Annons

Vilken kamera passar bäst in på min beskrivning?

Produkter
(logga in för att koppla)

stockan

Medlem
Jag har en nikon d3000 (hehe) och jag önskar mig en kamera som har slutartid, men har så där, suddig bakgrund som systemkameror gör.. Ni professionella vet vad jag menar :)
men jag önskar även funktionen för Bokeh http://www.google.se/images?q=bokeh&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:eek:fficial&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=sv&tab=wi&biw=1012&bih=789 Alltså, jag vill INTE ha en stor systemkamera utan en digitalkamera, men jag är en riktig amatör inom kameraämnet.

DÅ jag tycker systemkameror är för stora och "klumpiga"

Någon med tips?'


MVH
 
Du har alltså en systemkamera, men vill ha en kompaktkamera också? Som kan ha kort skärpedjup? Hm, det vet jag inte om det finns, men det kanske det gör?

Kan du berätta varför du inte vill använda din systemkamera, som ju passar mycket bättre för ändamålet?

Per.
 
Har funderat på g11, men nu när du sa g12, så sitter jag nu och jämför dem. Får jag fråga vad som skiljer dem åt. Vad är tex:

hybrid-IS? Frontratt? Läge för högt dynamiskt omfång?
 
Canon Poweshot G serien har jag haft fyra stycken olika. G11 och G12 kan inte fixa blurrig oskärpa i bakgrunden ens på största bländaröppnng som är 2,8. Såvida man inte fotar ett föremål på en halv meters avstånd eller kortare. Däremot finns det en kompaktkamera med inbyggd programvara som kan fixa det, men jag minns inte vilken.
 
Eftersom bokeh låter viktigt är G-serien inget alternativ, annat än vid extremt nära fokus. Sensorstorlek är allt, stor bländare är resten. Det finns egentligen inga särskilt bra kompakta alternativ ännu.

Sony's NEX-serie har störst sensorer i små hus, men det finns inga fasta objektiv med stor bländare ännu. Ett 35mm f/1.8 eller liknande till NEX vore något.

Fujifilm X100 när den släpps är ett alternativ.
 
Samsung har ju några kompakta kameror med lite större sensor och några kompakta objektiv, men det kommer nog inte att bi tillräckligt kompakt för dig.

Annars finns Leica X1 och kommande Fuji X100 som sagt, men Leicas kostar väl sådär 15 000 kr och Fujis lär väl hamna närmare 10 000 när den kommer.

Tyvärr får du nog välja mellan snygg oskärpa och kompakt format, du kan inte få både ock för rimliga pengar.
 
Utan att gå in för avancerat på sensorn är det objektivet och dess bländare som bestämmer hur mycket som är ur fokus och ger bokeh. (samt brännvidd, men det kanske är på mer medel nivå)

För jag antar att du menar som exempel såhär? (grenarna uppe i högra hörnet och de andra är ur fokus)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2234341.htm?set=mp


edit:
Här är 3 bilder på en blomma för att visa ungefär hur brännvidd också spelar in. De är tagna med samma inställningar men med olika lägen på zoomen.
http://img43.imageshack.us/g/augusti20100831341.jpg/
 
Senast ändrad:
Utan att gå in för avancerat på sensorn är det objektivet och dess bländare som bestämmer hur mycket som är ur fokus och ger bokeh. (samt brännvidd, men det kanske är på mer medel nivå)

För jag antar att du menar som exempel såhär? (grenarna uppe i högra hörnet och de andra är ur fokus)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2234341.htm?set=mp

Jag ska lägga upp två bilder på en blomma istället så får du se om det stämmer in bättre.

Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Med samma bildvinkel (inte samma brännvidd) får man ju kortare skärpedjup ju större sensor man har.

Däremot påverkar inte brännvidden på samma sensorstorlek skärpedjupet, bara utseendet på oskärpan.
 
Ah, synd att du quotade precis när innan jag hade redigerat.

Där har du tydligt bevis på att bokehn är extremt mycket tydligare med en större brännvidd även om den tekniskt inte är det. (nu menar jag från samma ställe man kan jue gå närmare och få samma effekt. Jag ville bara eftersom antingen har jag fattat allt fel eller så är TS lite nybörjare när det gäller kameror försöka förklara på ett enkelt sätt som lätt kan användas i praktiken, ett 85mm/1.8 ger bättre möjligheter för finare bokeh än ett 35mm/1.8 jag ville bara veta om jag var inne på rätt spår för trådskaparen.)
 
Senast ändrad:
Den där länken är trasig. Posta gärna igen.

Per.

Det är samma länk som Twilice postade, tror jag.

Melina: En sån bild får man bäst till med en telezoom på en systemkamera. Tyvärr är det så att med de allra flesta kompakter får man ge upp kort skärpedjup med en snygg och framträdande bokeh (=bakgrundsoskärpa) om man inte fokuserar på nånting väldigt nära kameran. Men om objektivet i kameran ger möjlighet att ställa in en stor största bländare (f/2,8 i teleläget) så kan det funka behjälpligt. Vet inte riktigt hur bra det blir då jag inte har nån sån kompakt.

Nedan är en länk till den första bilden jag laddade upp på fotosidan, tagen med en gammal och liten Nikon Coolpix av enkel modell innan jag kunde nånting alls om kameror. Jag stod på ungefär 10cm avstånd från blomman i förgrunden, varför bakgrunden blev lite utsuddad. Skulle jag ha stått längre bort hade allt troligen blivit skarpt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1731670.htm?set=mp
 
Senast ändrad:
En iPhone med appen "TiltShiftFocus" är precis vad du behöver.
Liten och smidig och ger en ordentlig oskärpa på bakgrunden.

...med ett uns av ironi...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.