Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica X1

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, precis. Visst är 17 000 ett högt pris för en digital kompakt. Men det är ändå bara halva priset mot vad objektivet Elmarit 24mm skulle kostat om man köpte det utan kamera.
 
Som gammal ägare av Leica SL2 och R3 samt läsare av deras tidning har Leica alltid haft en plats i mitt hjärta. Ett företag som tyvärr inte verkar gå mot nya segrar utan en långsam död.
Leica har varit i en ekonomisk kris länge. Tack vare en mycket rik och entusiastisk huvudägare har man trots detta kunnat satsa på nya produkter.
Så länge man inte lyckas leverera en hyfsad avkastning så är man ju beroende av denna huvudägares tålamod.
Personligen skulle jag inte bli förvånad om Leica till sist slutar som en tillverkare av dyra men fantastiska objektiv till Canon/Nikon/Sony.
En person som definitivt är en uttalad Leicanörd men ändå försöker vara nyanserad är Michael Reichman. Eftersom han testar kameror utifrån hur han upplever kameran och dess bildkvalitet ger han åtminstone mig en bättre bild av hur jag skulle uppleva kameran än alla MTF-kurvor i världen.
Att Leica M9 är en mycket fin men egensinnig kamera ger han en bra bild av.
Hans recension av att X1 ger också en bra beskrivning hur en Leicanörd ser på detta nya Leica äventyr.
Han gav väldigt fin kritik av Leica M8 för några år sedan. Tydligen sålde han den i tysthet efter något år. Besviken på kamerans nackdelar.
Att Leica har otillräckliga resurser på utvecklingsavdelningen för att nå ända fram och har svårt att sätta bra skärmar i kamerorna verkar vara legio. Hade jag obegränsat med pengar hade jag gärna utökat min kamerasamling med en M9 och 2-3 objektiv. *En ätt investering på dryga 150.000 om man skall ha Leica original.
Så jag får nog köra vidare med Canon. "More bang-for-the-buck"
För den som ännu inte läst recensionerna så kan jag bara rekommendera dem:
Leica M9/M8
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/m9-paris.shtml
Leica X1:
http://luminous-landscape.com/reviews/cameras/x1-field.shtml#update
 
Testade den på mässan och gillade den skarpt, tyvärr var deras exemplar någon förhandsversion som verkade kunna fokusera bra, men som precis innan avtryck ryckte tillbaks fokus något.
 
Som gammal ägare av Leica SL2 och R3 samt läsare av deras tidning har Leica alltid haft en plats i mitt hjärta. Ett företag som tyvärr inte verkar gå mot nya segrar utan en långsam död.
Leica har varit i en ekonomisk kris länge. Tack vare en mycket rik och entusiastisk huvudägare har man trots detta kunnat satsa på nya produkter.
Så länge man inte lyckas leverera en hyfsad avkastning så är man ju beroende av denna huvudägares tålamod.
Personligen skulle jag inte bli förvånad om Leica till sist slutar som en tillverkare av dyra men fantastiska objektiv till Canon/Nikon/Sony.
En person som definitivt är en uttalad Leicanörd men ändå försöker vara nyanserad är Michael Reichman. Eftersom han testar kameror utifrån hur han upplever kameran och dess bildkvalitet ger han åtminstone mig en bättre bild av hur jag skulle uppleva kameran än alla MTF-kurvor i världen.
Att Leica M9 är en mycket fin men egensinnig kamera ger han en bra bild av.
Hans recension av att X1 ger också en bra beskrivning hur en Leicanörd ser på detta nya Leica äventyr.
Han gav väldigt fin kritik av Leica M8 för några år sedan. Tydligen sålde han den i tysthet efter något år. Besviken på kamerans nackdelar.
Att Leica har otillräckliga resurser på utvecklingsavdelningen för att nå ända fram och har svårt att sätta bra skärmar i kamerorna verkar vara legio. Hade jag obegränsat med pengar hade jag gärna utökat min kamerasamling med en M9 och 2-3 objektiv. *En ätt investering på dryga 150.000 om man skall ha Leica original.
Så jag får nog köra vidare med Canon. "More bang-for-the-buck"
För den som ännu inte läst recensionerna så kan jag bara rekommendera dem:
Leica M9/M8
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/m9-paris.shtml
Leica X1:
http://luminous-landscape.com/reviews/cameras/x1-field.shtml#update



Jag klämde på en M9 på mässan o testade lite grann. Sugen? absolut men i ärlighetens namn så blir nog inte bildkvaliten bättre än med en 5D mark 2 sedan så går man miste om alla special objektiv samt tillbehör som finns till Canon.
Det man får är en liten smidig kamera inte för att jag tycker att 5D är jättestor om man tänker på att man körde med tex D3x förut. Men en mätsökar kamera är aldrig fel men jag får nog vänta lite eftersom jag inhandlade 4 dslr förra året.

Du behöver inte punga ut med 150000 för att få M9 med bra objektiv. Jag pratade med Peter på mässan från wibergs foto o zeiss har släppt tex 21mm och 35mm o dom står sig väldigt bra i jämförelse med leicas optik men med en (billig prislapp).
zeiss 21mm 2,8 Biogon 11995 och zeiss 35mm 8995kr. Adressen till wibergs foto är
www.wibergsfoto.se
så tar man dom och en 90mm från leica så hamnar man på endast ca 95000.
Sugen?
Så inåt he...
 
dpreview testar Leica X1

Andy Westlake på dpreview har testat Elmariten och X1 kameran, samt ställt den mot andra kompakta kameror. Vidare jämfört mot en Nikon D300s, eftersom man antar att samma Sony-sensor sitter i Leican. Intressant är att Panasonics ljusstarka 20mm f/1.7 pancake är det objektiv, som alla andra kompakter ställs emot. Ska även bli intressant att se hur Samsungs kommande spegellösa NX10 hamnar i jämförelse mot Leica X1 m.fl.
 
men det är en leica.....................

Jag vet - betalade 3.000.- extra för att få en D-LUX 4 i.s.f. en LX4 och det har jag aldrig ångrat en sekund - känslan! Och i fallet D-LUX 4, mjukvaran, Capture One 4 samt 3 års garanti.

Tyvärr har jag sumpat den i Nilen men den finns ju fortfarande att köpa, förlusten inskränker sig till försäkringsbolagets självrisk och de bilder/filmsnuttar som fanns på minneskortet. Självrisk = 1.500:- plus att Länsförsäkringar drar av 30% på nypriset tills jag har köpt en ny kamera enligt nedan.

Beloppet utgör 70% av nypriset. Om du inom sex månader från dagens datum skickar oss kvitto på nyinköp av likvärdig kamera, betalar vi mellanskillnaden upp till nypris, max 30%.

I och med att LF skrev "likvärdig" funderade jag på en PEN men efter att ha känt på en så får det bli en ny D-LUX 4.

Dessutom är det ju en röd prick på den ;-)
 
Successor to the Leica X1

Konstaterar att jag var in på den här tråden feb 2010. Har hunnit komma en hel hoper nya kompaktkameror på den tiden, bl.a. Fujifilm FinePix X100.

Eftersom jag är född på 50-talet blev jag smittad av "Leica-sjukan" som aldrig har övergett mig.

Just nu är jag drabbad av den och har suttit och läst vad som finns att läsa om Leica X1. Trots detta Leica-virus kan jag läsa tillräckligt för att inse att X1 har en viss "utvecklingspotential" och att jag skulle ångra mig hela resten av mitt liv om jag köpte en idag och att det sedan kommer en utvecklad Leica X2 i oktober. Inser också att om jag går och köper en M9 med 2-3 objektiv, då får jag nog fixa en egen lägenhet även om jag säljer av min Nikonutrustning ;-)

Därför kan vi väl försöka återstarta denna tråd och nu börja spekulera om en förbättrad X1:a !!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.