kan förbättra bilderna tekniskt i efterbehandlingen.

Slutartiderna är PÅ TOK för långsamma för att garantera skärpa! När det gäller människor i farten så är allt under 1/125s dömt att misslyckas, och helst bör man upp mot 1/250s för att vara hyffsat säker. Sedan beror det lite på situationen. Brudpar i altargången vrider huvudena hit och dit för att möta massor av blickar. Typiskt tillfälle när 1/250s är minimum. Barnet i badkaret ligger fokus på håret, och jag skulle tippa på att det är pga vald autofokuspunkt.

Själv har jag aldrig förstått hur t ex duktiga sportfotografer hinner fippla runt och byta autofokuspunkt i realtid på kanske en eller ett par sekunder. Jag själv har insett mina begränsningar och har bara centrumpunktern aktiverad, sätter fokusen, komponerar om, ev kompenserar jag lite för ändrar fokusavstånd, och tar sedan bilden. Ibland, om jag vet att jag kommer behöva en annan fokuspunkt för flera bilder, och har god tid att byta, då ändrar jag. Men genom att bara ha en punkt aktiverad, vet jag ALLTID var kameran satt fokus. Med flera punkter aktiverade tycker jag det är riktigt svårt att hängga med och vara säker på att fokus hamnat vid rätt punkt.

Båda bilderna är dessutom underexponerade. Särskilt badkarsbilden. Underexponerade bilder vid höga iso och kontrastlöst ljus ser så gott som ALLTID oskarpa ut! Ett typiskt fototekniskt fel.

Som sagt ta inte detta som att jag dissar dig. Jag är inte den som har som hobby att vara otrevlig på nätet. Jag är bara lite brutalt ärlig utifrån mina synpunkter. Sedan kan jag ha fel, det händer lite då och då. Men jag är övertygad om att du kan förbättra skärpeintrycket av dina bilder mycket med hjälp av fototeknik. Sedan är det ändå inte fel att fokuskontrollera sina grejor. Nu har du ju dock haft inne grejorna för justering, (visserligen ingen garanti), men det är nog dax att se över din fototeknik och ge den en liten justering. Hoppas du har någon nytta av det jag skrivit. MVH, Niclas
 
Egen erfarenhet med K5

Min egen erfarenhet av Pentax K5 med liknande problematik. Jag köpte den i januari 2011. Den sändes i juni åter till Pentax fabrik för utbyte av mjukvara. Problemet mildrades, men jag upplevde ändock skärpan otillfredsställande. Åter till handlaren i december, ny justering hos Kameraservice... och denna gång under noggranna instruktioner av kamerasupport (som funnit ett omfattande fokusfel som först inte uppenbarade sig i test). När huset nu är tillbaka, kan jag bara säga att det är ett under som skett:) Skärpan är strålande... och fokus finner rätt även i mycket dov belysning. Jag fotograferar med 1/60 sekund, även brudpar i kyrkgången blir skarpa:)
 
Tror INTE det är fel på autofokusjusteringen!
Nu kan jag inte svära på detta då jag inte sett ett utförligt fokustest på just dina grejorna. Men Jag har tittat på testbilderna du la upp på din hemsida, och granskat dem mycket noga.

Detta säger jag inte för att klanka ner på dig. Bara trist om du läger mycket tid på att hitta en lösning, som sedan inte visar sig vara problemet från första början.

Tror du ska titta lite på hur du kan utveckla din fototekniska kunskap och sedan kanske även lite hur du kan förbättra bilderna tekniskt i efterbehandlingen.

Slutartiderna är PÅ TOK för långsamma för att garantera skärpa! När det gäller människor i farten så är allt under 1/125s dömt att misslyckas, och helst bör man upp mot 1/250s för att vara hyffsat säker. Sedan beror det lite på situationen. Brudpar i altargången vrider huvudena hit och dit för att möta massor av blickar. Typiskt tillfälle när 1/250s är minimum. Barnet i badkaret ligger fokus på håret, och jag skulle tippa på att det är pga vald autofokuspunkt.

Själv har jag aldrig förstått hur t ex duktiga sportfotografer hinner fippla runt och byta autofokuspunkt i realtid på kanske en eller ett par sekunder. Jag själv har insett mina begränsningar och har bara centrumpunktern aktiverad, sätter fokusen, komponerar om, ev kompenserar jag lite för ändrar fokusavstånd, och tar sedan bilden. Ibland, om jag vet att jag kommer behöva en annan fokuspunkt för flera bilder, och har god tid att byta, då ändrar jag. Men genom att bara ha en punkt aktiverad, vet jag ALLTID var kameran satt fokus. Med flera punkter aktiverade tycker jag det är riktigt svårt att hängga med och vara säker på att fokus hamnat vid rätt punkt.

Båda bilderna är dessutom underexponerade. Särskilt badkarsbilden. Underexponerade bilder vid höga iso och kontrastlöst ljus ser så gott som ALLTID oskarpa ut! Ett typiskt fototekniskt fel.

Som sagt ta inte detta som att jag dissar dig. Jag är inte den som har som hobby att vara otrevlig på nätet. Jag är bara lite brutalt ärlig utifrån mina synpunkter. Sedan kan jag ha fel, det händer lite då och då. Men jag är övertygad om att du kan förbättra skärpeintrycket av dina bilder mycket med hjälp av fototeknik. Sedan är det ändå inte fel att fokuskontrollera sina grejor. Nu har du ju dock haft inne grejorna för justering, (visserligen ingen garanti), men det är nog dax att se över din fototeknik och ge den en liten justering. Hoppas du har någon nytta av det jag skrivit. MVH, Niclas

Hej Niclas.

Tack för ditt svar...jag tar det med respekt och tacksamhet. Den är konstruktiv och säkert riktig. Det är ju här på detta forumet man ska kunna hjälpa varandra.
Jag ska verkligen läsa och fundera lite på det du skriver. Man kan ju alltid bli bättre.

Bilderna som jag la upp som exempel, var ganska extrema...i alla fall den i badkaret. Men den var och verkar ha gett mig den feedback som jag behövde...på och från massa olika håll.

Det är inte helt omöjligt jag kontaktar dig igen, om det inte gör ngt, kan ju vara att du har fler bra tips.

Ha en trevlig helg...
 
Hej igen.
Glad att du inte tog illa vid dig. Själv tycker jag det är en av de bästa aspekterna på fotograferandet. Man blir aldrig fullärd och det är så otroligt roligt att lära sig nytt. Sedan är det ju också lite olika vilka delar man tycker är roligast och var man utvecklas snabbast. Kikade lite på din sida och måste säga att den är riktigt trevlig och proffsig. Bra marknadsföring. Dessutom är många av bilderna fina speciellt ur den estetiska aspekten. Och det är ju oftast den svåra biten. Kameratekniken är klart lättare.

Kan ju utveckla lite snabbt. Blir svårt att förstå någons kritik bara genom ett foruminlägg.
I kyrkor är ljuset oftast väldigt mjukt. Mjukt ljus ger lågt skärpeintryck. Anledningen till att ljuset är mjukt är att det antingen kommer från långa rader av fönster längs sidorna, eller från lampor på väldigt många ställen (dvs från många håll). Dessutom är det väldigt lätt att man underexponerar. Eftersom det finns många fönster, och som i ditt exempel, ljuskronor och ljus längs bänkraderna, så har man ofta en ljuskälla rakt in i bilden och ljusmätningen luras och ger en ett för lågt värde. Man måste då exponeringskompensera. (Ev kan man ta ett par provbilder i förväg, eller bara hålla bra koll på histogrammet under tiden). Man får oftast acceptera att man måste exponera efter lite mörkare delar i bilden (t ex ansikten bortvända från ljus), och att man därför får utfrätta högdagrar, t ex fönster). Genom att få korrekt exponering ökar skärpeintrycket betydligt. Dessutom kan man lägga på mer skärpa i efterbehandlingen eftersom man har mindre brus i de viktiga delarna (som vid dålig exponering blir ohanterligt med kraftig efterskärpning).

I ett badrum har man ofta en opalvit lampa som sprider ljus åt alla håll, vilket i sin tur studsar på ljusa väggar. Mjukare ljus än så går nog inte att hitta. Dvs nästan omöjligt att få skärpa. Såvida man inte lägger på blixt förstås. Som du själv ser på dina egna bilder är kyrkobilder där du använt blixt superskarpa. Blixtljus är hårt ljus. Sedan kan man ofta inte anända blixt i kyrka. Men då är det bra om man har lite andra trick att ta till. Som t ex riklig exponering.
Trevlig helg till dig också!
MVH
 
Kan någon berätta för mig, när ska jag använda AF-S eller AF-F? Har förstått att F är till rörliga bilder.

Jag reagerade lite på att du skrev AF-F i ditt första inlägg eftersom detta endast finns tillgängligt vid live liew. Jag har själv en D7000 och jag tycker att fokuseringen vid live view är på tok för långsamt för rörliga objekt. Har du fokuserat med live view eller via sökaren i dom bifogade bilderna?
 
Jag reagerade lite på att du skrev AF-F i ditt första inlägg eftersom detta endast finns tillgängligt vid live liew. Jag har själv en D7000 och jag tycker att fokuseringen vid live view är på tok för långsamt för rörliga objekt. Har du fokuserat med live view eller via sökaren i dom bifogade bilderna?

Jag menade AF-C...sorry.

Men jag håller med dig vis live view, har filmat en del, men jag tycker också att den är långsam och till tider oskarp, men som tur är är det inte därför jag köpt 7000.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar