Tror INTE det är fel på autofokusjusteringen!
Nu kan jag inte svära på detta då jag inte sett ett utförligt fokustest på just dina grejorna. Men Jag har tittat på testbilderna du la upp på din hemsida, och granskat dem mycket noga.
Detta säger jag inte för att klanka ner på dig. Bara trist om du läger mycket tid på att hitta en lösning, som sedan inte visar sig vara problemet från första början.
Tror du ska titta lite på hur du kan utveckla din fototekniska kunskap och sedan kanske även lite hur du kan förbättra bilderna tekniskt i efterbehandlingen.
Slutartiderna är PÅ TOK för långsamma för att garantera skärpa! När det gäller människor i farten så är allt under 1/125s dömt att misslyckas, och helst bör man upp mot 1/250s för att vara hyffsat säker. Sedan beror det lite på situationen. Brudpar i altargången vrider huvudena hit och dit för att möta massor av blickar. Typiskt tillfälle när 1/250s är minimum. Barnet i badkaret ligger fokus på håret, och jag skulle tippa på att det är pga vald autofokuspunkt.
Själv har jag aldrig förstått hur t ex duktiga sportfotografer hinner fippla runt och byta autofokuspunkt i realtid på kanske en eller ett par sekunder. Jag själv har insett mina begränsningar och har bara centrumpunktern aktiverad, sätter fokusen, komponerar om, ev kompenserar jag lite för ändrar fokusavstånd, och tar sedan bilden. Ibland, om jag vet att jag kommer behöva en annan fokuspunkt för flera bilder, och har god tid att byta, då ändrar jag. Men genom att bara ha en punkt aktiverad, vet jag ALLTID var kameran satt fokus. Med flera punkter aktiverade tycker jag det är riktigt svårt att hängga med och vara säker på att fokus hamnat vid rätt punkt.
Båda bilderna är dessutom underexponerade. Särskilt badkarsbilden. Underexponerade bilder vid höga iso och kontrastlöst ljus ser så gott som ALLTID oskarpa ut! Ett typiskt fototekniskt fel.
Som sagt ta inte detta som att jag dissar dig. Jag är inte den som har som hobby att vara otrevlig på nätet. Jag är bara lite brutalt ärlig utifrån mina synpunkter. Sedan kan jag ha fel, det händer lite då och då. Men jag är övertygad om att du kan förbättra skärpeintrycket av dina bilder mycket med hjälp av fototeknik. Sedan är det ändå inte fel att fokuskontrollera sina grejor. Nu har du ju dock haft inne grejorna för justering, (visserligen ingen garanti), men det är nog dax att se över din fototeknik och ge den en liten justering. Hoppas du har någon nytta av det jag skrivit. MVH, Niclas