Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nissin Di866
- Trådstartare Goran.P
- Start datum
William Spiik
Aktiv medlem
Funderade på att köpa Speedlite 430EXII till min 450d men har fått upp ögonen för Nissin Di866
Nån som provat bägge blixtarna ?
Om jag inte vet fel så är väl 430EXII en bättre blixt än Nissin Di866? Jag själv hade iaf kört på en Canon Speedlite 430EX II (kan tillägga att jag faktiskt har den också, superbra blixt!!).
antonlindstrom
Aktiv medlem
Om jag inte vet fel så är väl 430EXII en bättre blixt än Nissin Di866? Jag själv hade iaf kört på en Canon Speedlite 430EX II (kan tillägga att jag faktiskt har den också, superbra blixt!!).
Hur menar du "bättre"?
Som jag förstått det är di866 en kraftigare blixt, men med funktioner.. Jämförbar med 580EXII.
Hur som helst, slog till på en di866 och får hem den i veckan för test!
Mvh, Anton.
antonlindstrom
Aktiv medlem
Står också o funderar om vilken blixt jag ska köpa.. Hur blev det? Har du hunnit prova Nissin blixten?
Får nog hem den på fredag.. Den ligger hos DHL och väntar hela denna veckan pga. att jag inte är hemma.
Men den känns väldigt lockande, har faktiskt svårt att hitta recensioner som ger den några dåliga omdömen, de flesta verkar väldigt positivt överraskade.
Återkommer efter lite testande.
AFJ
Aktiv medlem
Jag köpte en 866 för några månader sedan. Har inte använt den så mycket. Blixten är mycket kraftfull men jag tycker den känns lite mer "opålitlig" än min Canon 430. Ibland får jag felexponerade bilder med Nissin blixten. Jag har inte sett något mönster och det är väldigt sällan det hänt så det kanske lika gärna hänger på mig.
Skall väl använda den lite mer när höstmörkret kommer krypande och då får jag se lite mer vad den går för. Prisvärd är den i alla fall.
Skall väl använda den lite mer när höstmörkret kommer krypande och då får jag se lite mer vad den går för. Prisvärd är den i alla fall.
antonlindstrom
Aktiv medlem
Jag köpte en 866 för några månader sedan. Har inte använt den så mycket. Blixten är mycket kraftfull men jag tycker den känns lite mer "opålitlig" än min Canon 430. Ibland får jag felexponerade bilder med Nissin blixten. Jag har inte sett något mönster och det är väldigt sällan det hänt så det kanske lika gärna hänger på mig.
Har du mk2, och har du uppdaterat FW?
Läst om någon som hade mk1 och hade lite problem med underexponerade bilder imellanåt.. Visade sig att det fixades lätt med FW update. Mk2 har såvitt jag vet inte detta problem.
Hur upplever du kvalitetskänslan i övrigt? Känns den plastig och sladdrig jämfört med Canon blixten?
Mvh, Anton
Mats G
Aktiv medlem
Låter mycket
Den jag har, för ett väldans liv när den ändrar den upplysta ytan om man zoomar.
Kan upplevas störande i känsliga miljöer.
Den är annars mycket kraftfull och användarvänlig.
Jag köpte den för Nikon, ny för samma pris som en begagnad 800. Är helt nöjd, men något orolig för blixtfot i plast, men det har väl de flesta nuförtiden.
/ Mats G
Tillägg: Menar att Canonblixten "upplevs" stadigare/ tåligare.
Den jag har, för ett väldans liv när den ändrar den upplysta ytan om man zoomar.
Jag köpte den för Nikon, ny för samma pris som en begagnad 800. Är helt nöjd, men något orolig för blixtfot i plast, men det har väl de flesta nuförtiden.
/ Mats G
Tillägg: Menar att Canonblixten "upplevs" stadigare/ tåligare.
Senast ändrad:
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
/ Mats G
Blixtfot i plast var det normala redan för över 30 år sedan.
AFJ
Aktiv medlem
Har du mk2, och har du uppdaterat FW?
Läst om någon som hade mk1 och hade lite problem med underexponerade bilder imellanåt.. Visade sig att det fixades lätt med FW update. Mk2 har såvitt jag vet inte detta problem.
Hur upplever du kvalitetskänslan i övrigt? Känns den plastig och sladdrig jämfört med Canon blixten?
Mvh, Anton
Hur vet jag om det är mk2?
Jag vet att jag kollade FW när jag fick den, det var nog faktiskt i början av året.
Jag tycker kvalitén känns helt OK men visst känns Canon-blixten mer rejäl.
AFJ
Aktiv medlem
Hur vet jag om det är mk2?
Svarar mig själv - jag har den första versionen, ej Mk2
antonlindstrom
Aktiv medlem
Testa att uppdatera fw så ska nog problemen försvinnaSvarar mig själv - jag har den första versionen, ej Mk2
Varför skulle den inte kunna triggas av radiotrigger? Om inte triggern stödjer ttl/e-ttl så får man styra blixten manuellt såklart, men fungerar gör det.
Mvh, Anton
Senast ändrad:
j2^
Aktiv medlem
Testa att uppdatera fw så ska nog problemen försvinna
Varför skulle den inte kunna triggas av radiotrigger? Om inte triggern stödjer ttl/e-ttl så får man styra blixten manuellt såklart, men fungerar gör det.
Mvh, Anton
Förlåt. Det är 622 som inte kan triggas med "vanliga" radiotriggers, eftersom den helt enkelt saknar centerstiftet i Hotshoekontakten.
AFJ
Aktiv medlem
Testa att uppdatera fw så ska nog problemen försvinna
Om jag inte är helt fel ute så har jag redan senaste FW, skall kolla igen vid tillfälle.
antonlindstrom
Aktiv medlem
Då har jag testat lite, och jag måste säga att det är förvånansvärt mycket blixt för pengarna.. Funkar ypperligt, och med bra tryck.. Inställningar är lätta att förstå sig på och navigera, kroppen känns gedigen.
En sak som jag har att anmärka på dock är ljud.. Zoomhuvudet låter inte anmärkningsvärt på mkII verisonen, men det finns diverse små störande ljud (jag är ganska petig).. Det knastrar lite och piper lite, men samtidigt så får man nog räkna med detta.. Helt normalt när det gäller blixtar fick jag läsa mig till.
En fråga bara.. Var ser jag vilken senaste FW är? Antar att det inte finns någon uppdatering till mkII eftersom jag inte hittar något, men vill ändå vara säker!
Mvh, Anton.
En sak som jag har att anmärka på dock är ljud.. Zoomhuvudet låter inte anmärkningsvärt på mkII verisonen, men det finns diverse små störande ljud (jag är ganska petig).. Det knastrar lite och piper lite, men samtidigt så får man nog räkna med detta.. Helt normalt när det gäller blixtar fick jag läsa mig till.
En fråga bara.. Var ser jag vilken senaste FW är? Antar att det inte finns någon uppdatering till mkII eftersom jag inte hittar något, men vill ändå vara säker!
Mvh, Anton.