Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kompaktkameran

Produkter
(logga in för att koppla)
360mm är ju rätt bra det med om det bara håller bildkvalitetsmässigt också.

HX9V går till 380mm tror jag väl, Nikon har en som går ännu längre utan att bli allt för stor om jag inte minns fel, HX9V börjar väl på 24mm så man måste räkna zoomomfånget hela vägen, den som börjar senare kan gå längre på slutet så att säga. Men jag tycker HX9V med 24-380 verkar perfekt. hade gillat den även om den stannat vid 300mm.

Hoppas väl StenÅke att troligtvis köpa A77 och gör jag det får den hänga med i många år, är även sugen på Canons nya multiskrivare MG8150 tror jag den hette, den scannar även negativ och Dia som den har fått beröm för att klara bra, kom in som stark 2:a efter Epsons multi skrivare men Epson scannar inte Neg eller Dia. Hoppas bara att inte priset stiger mot 20000 Kr med det bättre 16-50/2,8 vore kul om det stannade vid max 15000 Kr.

HX9V får vänta ett tag, kan inte köpa allt på en gång, Om nu inte frun vill ha en, får väl visa på vid något lämpligt tillfälle, blir nog gröna knappen då som används.
 
Sådärja, kompaktkamera inhandlad och använd med gott resultat.

Det blev en svart Canon Powershot SX230 HS.
Lite kompromiss, den ligger väl lite efter Sony HX9V i prestanda och har inte RAW-möjligheter som S95 m.fl., men överlag en förbaskat bra kamera med bra inställningsmöjligheter och bra filmfunktion med Full HD. Enklare att redigera MOV-filerna den lämnar från sig än det hårt komprimerade AVCHD-formatet.

Tror de trots allt är väldigt lika i praktiken. Den här ger fantastiskt resultat för det smidiga formatet och bara 3 000 kr. Det som starkast övervägde för Canonen var att det finns ett bra och billigt undervattenshus till den. Blir nästa på inköpslistan.

Så jag har bytt upp mig från Sony A850 och diverse objektiv till en Canon och fick dessutom drygt 20 000 kr över! ;-)

Handlade den i morse och använde den under dagens Stockholm Zombie-walk 2011.
Bilder publiceras under dagen i ett eget album, ska bara få bort allt teaterblod ur örat och skrubba av mig zombie-slamsorna först.


/Mats
 
Sådärja, kompaktkamera inhandlad och använd med gott resultat.

Det blev en svart Canon Powershot SX230 HS.
Lite kompromiss, den ligger väl lite efter Sony HX9V i prestanda och har inte RAW-möjligheter som S95 m.fl., men överlag en förbaskat bra kamera med bra inställningsmöjligheter och bra filmfunktion med Full HD. Enklare att redigera MOV-filerna den lämnar från sig än det hårt komprimerade AVCHD-formatet.

Tror de trots allt är väldigt lika i praktiken. Den här ger fantastiskt resultat för det smidiga formatet och bara 3 000 kr. Det som starkast övervägde för Canonen var att det finns ett bra och billigt undervattenshus till den. Blir nästa på inköpslistan.

Så jag har bytt upp mig från Sony A850 och diverse objektiv till en Canon och fick dessutom drygt 20 000 kr över! ;-)

Handlade den i morse och använde den under dagens Stockholm Zombie-walk 2011.
Bilder publiceras under dagen i ett eget album, ska bara få bort allt teaterblod ur örat och skrubba av mig zombie-slamsorna först.


/Mats

Låter som ett bra val! Hade du valt Sonyn om det inte krävts undervattenshus?
 
Så jag har bytt upp mig från Sony A850 och diverse objektiv till en Canon och fick dessutom drygt 20 000 kr över! ;-)

/Mats

Drygt 20 000 kr över, javisst, vid beg. försäljningen, men mot vad du gav nypris för hela utrustning Sony A850 med tillhörande optik (var det för 1år sedan?), gick du väl med en brakförlust, tyvärr, det är det som räknas, om man är affärsman......

Lycka till med den lilla juvelen från Canon!

Själv har jag också insett att "less is enough”, i många fall, Sony MX9V har jag i tankarna, men flera andra i Sverige har tydligen även gillat juvelen från Sony!

Slutsåld!
Nya beställningar på "G", sägs det!
 
Drygt 20 000 kr över, javisst, vid beg. försäljningen, men mot vad du gav nypris för hela utrustning Sony A850 med tillhörande optik (var det för 1år sedan?), gick du väl med en brakförlust, tyvärr, det är det som räknas, om man är affärsman......

Lycka till med den lilla juvelen från Canon!

Själv har jag också insett att "less is enough”, i många fall, Sony MX9V har jag i tankarna, men flera andra i Sverige har tydligen även gillat juvelen från Sony!

Slutsåld!
Nya beställningar på "G", sägs det!

Nja, jag har faktiskt lyckats köpa grejerna till bra pris också, så det var inte så farligt ändå. I slutändan har det inte varit så dyrt för mig, men gett enormt utbyte. Vill inte redovisa massa priser osv. publikt.

Har faktiskt kvar en systemkamera och en hel del objektiv, blixtar och så, så det är ju nte på allvar att jag sålt A850 och ersatt med en kompakt. Snarare att jag har behov av en smidig lite ta med-kamera också. Canonen duger bra som sådan, fast den uppfyller inte alla mina önskningar.

MX9V?
Var det bara en felskrivning av HX9V, eller finns det en anna modell också?


/Mats
 
Senast ändrad:
Låter som ett bra val! Hade du valt Sonyn om det inte krävts undervattenshus?

UV-huset var definitivt det avgörande. Annar är nog HX9V lite bättre på precis alla punkter, lite högre upplösning, lite bättre bildkvalitet, lite bättre zoom-område, lite bättre grepp och lite snyggare, samt har fler finesser som HDR, night-shot, 3D-panorama, backgroud defokus osv. och exakt samma pris.

(Nu betalade jag iofs ett par hundra över bästa pris på prisjakt för att det var bråttom att få den, så jag åkte till Expert på morgonen och handlade över dik).

Men skillnaden är inte jättestor, så Canon-kameran duger precis lika bra, men om inte UV-huset hade spelat in så hade jag nog gått på Sonyn.

Däremot klarar tyvärr inte någon av kamerorna RAW, vilket jag tycker är en stor brist. Det finns också minikameror med lite större sensor som kör RAW, men ingen av dem lite bättre modellerna har värst bra zoom-omfång, så de blir inte lika mångsidiga och kostar en tusenlapp till.

Kompromisser och vägval, så även om den här Canonen inte är världsbäst på allt så är det en förbaskat bra kamera i det formatet till ett mycket bra pris och som är liten och smidig och alltid kan vara med i fickan.

Jag har ju kvar en bra systemkamera också, Sony A580, samt ett flertal objektiv, blixtar osv., så för seriösare fotosessioner används den. kompakten är ett komplement och som sagt går att ta med när man dyker med ett sånt här hus för bara 1500 kr http://www.dustin.se/canon-undervattenshus-wp-dc42-powershot-sx230/product/5010598685 så var det det som avgjorde.

/Mats
 
UV-huset var definitivt det avgörande. Annar är nog HX9V lite bättre på precis alla punkter, lite högre upplösning, lite bättre bildkvalitet, lite bättre zoom-område, lite bättre grepp och lite snyggare, samt har fler finesser som HDR, night-shot, 3D-panorama, backgroud defokus osv. och exakt samma pris.

(Nu betalade jag iofs ett par hundra över bästa pris på prisjakt för att det var bråttom att få den, så jag åkte till Expert på morgonen och handlade över dik).

Men skillnaden är inte jättestor, så Canon-kameran duger precis lika bra, men om inte UV-huset hade spelat in så hade jag nog gått på Sonyn.

Däremot klarar tyvärr inte någon av kamerorna RAW, vilket jag tycker är en stor brist. Det finns också minikameror med lite större sensor som kör RAW, men ingen av dem lite bättre modellerna har värst bra zoom-omfång, så de blir inte lika mångsidiga och kostar en tusenlapp till.

Kompromisser och vägval, så även om den här Canonen inte är världsbäst på allt så är det en förbaskat bra kamera i det formatet till ett mycket bra pris och som är liten och smidig och alltid kan vara med i fickan.

Jag har ju kvar en bra systemkamera också, Sony A580, samt ett flertal objektiv, blixtar osv., så för seriösare fotosessioner används den. kompakten är ett komplement och som sagt går att ta med när man dyker med ett sånt här hus för bara 1500 kr http://www.dustin.se/canon-undervattenshus-wp-dc42-powershot-sx230/product/5010598685 så var det det som avgjorde.

/Mats

Är det den Canonkompakten som inte visar bilderna på hela ytan av monitorn när man vill kolla sina bilder, någon Canonkompakt lär ha den egenheten att inte fylla upp monitorn om man inte tar 16:9 bilder. Monitorn har inte heller 920k upplösningen, rätta mig om jag har fel.
/Bengt.
 
Är det den Canonkompakten som inte visar bilderna på hela ytan av monitorn när man vill kolla sina bilder, någon Canonkompakt lär ha den egenheten att inte fylla upp monitorn om man inte tar 16:9 bilder. Monitorn har inte heller 920k upplösningen, rätta mig om jag har fel.
/Bengt.

Skärmen har 16:9-format, så om man tar stillbilder i 3:2 och visar de på skärmen får man sorgkanter på sidorna såklart. Vid filmning så fylls skärmen ut helt.

Upplösningen är visst "bara" 460 000 pixlar.

Det här är egenskaper som duger utmärkt och inte på något sätt alls är viktiga för min del. Det är ju inte på kamerans display som bilderna kommer visas sen, den duger för att komponera och att zooma in för att kolla så skärpa inte blivit totalt åt skogen, jag behöver absolut inget mer.

Kameran har ett litet lag vid avtryck som är irriterande om man är van med seriöst foto merd riktiga kameror. Det är väl typiskt för kompakter och även min NEX hade det. Går inte att utläsa från specar ,utan för att jämföra detta mellan modeller måste man använda de olika modellerna själv. Jag har inte provat Sony-kameran så jag vet inte hur den är i jämförelse, men gissar att det är ungefär samma.

Totalt sett är jag helnöjd med kameran. Förbaskat synd att det inte går att fota i RAW, men har hört att det finns firmware-hack till vissa Canon-kameror så att man kan "låsa upp" det. Är det någon som vet? Förstår inte varför man inte har med det som ett val, måste ju vara plättlätt att implementera, bara att dumpa ner den data till fil som kameran ända har innan den börjar bildbehandla det själv och omvandlar till jpeg.

En stor fördel som Canon SX230 HS har jämfört med Sony HX9V är att den finns tillgänglig att köpa i affärerna. Sony-kameran verkar vara slut överallt.




/Mats
 
Totalt sett är jag helnöjd med kameran. Förbaskat synd att det inte går att fota i RAW, men har hört att det finns firmware-hack till vissa Canon-kameror så att man kan "låsa upp" det. Är det någon som vet?

Hacket du söker finns här: http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK Det verkar dock som om det ännu inte finns stöd för SX230 HS, men det kommer säkert snart (kolla även betasidorna, där kan det finnas preliminärt stöd redan idag).
 
Hacket du söker finns här: http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK Det verkar dock som om det ännu inte finns stöd för SX230 HS, men det kommer säkert snart (kolla även betasidorna, där kan det finnas preliminärt stöd redan idag).

Tack Sara!

Visst, precis som du säger, det är under utveckling. Finns färdigt beta-version 4.
http://chdk.setepontos.com/index.php?topic=6397.msg71072#msg71072

Rätt kul. Det blir en alt-knapp som gör att menyn koplas om till chdk-menyn där det finns en del andra alternativ, men också att knapparna beter sig annorlund. Originalläget är dock fortfarande tillgängligt. Det verkar som om de har kvar att fixa så att GPS-informationen lagras med RAW-bilder, men det är sekundärt.

Det här var ju ett lyft!
Canon är nog inte så dåligt ändå ;-)


/Mats
 
Canon är nog inte så dåligt ändå ;-)

Det som är dåligt av Canon är att RAW inte finns med från början. Det som är bra i sammanhanget är att Canon inte visar några tendenser att vilja stoppa hackandet. De skulle ju kunna göra en del i mjukvaran i nyare kameror som skulle göra CHDK omöjligt, eller åtminstone mycket svårare, att fås att fungera.

Huruvida existensen av CHDK beror på att Canonkameror är mer lätthackade än andra kameror eller om det helt enkelt beror på att CHDK-folket råkade ha Canonkameror när de började för flera år sen är lite svårt att veta.

Så slutklämmen blir väl: nä Canon är nog inte så dåligt ändå. :)
 
Skärmen har 16:9-format, så om man tar stillbilder i 3:2 och visar de på skärmen får man sorgkanter på sidorna såklart. Vid filmning så fylls skärmen ut helt.

Upplösningen är visst "bara" 460 000 pixlar.

Det här är egenskaper som duger utmärkt och inte på något sätt alls är viktiga för min del. Det är ju inte på kamerans display som bilderna kommer visas sen, den duger för att komponera och att zooma in för att kolla så skärpa inte blivit totalt åt skogen, jag behöver absolut inget mer.

Kameran har ett litet lag vid avtryck som är irriterande om man är van med seriöst foto merd riktiga kameror. Det är väl typiskt för kompakter och även min NEX hade det. Går inte att utläsa från specar ,utan för att jämföra detta mellan modeller måste man använda de olika modellerna själv. Jag har inte provat Sony-kameran så jag vet inte hur den är i jämförelse, men gissar att det är ungefär samma.

Totalt sett är jag helnöjd med kameran. Förbaskat synd att det inte går att fota i RAW, men har hört att det finns firmware-hack till vissa Canon-kameror så att man kan "låsa upp" det. Är det någon som vet? Förstår inte varför man inte har med det som ett val, måste ju vara plättlätt att implementera, bara att dumpa ner den data till fil som kameran ända har innan den börjar bildbehandla det själv och omvandlar till jpeg.

En stor fördel som Canon SX230 HS har jämfört med Sony HX9V är att den finns tillgänglig att köpa i affärerna. Sony-kameran verkar vara slut överallt.




/Mats

En annan fråga,undervattenhus att köpa till säger du, det finns ju en uppsjö av kameramodeller ( Kompakter ) som är färdiga direkt ur paketet att användas under vatten, ner till 5 meters djup, några till 10meters djup, jäklar nu kom jag på att du också var dykare och vill till dom större djupen, förbise inlägget.
/Bengt.
 
En annan fråga,undervattenhus att köpa till säger du, det finns ju en uppsjö av kameramodeller ( Kompakter ) som är färdiga direkt ur paketet att användas under vatten, ner till 5 meters djup, några till 10meters djup, jäklar nu kom jag på att du också var dykare och vill till dom större djupen, förbise inlägget.
/Bengt.

Ja precis, det är skillnad mellan regnskydd och att man kan bada med kameran och att dyka.

Den dykning jag håller på med, fast tagit ett uppehåll från några år och nu tar upp igen, är lite mer avancerad än vanlig sportdykning, bl.a. på dykdjup omkring 60 meter har det blivit ett antal och när jag sätter igång nu igen blir det förmodligen ännu djupare.

Mitt liknnde Canon-hus jag hade till en IXUS tidigare var också specat till 40 m, men var med till åtm. 55 meter ett par gånger utan några problem alls.

Framöver blir det nog inte så djupt, utan istälet brett ;-). Dvs dyk med djup kring 30 meter fast långt inne i grottor och gruvor, så för enklare foto och dokumentation duger det här till att börja med.

"Riktig" UV-foto kräver annan planering och helt annan utrustning. Jag är inte säker på att jag vill gå den vägen, då det blir ett foto-uppdrag istälet för att kunna uppleva dykningen.

UV-huset är bestält. Kostade visst 2000 kr, det förra priset jag refererade till var med inställning på websiten att visa priser exkl. moms.

Får se vad det komer för UV-hus till Sony A77. Den kameran lär bli helt perfekt för UV-foto och filmning. Det som "profsen" använder idag är oftast Canon 5D mk 2, men behöver använda den vanliga optiska sökaren för att få vettig AF, vilket är krångligt då man dyker. Livev View är ju i det läget helt överlägset (nu är jag där igen ;-) ) om man har ett LV-system utan lag och med phase-detect AF.


/Mats
 
Den dykning jag håller på med, fast tagit ett uppehåll från några år och nu tar upp igen, är lite mer avancerad än vanlig sportdykning, bl.a. på dykdjup omkring 60 meter har det blivit ett antal och när jag sätter igång nu igen blir det förmodligen ännu djupare.

Vad använder du för gasblandning på de djupen?
 
Vad använder du för gasblandning på de djupen?

Nitrox 32% ner till 30m, Trimix 21/35 för dykdljup 30-45 meter och 18/45 (alltså 18% syrgas och 45% helium) för 45-60m dyk och sedan 50% nitrox för deko från 21 meter och upp / alternativt 100% från 6 m.

Jag dyker öppet (ej RB) och är bara certad för normoxic, dvs gasblandningar med normal syrgashalt eller högre som går att andas vid ytan för att inte behöva använda transportgas. Det sätter en gräns på dykdjupet vid just 60 m. för att syrgashalten då gör att PPO2 ökar så mycket att syrgaskramper kan uppstå. Det krävs också bara en dekogas, vilket minskar taskloading betydligt jämfört med att behöva flera dekoflaskor.

Dykningen på den nivån kräver kontinuerlig träning och kostar en del pengar, så det går inte att göra det halvdant med lite sporadiska dyk då och då, så jag har tagit ett medvetet break från 2007 då det inte passat ihop med familj, karriär och annat. Tar upp det igen på riktigt nu från hösten, men kommer troligen att mer inriktiga mig mot grottor och gruvor, i första hand Sala Silvergruva, där samma typ av säkerhetsåtgärder, procedurer och utrustning används, men inte är så djupt så man kan dyka på vanlig 32% nitrox, vilket om inte annat påverkar ekonomin på ett bra sätt.

Mitt dykintresse och fotointresse har av någon anledning inte sammanfallit tidsmässigt. Båda har haft mer och mindre intensiva perioder, men aldrig samtidigt. Det har gjort att jag inte riktigt har satsat på fotografi under vattnet, utan bara haft en kompakt vid några tillfällen och "knäppt lite kort", men med rätt kasst resultat. nu finns möjligheten då jag faktiskt har utvecklats lite inom foto och bildbehandling att kunna få betydligt bättre resultat, fast utan löjligt dyra hus till systemkamera osv.

Är förresten utbildad genom GUE av Richard Lundgren, en av världens absolut mest skickliga dykare som nu blivit lite kändis sedan han hittat vraket Mars "Makalös" utanför Öland, vilket faktiskt är världens största marinarkeologiska fynd någonsin. Vet hur otroligt engagerad han och hans bror Ingemar varit i sökandet efter just detta och ett annat ännu inte hittat skepp som heter Svärdet, där de sedan 20 år tillbaka varit aktiva och de senaste 10 varit och scannat området i princip oavbrutet med side-scan sonar. Så fantastiskt kul att deras mödor nu belönats på det viset. Hade varit fruktansvärt om någon annan av ren flax hade råkat hitta henne mitt framför ögonen på Ocean Discovery/Ocen Recycling.


/Mats
 
Senast ändrad:
Vilken otroligt intressant nyhet. Såg på TV för någon dag sedan och blev klarvaken. Undrar om man kan lyfta det som Vasa eller om det är för trasigt. Om inte jag missminner mig så exploderade det under ett sjöslag och då kan det väl knappast vara i samma skick som Vasa som bara kapsejsade mitt ute på Strömmen efter några få meters jungfrufärd.

Vilka regler gäller för att få dyka på det vraket?
Det får väl inte vem som helst eller hur?
Det blir väl en marinarkeologisk urgrävning av något slag först åtminstone?
 
Vilken otroligt intressant nyhet. Såg på TV för någon dag sedan och blev klarvaken. Undrar om man kan lyfta det som Vasa eller om det är för trasigt. Om inte jag missminner mig så exploderade det under ett sjöslag och då kan det väl knappast vara i samma skick som Vasa som bara kapsejsade mitt ute på Strömmen efter några få meters jungfrufärd.

Vilka regler gäller för att få dyka på det vraket?
Det får väl inte vem som helst eller hur?
Det blir väl en marinarkeologisk urgrävning av något slag först åtminstone?

Vraket är delvis söndersprängt och det som visats på de första filmerna är babordsidan som till stor del ser ut som plockepinn. Hela styrbordsidan är däremot intakt och likaså manbyggnader och kaptenshytten. Det är mycket välberavarat och ligger på en liten bergknalle och är inte slamtäckt alls.

Det är dykförbud på vraket som utfärdades direkt efter att det hittats.
Dessutom är koordinaterna hemliga och utsjö-dykning på djup 75-90 meter är inte heller det som kreti-pleti dykare klarar av. Ocean-Discovery kommer såklart att utföra dykningar i samförstånd med staten för arkeologisk kartläggning. Runt den gruppen finns ett ganska tajt gäng, som jag känner de flesta av, som säkert kommer att fp VIP-status att hjälpa till med dykningarna.

Makalös sjönk under häftig strid, fullt krigsutrustat med full besättning. Fartyget omringades av den danska och lybska flottan, vilka även lyckades borda skeppet och sätta eld, vilket spred sig till kruftförrådet som resulterade i explosionen och fick henne att gå under.

Det gör att fyndet på många sätt är större än Vasa och det är dessutom 100 år äldre och större.

Richard och Ingemar är oerhört seriösa och enligt dem har de riktigt storslagna planer på att vraket ska få minst lika fin behandling som Vasa.

Bärgning blir det dock inte i första hand, annat än kanske några kanoner och vissa lösfynd. Först ska det göras noggrann en arkeologisk undersökning på plats, vilket görs av dykarna i samarbete med Riksantikvarieämbetet och statens maritima museer.

Så här skriver Richard själv:
Som ni förstår så har den senaste tiden varit spännande, kan nog räkna den senaste veckans timmar av sömn på en hand men det är det värt. Idag, 447 år efter förlisningen vet vi vart Mars ligger! Jag hyser inte längre någon tvekan om vrakets identitet. Många frågor kvarstår doch och vidare undersökningar är ett måste. I dagens kärva ekonomiska läge riskerar även ett signifikant fynd som detta att bordläggas. Vi måste bilda opinion, finna resurser, sponsorer och på så satt hjälpa arkeologerna med vidare utforskning. Min ambition är inte blygsam, jag vill att Mars Makalös ska visas minst lika värdigt som Vasa för allmänheten. Det är hon, hennes besättning och Admiral Bagge värda! Jag hoppas många delar denna ambition.

Läs mer här:
http://www.dykarna.nu/forum/vraket-mars-357352/

och här:
http://ocean-recycling.com/


Finns inte så mycket publik info ännu, men det kommer garanterat väldigt uttömmande inom rimlig tid.
 
Tack Mats för den mycket välinitierade infon. Vem trodde att man skulle få den i en tråd om kompaktkameror på FS :). Inte jag i alla fall!

Är inte detta värt en egen tråd?
Första bilder från Mars kanske? Men det ger väl helt fel associationer.
 
Tack Mats för den mycket välinitierade infon. Vem trodde att man skulle få den i en tråd om kompaktkameror på FS :). Inte jag i alla fall!

Är inte detta värt en egen tråd?
Första bilder från Mars kanske? Men det ger väl helt fel associationer.

Mera OT.
TV4 har ett reportage där får åka med Princess Alice och bl.a. Richard förklarar hur deras nya side-scan sonar funker.

http://www.nyheterna.se/tv?videoid=1964736

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.