Annons

Vad rekommenderas, Nikon 3100?

Tack för svar.

Alltså det märks skillnad på bilderna, även om det är en nybörjare bakom kameran?

Speciellt då, skulle jag vilja hävda! En van fotograf vet när hon behöver stödja kameran litet extra, och kan handhålla stadigare än nybörjaren, som har nog att hålla reda på ändå.

Lägg den extra femhundringen på VR!

Per.
 
Hade tidigare 18-55 och 55-200.
Det jag störde mig på var att 55 är ett välidigt dumt ställe att byta på. Vet inte om detta berodde på mitt sätt att fota eller inte, men oftast saknade man lite tele om man hade 18-55:an
Så jag skaffade 16-85 när jag bytte kamera, lite dyr kanske, men då kanske 18-105 skulle sitta bättre och kanske 55-300 så når du lite längre än med 55-200. Men se till att få VR på telen i alla fall.

Angående kamera skulle jag nog tagit D90 framför D3100 i alla fall om du är lite intresserad så tror jag annars att du kommer att stöta på lägen där din kameras funktioner bromsar dig.
Bildmässigt så är de billiga kamerorna inte sämre.

Mitt förslag
D90. 18-105, 55-300 samt ett 35/1.8. Det som saknas sedan är macro (även mitt nästa inköp).
 
Tack så jättemycket för ert engagemang och alla svar.
Jag är som sagt nybörjare och anledningen till kameran är att det kommer en liten bebis som jag vill dokumentera. Detta är min första systemkamera.

Det som är lite svårt är att ni ju ger olika råd här :)

Kanske ska man ta ett 18-55 utan VR i början och sen om man gillar fota och märker man blir begränsad köpa till ett 18-105 med/utan VR?
 
Tack så jättemycket för ert engagemang och alla svar.
Jag är som sagt nybörjare och anledningen till kameran är att det kommer en liten bebis som jag vill dokumentera. Detta är min första systemkamera.

Det som är lite svårt är att ni ju ger olika råd här :)

Kanske ska man ta ett 18-55 utan VR i början och sen om man gillar fota och märker man blir begränsad köpa till ett 18-105 med/utan VR?
Skaffa D90 med 18-105 det klarar du dig langt med. Det ar ju i alla fall en del tele på den.
Sen 35/1.8 för inomhusfoto.
Det är mitt råd. Det borde finnas kit för dessa ihop.
 
Kan rekommendera 18-105, du får som nybörjare en skapligt zoomomfång så du klara dig en tid med enbart det objektivet. De första åren med barnet så är de inte så långt bort så du behöver inte ett längre tele ;-).

D3100 vs D90, har själv en D90 och visst det är en mer riktig kamera, men om man inte är ute efter att "skapa bilder" utan mer dokumentera så kanske en D3100 passar bättre, lite mindre, smidigare och med lite lättare menyer och inställningar.
 
Kan rekommendera 18-105, du får som nybörjare en skapligt zoomomfång så du klara dig en tid med enbart det objektivet. De första åren med barnet så är de inte så långt bort så du behöver inte ett längre tele ;-).

D3100 vs D90, har själv en D90 och visst det är en mer riktig kamera, men om man inte är ute efter att "skapa bilder" utan mer dokumentera så kanske en D3100 passar bättre, lite mindre, smidigare och med lite lättare menyer och inställningar.

Håller med!
 
Oj, nu kom det in ett helt annat objektiv i diskussioen.

Ok, 105:an... ska den då vara med eller utan VR.

Och om jag köper en 18-55 - på min nivå, spelar VR någon roll, märker man skillnad eller är det bara ett sätt för Nikon att tjäna mer pengar på mig?
 
Oj, nu kom det in ett helt annat objektiv i diskussioen.

Ok, 105:an... ska den då vara med eller utan VR.

Och om jag köper en 18-55 - på min nivå, spelar VR någon roll, märker man skillnad eller är det bara ett sätt för Nikon att tjäna mer pengar på mig?

18-105 är nog alltid med VR.
18-55 spelar det inte så stor roll egentligen, du kan klara dig med lite längre slutartider, men i mitt tycke inte speciellt viktigt.

Men satsa på 18-105!
 
Oj, nu kom det in ett helt annat objektiv i diskussioen.

Ok, 105:an... ska den då vara med eller utan VR.

Och om jag köper en 18-55 - på min nivå, spelar VR någon roll, märker man skillnad eller är det bara ett sätt för Nikon att tjäna mer pengar på mig?

Här ser du hur VR (bildstabilisering) fungerar ! Tror inte valet är så svårt ! Den som tjänar mest på VR är nog faktiskt du själv. http://imaging.nikon.com/products/imaging/technology/vr/ MVH.
 
Ja det är grymt bra på längre bränvidder utan stativ. På min 300 är det extremt tydligt bara man tittar i sökaren och kickat igång VR (genom att trycka ned avtryckaren halvt). På 16-85 kan jag inte påstå att jag märkt så mycket, men den gör nog sitt jobb där med.
 
En D3100 med AF-S 18-105VR (finns bara med VR!) är bästa köpet.

Köp en D3100 med 18-55 utan VR för 4.490kr här http://www.elgiganten.se/product/fo...xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx?scid=1698 och sälj objektivet på fotosidans annonsmarknad för 300kr så har du ett hus för 4.190kr. Köp objektivet för 1.400-1.600kr beg här på fotosidan, bästa annonsen idag är 1.650kr. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143585 men de brukar dyka upp ännu billigare om man bevakar annonsmarknaden.

Eller så köper du D3100 + 18-105VR för 5.983kr här http://www.televaruhuset.com/product.php?id_product=288

Om du vill kan du sedan komplettera med AF-S 35/1.8G som du hittar ny för 1.795kr eller beg för 1.400-1.500kr
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.