Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ACR/Lightroom vs Canon Digital Photo Professional

typhoon

Aktiv medlem
Öppnar jag upp en raw-fil (.CR2) i Canon Digital Photo Professional läser program av inställningarna från då bilden togs och förväljer dessa vid "framkallning". Den gör även ett bra jobb med att få ut max ur bilden; ett snyggt histogram som inte klipper nämnvärt i topp eller botten, bra tonomfång och vettig skärpa.

Öppnar jag samma fil i ACR/Lightroom (6.5 / 3.5) tas ingen hänsyn till inställningarna vid ögonblicket då bilden togs. För att få ett liknande resultat som i CDPP behöver jag göra justeringar i ton, kontrast, skärpa, kanske mer. Dessutom gör jag dessa "lite på måfå" tills jag tycker det ser bra ut.

Kan någon tipsa om en eller ett par bra standardframkallning(ar), eller något annat fiffigt som ger bilder liknande de i CDPP men utan alla manuella justeringar - i Lightroom.
 
Hej, jag använde DPP ganska länge innan jag skaffade Lightroom. Om jag kortfattat ska jämföra dem så upplever jag att DPP är bättre dels på objektivkorrigering, dels avseende just fördelen att man som default får de inställningar som användes vid exponeringstillfället. I övrigt tycker jag att ACR är bättre. Numer använder jag bara DPP för grovgallring av bilder som ska kastas efter import via EOS utility. Därefter importerar jag till LR och gör resten där.

För att hantera problemet med att man tappar bildinställningar från exponeringen har jag gjort några presets i Lightroom som ger ett utgångsläge som många gånger funkar utan så mycket mer justering. I min vanligast använda preset har jag valt profil "Camera standard" snarare än "Adobe standard", objektivkorrigering är invald, clarity och vibrance är båda ställda på +15, och så är skärpningen justerad till mängd 30 / radie 0,8. Många bilder får behålla de här inställningarna.

Det där är ju dock helt och hållet subjektivt. Prova dig fram till en inställning du tycker ger snyggt resultat och spara som preset. När den inte funkar så skapa en ny preset. Efter ett tag har du ett gäng presets och du har dessutom byggt upp en känsla för vilken preset som kan passa bäst för en viss bild. Då går det riktigt smidigt att framkalla i LR.
 
Hej, jag använde DPP ganska länge innan jag skaffade Lightroom. Om jag kortfattat ska jämföra dem så upplever jag att DPP är bättre dels på objektivkorrigering, dels avseende just fördelen att man som default får de inställningar som användes vid exponeringstillfället. I övrigt tycker jag att ACR är bättre. Numer använder jag bara DPP för grovgallring av bilder som ska kastas efter import via EOS utility. Därefter importerar jag till LR och gör resten där.

För att hantera problemet med att man tappar bildinställningar från exponeringen har jag gjort några presets i Lightroom som ger ett utgångsläge som många gånger funkar utan så mycket mer justering. I min vanligast använda preset har jag valt profil "Camera standard" snarare än "Adobe standard", objektivkorrigering är invald, clarity och vibrance är båda ställda på +15, och så är skärpningen justerad till mängd 30 / radie 0,8. Många bilder får behålla de här inställningarna.

Det där är ju dock helt och hållet subjektivt. Prova dig fram till en inställning du tycker ger snyggt resultat och spara som preset. När den inte funkar så skapa en ny preset. Efter ett tag har du ett gäng presets och du har dessutom byggt upp en känsla för vilken preset som kan passa bäst för en viss bild. Då går det riktigt smidigt att framkalla i LR.
Bra tips där. :) Apropå " I min vanligast använda preset har jag valt profil "Camera standard" snarare än "Adobe standard"" så har jag själv, tills väldigt nyligen, helt missat att man kan ändra standard i LR. Möjligt att TS också har missat detta, så för att förtydliga så kan man alltså ändra detta längst ner i "framkalla-modulen" (man kan välja Camera standard, Portrait standard, Landscape standard, osv):

Bild: http://nanolou.files.wordpress.com/2010/04/cameracalibration.jpg
 
Skönt att man kan sätta en standard också men... Hur gör jag för att ändra kalibreringen för alla de raw-filer jag redan ha importerat?
 
Skönt att man kan sätta en standard också men... Hur gör jag för att ändra kalibreringen för alla de raw-filer jag redan ha importerat?

Nu vet jag ju inte riktigt hur du har det upplagt i LR men ungefär såhär skulle det kunna funka:

1) Justera till "Camera standard" eller nån annan profil du gillar för valfri bild.
2) Kopiera framkallningsinställningar från denna bild. I dialogen som dyker upp väljer du bort allt utom just kalibrering.
3) Markera alla de bilder som du vill ha den här inställningen på.
4) Klistra in framkallningsinställningar.

Innan du markerar rubbet och klistrar in så kan det nog vara en vettig idé att testa på enstaka bilder att resultatet blir som du tänkt dig.
 
ANNONS