Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt - köpråd till amatör

Hej,

Just slängt in mig i djungeln av externa blixtrar till min Canon 400D. Såg att det fanns många recensioner på Canons blixtrar som var bra och några sådär för Sigmas som dock var billigare. Sigma brukar väl vara bra?

  • Har en budget på ca 1500-2000kr.
  • Varför bör jag undvika Sigma och varför bör jag satsa på Canon - bra motivering, tack.
  • Önskemål: Vanligt bruk inomhus och ev mörka kvällar ute för fotografering av hundar och småbarn främst.
  • Kunna vrida åt alla sidor och hållbar till priset.
  • Vill slippa köpa en ny om ett år...
  • Vågar jag köpa begagnat eller är det onödigt?

Har någon ett konkret råd till mig som är snål, amatör och fullständigt blank när det kommer till externa blixtrar..
Tusen Tack på förhand, längtat länge efter att få köpa en blixt!
 
Till en 400D har du ingen stor nytta av de nyaste Canonblixtarna, som klarar att styra blixten via kamerans menysystem. Den funktionen finns nämligen ändå inte i en 400D.

Titta på en begagnad Canon 430 EX. Finns säkert en del till salu, från folk som bytt upp sig till nyare 430 EX II.

Finns åtminstone en på annons här, exempelvis, för 1400 kronor.
 
Jag tror

egentligen inte det spelar någon roll om du köper en Sigma eller Canon. Men själv har jag alltid tyckt det kännts tryggare när det gäller en sådan sak som blixt att köpa canon eftersom man VET att den lirar bra ihop med sin Canonkamera. Dessutom torde den ha bättre andrahandsvärde om man säljer. Så därför hade jag valt en canonblixt. Och jag håller med ovanstående om att du mycket väl kan sikta på en begagnad blixt modell 430.
Här har du länken till blixten han nämnde:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=142318
 
Nej det ska det inte vara.
Det finns två versioner av 430, och det är EX och EX II där den senare är något uppgraderad, men som Anders skrev så är det inte så mycket av det nya som du kan dra nytta av, så skillnaden torde vara försumbar.
 
Nej det ska det inte vara.
Det finns två versioner av 430, och det är EX och EX II där den senare är något uppgraderad, men som Anders skrev så är det inte så mycket av det nya som du kan dra nytta av, så skillnaden torde vara försumbar.

Okej fint, då vet jag vad jag ska leta efter. Fått kontakt med annonsören så vi får väl se vad fröken får för shoppingsinfall i helgen.

Tack igen!
 
Vad betyder det att blixten bara har slavfunktion? Det nämns i flera av recensionerna.

Det innebär att den inte klarar av att "styra" ännu en blixt trådlöst. Om man har tex canons större blixtar 550EX, 580EX ,580EXII eller en liten extrapryl som heter något i stil med speedlight sändare någonting så kan man förutom denna blixt styra en eller flera blixtar trådlöst för kreativa ljussättningar. Men det är normalt sett överkurs, och då kan ma i så fall köpa den större blixten som nummer 2 så har man löst det problemet :)
 
Sändaren heter ST-E2. Det är en blixt som inte kan belysa motivet, så den är mindre och billigare, men duger bara till att styra andra blixtar.

Skulle du i framtiden få för dig att uppgradera till en 60D eller 7D har de inbyggda styrningar för slavblixtar. Finns dock inte i äldre kameror.
 
Hej,

Just slängt in mig i djungeln av externa blixtrar till min Canon 400D. Såg att det fanns många recensioner på Canons blixtrar som var bra och några sådär för Sigmas som dock var billigare. Sigma brukar väl vara bra?

  • Har en budget på ca 1500-2000kr.
  • Varför bör jag undvika Sigma och varför bör jag satsa på Canon - bra motivering, tack.
  • Önskemål: Vanligt bruk inomhus och ev mörka kvällar ute för fotografering av hundar och småbarn främst.
  • Kunna vrida åt alla sidor och hållbar till priset.
  • Vill slippa köpa en ny om ett år...
  • Vågar jag köpa begagnat eller är det onödigt?
Har någon ett konkret råd till mig som är snål, amatör och fullständigt blank när det kommer till externa blixtrar..
Tusen Tack på förhand, längtat länge efter att få köpa en blixt!
Köp en Canon original blixt! Den harmonerar till 100% med din kamera.
Och med tanke på din ekonomi så låter 430EXII som ett bra alternativ. Även om det överstiger din budget med en hundralapp eller två.
Då har du den senaste tekniken om du i framtiden vill uppdatera din kamera.
Blixt och objektiv lever mycket längre än kamerahuset!
 
Köp en Canon original blixt! Den harmonerar till 100% med din kamera.
Och med tanke på din ekonomi så låter 430EXII som ett bra alternativ. Även om det överstiger din budget med en hundralapp eller två.
Då har du den senaste tekniken om du i framtiden vill uppdatera din kamera.
Blixt och objektiv lever mycket längre än kamerahuset!

Hej alla, tack för alla tips och råd. Jag har fått tag på en begagnad 430EX av en god vän som jag köper till bra pris så allt slutade mycket bra!

Tack o bock! Over and out ;)
 
ANNONS