Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A290 och A390 presenterade idag

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå alla. Jag är i ett stort behov av ett motljusskydd till min kamera (Sony a390) Men saken är just att jag icke hittar något på nätet överhuvudtaget. Förutom dom 3 par jag köpt! Och dom tre förstör alla bilder jag tar överhuvudtaget! Då jag syftar på att man ser "kanten" av motljusskydden!
Någon som kanske kan dela med sig av en länk till ett motljusskydd som passar till "3.5-5.6/1855 sam" Tack i förväg.

Det objektivet levereras utan MS av nån snålanledinng, men det gamla 18-70 har ett MS som passar. Hör med någon som har ett sånt, eller köp det som tillbehör, borde finnas.

Annars passar rent fysiskt de för andra Sony-objektiv med 55mm filterdiameter, t.ex. 50/1,4, men se upp för att de blir för långa så att de skärmar av när du zoomar ut till vidvinkel.

Sen finns det också generella bladformade MS som skruvas fast i filtergängan. Finns nog hos fotofyndet.se eller kaffebrus.com.

/Mats

Det objektivet levereras utan MS av nån snålanledinng, men det gamla 18-70 har ett MS som passar. Hör med någon som har ett sånt, eller köp det som tillbehör, borde finnas.

Annars passar rent fysiskt de för andra Sony-objektiv med 55mm filterdiameter, t.ex. 50/1,4, men se upp för att de blir för långa så att de skärmar av när du zoomar ut till vidvinkel.

Sen finns det också generella bladformade MS som skruvas fast i filtergängan. Finns nog hos fotofyndet.se eller kaffebrus.com.

/Mats

Jag får tacka så mycket för hjälpen! Jag skall kolla runt lite.

Jag får tacka så mycket för hjälpen! Jag skall kolla runt lite.

Köp inte ett "bladformat" motljusskydd till detta objektiv (jag antar att Mats med det menade ett MS som är "inskuret" i hörnen). Filtergängan roterar med inställt avstånd, så det kommer nästan alltid att hamna helt fel. MS måste sticka ut lika mycket överallt. Men det är viktigt att det sticker ut lagom mycket för ett 18mm-objektiv. Köp inte ett MS avsett för 50mm!

Gå på Mats första råd och köp ett som passar 18-70-objektivet.

/Lennart

Själv flyttade jag bara över motljusskyddet som levererades med 18-70 mm-kitobjektivet på min A200. Funkar perfekt även på det gamla 18-55 mm-objektivet. Fast jag har nog inte testat ifall det blir någon vinjettering i det mest kritiska läget - 18 mm + max bländare + avståndet på oändligt.

Originalmotljusskyddet finns att köpa t.ex. här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10133880

Tillverkningskostnaden är förstås bara en bråkdel av priset (295 kr). Distributions- och lagringskostnaderna torde i och för sig vara mångdubbelt större än tillverkningskostnaden.

Dessutom erinrar jag mig vad det första den speciallärare sa, som hade anlitats för våra lektioner i beräkning av tillverkningskostnader vid industriell produktion: "Den som har uppfattningen att tillverkningskostnaden har NÅGONTING SOM HELST att göra med varans försäljningspris, kan gå ut nu." :)

Bör väl kanske påpekas att Sony inte är värre än de andra när det gäller pris på motljusskydd. Canon tar t.ex. 7.300 kr för detta:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1556620]

Fast det kan ju kanske möjligen vara gjort av metall då, förstås ... :)
,

Senast ändrad:
Själv flyttade jag bara över motljusskyddet som levererades med 18-70 mm-kitobjektivet på min A200. Funkar perfekt även på det gamla 18-55 mm-objektivet. Fast jag har nog inte testat ifall det blir någon vinjettering i det mest kritiska läget - 18 mm + max bländare + avståndet på oändligt.

Originalmotljusskyddet finns att köpa t.ex. här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10133880

Tillverkningskostnaden är förstås bara en bråkdel av priset (295 kr). Distributions- och lagringskostnaderna torde i och för sig vara mångdubbelt större än tillverkningskostnaden.

Dessutom erinrar jag mig vad det första den speciallärare sa, som hade anlitats för våra lektioner i beräkning av tillverkningskostnader vid industriell produktion: "Den som har uppfattningen att tillverkningskostnaden har NÅGONTING SOM HELST att göra med varans försäljningspris, kan gå ut nu." :)

Bör väl kanske påpekas att Sony inte är värre än de andra när det gäller pris på motljusskydd. Canon tar t.ex. 6.000 kr för detta:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=9912225

Fast det kan ju kanske möjligen vara gjort av metall då, förstås ... :)
,

Å andra sidan finns det nåt som heter Ebay, jag är helt säker på att man kan hitta nåt som passar för en bråkdel av vad Sony begär. Från Kina inklusive frakt (med så låga priser slipper du betala tull+moms). Men räkna med ett par veckors leveranstid.

Sony

Jag har kommit över en a290 för 2500kr som var 8 månader gamla... jag är super nöjd har nu även köpt två objektiv till den som jag är helt nöjd med =) nu ska ja bara lära mig å fota =)

När jag började fotografera var ISO 25 lågt (Kodachrome 25), ISO 125 medel (Plus-X) och ISO 400 var högt (Tri-X). Ville man ha högre ISO än 400 fick man köpa dyr specialfilm eller pressa Tri-X något steg (med grövre korn som straff). Vi klarade av att ta bilder utan fem- och sex-siffriga ISO-värden då, så det borde fungera lika bra idag. :)

Kunde inte ha svarat bättre, än du gjorde Göran!

Gick in för några minuter från den fina sommarvärmen, för att skicka ett svar på ett e-mail, som dök upp med ett pling-pling, i laptopen, - kollade därefter in på FS Forum.

Tyvärr, har FS Forum tappat sin "skärpa" de senaste åren med alla "rockies", som har total nollkoll, samt tydligen ingen egen förmåga att undersöka vad som är viktigt inom fotografering!
Prestandanördar som tror att det är endast kameran, som gör bilden, knappast fotografen (?), kameran med det högsta ISO värdet, högst antal bilder/sek måste vara bäst, m.m, - suck!

ISO 400, ja, det var mycket länge måttstocken för en mycket snabb standardfilm, både inom sv/v och färg, den känsligheten lär fungera riktigt bra, även idag 2011, på alla nu moderna digitala partykameror och systemkameror, faktiskt.

Med min erfarenhet från tidigt 60-tal med en A-SLR, Asahi Pentax S3 Takumarobjektiv, idag med två D-SLR, Sony A200 och Sony A900 Rokkor-/Sonyobjektiv, kan jag säkert säga, - digitalt är bra, men inte så mycket bättre än den gamla analoga tekniken, - många unga fotografer förlitar sig helt på den digitala kamerans teknik, har ingen aning om de grundläggande fysiska funktionerna, hur bländaren eller exponeringstiden påverkar bilden.

Kunde inte ha svarat bättre, än du gjorde Göran!

Gick in för några minuter från den fina sommarvärmen, för att skicka ett svar på ett e-mail, som dök upp med ett pling-pling, i laptopen, - kollade därefter in på FS Forum.

Tyvärr, har FS Forum tappat sin "skärpa" de senaste åren med alla "rockies", som har total nollkoll, samt tydligen ingen egen förmåga att undersöka vad som är viktigt inom fotografering!
Prestandanördar som tror att det är endast kameran, som gör bilden, knappast fotografen (?), kameran med det högsta ISO värdet, högst antal bilder/sek måste vara bäst, m.m, - suck!

ISO 400, ja, det var mycket länge måttstocken för en mycket snabb standardfilm, både inom sv/v och färg, den känsligheten lär fungera riktigt bra, även idag 2011, på alla nu moderna digitala partykameror och systemkameror, faktiskt.

Med min erfarenhet från tidigt 60-tal med en A-SLR, Asahi Pentax S3 Takumarobjektiv, idag med två D-SLR, Sony A200 och Sony A900 Rokkor-/Sonyobjektiv, kan jag säkert säga, - digitalt är bra, men inte så mycket bättre än den gamla analoga tekniken, - många unga fotografer förlitar sig helt på den digitala kamerans teknik, har ingen aning om de grundläggande fysiska funktionerna, hur bländaren eller exponeringstiden påverkar bilden.

Vaddå bara rookies som har nollkoll?
Tycker tvärtom att det finns många mycket erfarna skickliga fotografer med lång erfarenhet och personer med ett synnerligen stort tekniskt kunnande som delar med sig frikostigt av sin erfarenhet.

Det råder också mycket bra stämning och tänk så trist det skulle vara om det blev någon elitklubb där bara de som fotograferat i 30 år platsar. Väldigt roligt med nya personer som kommer in och är aktiva. Alla kan tillföra mycket oavsett hur erfaren man är.

Faktum är att den digitala tekniken ÄR överlägsen filmen. Det är stor skillnad. Det gör såklart inte alls att det på något sätt ersätter handhavandeskicklighet, bildsinne osv. optiken har inte alls utvecklats lika mycket som övergång från film till digitalt och det arbetsflödet som följer på det som möjligheten till efterbehandling i bildbehandlingsprogram mm. Det gör det mer lättillgängligt för en större grupp och billigare.

Nya kamerors avancerade bildprogram och automatik, vitbalans, bildstabilisering osv gör att det är enklare att komma igång och snabbare få bättre resultat än som det var förr i tiden. Det gör det roligare och fler kan bli "bitna", så det är ju bara positivt. För alla förstås utom de som tycker det känns orättvist att det inte längre är lika avgörande hur skolad man är och har hållt på länge, så att man inte är lika viktig. Jag tycker det är helt fantastiskt när relativt oerfarna fotografer skaffar en digital systemkamera och levererar helt fantastiska bilder och sedan utvecklar sitt tekniska kunnande för att förbättra den tekniska kvaliteten ytterligare.

Att förstå hur exponering, slutartider, bländare osv. påverkar bildresultatet är precis lika viktigt oavsett om resultatet sedan registreras på en kemisk plastfilm eller en ellektronisk sensor, så där finns ju ingen som helst skillnad.

Nä, det här är inget och ska inte vara något elit-forum, utan alla nivåer av fotografer är såklart välkomna att bidra. En del skiter i tekniken och är helt koncentrerade på bildbudskapet, medan andra är mer tekniskt intresserade. Det är helt ok, bara det är ROLIGT!

/Mats

Bra rutet Mats. Det här får inte bli ett elitforum, klart att alla ska få yttra sig. Jag tror att väldigt många av dem som ställt en "okunnig" fråga här har fått ett svar som gör att de kan gå vidare som har gjort att de kunnat utvecklas som fotograf. Tack alla ni som tar er tid och tålmodigt förklarar för oss som inte har jättebra koll.

/Lennart

Vaddå bara rookies som har nollkoll?
Tycker tvärtom att det finns många mycket erfarna skickliga fotografer med lång erfarenhet och personer med ett synnerligen stort tekniskt kunnande som delar med sig frikostigt av sin erfarenhet.

Att förstå hur exponering, slutartider, bländare osv. påverkar bildresultatet är precis lika viktigt oavsett om resultatet sedan registreras på en kemisk plastfilm eller en ellektronisk sensor, så där finns ju ingen som helst skillnad.

Nä, det här är inget och ska inte vara något elit-forum, utan alla nivåer av fotografer är såklart välkomna att bidra. En del skiter i tekniken och är helt koncentrerade på bildbudskapet, medan andra är mer tekniskt intresserade. Det är helt ok, bara det är ROLIGT!

/Mats

Visst så är det, - jag har aldrig påstått något annat heller, kamerahusen är ju densamma boxen, för film eller bildsensor, alltså exakt samma förutsättningar, liksom det var redan på sent 1800-tal .
Men hur många frågor har inte behandlats i FS Forum, - varför bilden blir oskarp, när kameran är avancerad, ofta alldeles för lång exponeringstid var felen, tyder väl på en mager kunskap hos ägaren till kameran?

Visst, det finns många erfarna fotografer på FS Forum, som delar med sig frikostigt av sin erfarenhet, - men många har hoppat av de senaste åren, vi var betydligt fler tidigare, - nybörjare och erfarna brukar fungera en tid, sedan blir det avhopp, de erfarna har inte tid till att ständigt lära ut.
Yrkesfotografer, i synnerhet, har definitivt liten tid till att besöka FS Forum, - det här har diskuterats tidigare i FS Forum.

Ingen anser sig vara viktig, bara för att det finns erfarenhet bakom svaren, men med en alltför stor bredd, mellan nybörjare och erfarna, blir det med tiden onödigt svårt, det går inte att spela en match, om inte kunskaperna ligger på nära nog samma nivå, - visst man har roligt tillsammans, men en vinner hela tiden.

Jag har kommit över en a290 för 2500kr som var 8 månader gamla... jag är super nöjd har nu även köpt två objektiv till den som jag är helt nöjd med =) nu ska ja bara lära mig å fota =)
Det är rätta takter!

Experimentera och testa. Skulle det uppstå några frågetecken, så ligger ju vi i beredskap här ... :)

Och när du får till lite bra bilder, så är dert bara att slänga upp dem här på Fotosidan ...

Det finns naturligtvis en hel del du kan göra själv för att snabba upp inlärandet väsentligt. Först så har du en Guide-funktion i kameran, som du kan ha inkopplad i början, tills du har lärt dig de flesta funktionerna och menyvalen. Kameran kan även ge allmänna fototips, om jag inte minns fel. När man har kommit så långt att man börjar känna sig van vid och bekväm med kameran, så brukar de flesta välja att stänga av Guide-funktionen, eftersom den i det läger börjar kännas lite irriterande ...

För en nybörjare kan ibland även den infomation som Guide-funktionen slänger upp vara lite svårförståelig. Då blir nästa steg förstås att glutta i manualen. Observera att bruksanvisningar generellt sett INTE är upplagda för att läsas från pärm till pärm, utan organiserade så att man ska kunna hitta svaret på någon eller några specifika frågor. Vanligen har man ett ämnesregister i början, och ett ordregister i slutet.

Vill också tipsa dig om en resurs som många gånger om är värd vad den kostar (runt 20-30 USD). Det är Gary Friedmans eBöcker. Han är den mest begåvade pedagog/författare av fotoböcker som jag hittills har hittat!

Han har inte skrivit någon bok om just A290, men han har skrivit en om A330/A380. Dessa båda kom året innan din A290 (och A390 - liveview-versionen) kom ut. Dessa är närmast identiska med din när det gäller funktioner, förutom liveview-funktionen är det i princip enbart grepp och slutarknappsplacering som skiljer. A290/A390 kom ut enbart av denna enda orsak - man ville ersätta A230/A330/A380-serien med en serie med ett större grepp för högerhandens fingrar än dessa hade. Den egentliga föregångaren till din A290 var alltså A230 (som inte heller hade liveview).

Denna serie hade tagits fram efter att Sony gjort en mycket seriös utvärdering av vad de flesta kunderna för denna kamera skulle kunna tänkas vilja ha (de lät även åtskilliga människor från den tilltänkta målgruppen vara med under utformningen av kameran). Sony fick ett entydigt svar: Man ville ha en LITEN systemkamera - mindre än dagens DSLR-kameror.

Men det var inte den tilltänkta målgruppen som testade kamerorna sedan när de kom ut. Det var "erfarna" pro-fotografer - och DESSA ville istället ha ett stadigt grepp för att lättare kunna använda långa och tunga objektiv. Så de skrev att A230/A330/A380-serien var mer eller mindre kass. Det var deras omdöme - till skillnad från målgruppens, som sällan skaffade mer än ett lätt 50-200-mm objektiv (i bästa fall) utöver det medlevererade (också väldigt lätta) standardzoom-kitobjektivet. Denna serie skippades enbart av sagda skäl, och ersattes med A290/A390 för att fixa just detta enda problem. Du har alltså ett bättre och kraftigare grepp på din än dessa. Därigenom fick Sony också möjlighet att flytta slutarknappen framåt, så att den blev bekvämare att använda (tillbaka till ungefär samma placering som den haft på alla tidigare modeller...). Vilket i och för sig är bra, förstås. Det finns även möjlighet att skafa en IR Remote till din, till skillnad från den tidigare serien.

Länk till Gary Friedmans eBook om Sony A290/A390:
http://www.friedmanarchives.com/alpha380/index.htm

Kostar 20 USD, och den kommer att vara värt detta många gånger om för dig!
.

Senast ändrad:
Tackar för tipsen jag ska ta lite kort så får man se om man får lite kommentarer =)
jag vill verkligen lära mig

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar