Heikkinen
Aktiv medlem
HEJ igen,
Som du kanske vet så kan du fota med 'Brutusskärpa' så ställ in på rawformat, bländare 8 (ger bäst skärpa på 400 5,6) och slutare minst 1/800. Låt sedan kameran välja iso efter varje situation. Slösa med 'film' varje situation är unik och kommer inte tillbaka.
Ställ ditt nya gömsle nära ett påkört djur, flytta djuret först från vägen. Vänta, oftast i timmar.
Alla fåglar såg ju att du kom. Ett bra trix är att ni går två pers med gömslet, en går in och en går tillbaka. fåglar kan inte räkna, så det betyder att människan har gått...
Det blir hög hjärtklappning - jag lovar. Ormvråk, fjällvråk, korpar, skator, ängshök,kungsörn...
se till att ditt gömsle inte är mot solen, då får du bara silhuettbilder. Snett sidljus blir bäst.
Solen rakt bakom ger lite platta bilder. Det verkar som fåglar inte bryr sig så mycket om din lukt, Men de är mycket ljudkänsliga. Det går inte att byta objektiv, ha två hus istället. När det sedan går undan gäller det att ha tomt minne, bra batteri, inte kissenödig. Jag har fått blåtiror av mitt tele flera gånger då den tippar rakt i pannan på mig. (Har trebent stativ med kula. Mycket löst inställt.)
Bla jagande ängshök som anföll gömslet, missade var enda bild, bara blå himmel,men vilket minne!
Välkommen till äventyret på riktigt, inte TV-mitt i naturen! mvh Timo
Tack för tipsen