Annons

Dykning

Produkter
(logga in för att koppla)
Manuella inställningar

Glöm Ixus och andra kameror som inte har manuella inställningar. Under vatten fungerar ingen automatik riktigt bra. Du kommer att vilja ställa exponeringen manuellt.

Ett rödfilter är en väldigt bra investering om du ämnar fotografera med naturligt ljus i tropiska vatten.

Fantasea FANTASEA FishEye Lens WP-DC28/34 vidvinkel till Canon G11 med Canon uv-hus kostar 300 Euro hos Unterwasserkamera:
http://www.unterwasserkamera.at/sho...=2734&osCsid=5530d443ff555454da4110f06d2fd913
 
Dum fråga,

Kan man ha vidvinkel och rödfilter samtidigt?

Dumma frågor är sådana man funderar på men inte ställer...

I det här fallet så är jag rätt säker på att det inte går. Våta tilläggslinser är optiskt konstruerade för att kompensera brytningsfel mellan vatten och luft. Det kräver att de sitter exakt som det är tänkt så du kan inte sätta något emellan lins och hus om det tar plats. Man skulle kunna tänka sig att lägga ett tunnt plastfilter mellan uv-huset och den våta linsen. Många filter är dock gjorda av ett slags gelatin och de löser upp sig. Men du kan prova. Magic filter är bra.

Den andra lösningen är att köpa ett filter som placeras inne i uv-huset. Nackdelen är att det inte funkar bra ihop med blixt och då hamnar du i situationen att du måste välja före dyket vad du planerar att göra. Undvik det för det blir alltid tvärtom...

Om du inte fotograferat under vatten förut så tycker jag gott att du kan börja med enbart kamera och uv-hus. Det är knepigt nog ändå. Så länge du dyker i vatten med bra sikt och bra ljus kommer du att kunna göra jättefina bilder i alla fall. Använd den interna blixten endast för makro eller motiv max 30-40 som från kameran. Alla andra bilder gör du utan blixt med manuell vitbalans (helst Raw) med ljuset bakom dig eller ovanifrån.
 
Fantasea FANTASEA FishEye Lens WP-DC28/34 vidvinkel till Canon G11 med Canon uv-hus kostar 300 Euro hos Unterwasserkamera:
http://www.unterwasserkamera.at/sho...=2734&osCsid=5530d443ff555454da4110f06d2fd913

Hans, har du kört med denna WA linsen själv?
Har bara sett negativa kommentarer om i princip alla WA alternativ för G10/G11 eftersom 28mm konstruktionen ställer till problem.
De test bilder jag har sett från diverse tillverkare är inte heller så uppmuntrande.
Den enda som var perfekt, om man nu får använda ett sånt ord är ReefPhotos nya egentillverkade WA wet-lens.
Så den beställde jag. Det är efter vad jag sett, läst och bedömt den enda som inte ger dålig skärpa i hörn eller vinjetterar.

Tycker du de övriga ger fullgoda resultat med G10/G11 husen?
 
Jag har inte kört med någon våt lins på Canon G10/G11. Använder en INON UFL165 fisheye till en Fujifilm F31. Den är byggd för 35 mm brännvidd och då påverkas inte kantskärpan så mycket. Med den optiken blir bilderna bättre än utan den. Den är i och för sig extrem och byggd för att kompensera brytningsfelen. Tyvärr kan man säga att kameran är sämre än optiken...

Det är svårare att få till dem med kameror som har kortare brännvidd än 35 mm på grund av brytningen mellan luft och vatten.

Vidvinkeloptik under vatten kan vara knepigt. Kameran ser en välvd virtuell bild. Om skärpedjupet är för dåligt så blir det oskarpt i hörnen. Om man bländar ner något så brukar det bli bättre. Åter en situation då det krävs en kamera med manuell exponeringsinställning. Kantoskärpa kan också bero på att kamera och våt optik inte passar ihop optimalt.

Det finns en kombination för G10/G11 som ska ge bra resultat men då handlar det inte om våt tilläggsoptik och helt andra pengar:
http://www.unterwasserkamera.at/sho...=2525&osCsid=e591fd502e933e0a6d131c6a2d0949d1

Om det finns tester och omdömen på nätet så gå på dem.
 
Jag slog till på en Canon G11 med WP-DC34, eventuellt beställer jag en fantasealins till, kantskärpan verkar i och för sej inte vara den bästa på dom bilder jag har sett.

Jag blir inte riktigt klok på inställningar men det ger sej nog.

Är det någon som har tips på vad man ska köra på?
Det finns ett läge som heter "Under vatten", men det verkar inte gå att kombinera med RAW.

Dessutom kommer man inte åt kontrollratten när man har kameran i UV huset.
 
Jag slog till på en Canon G11 med WP-DC34, eventuellt beställer jag en fantasealins till, kantskärpan verkar i och för sej inte vara den bästa på dom bilder jag har sett.

Jag blir inte riktigt klok på inställningar men det ger sej nog.

Är det någon som har tips på vad man ska köra på?
Det finns ett läge som heter "Under vatten", men det verkar inte gå att kombinera med RAW.

Dessutom kommer man inte åt kontrollratten när man har kameran i UV huset.

Tror inte att du kommer att ångra ditt val. Bättre än så blir det nog inte med en kompakt kamera.

"Under vatten" är en förinställning som processar bilderna så att den blå tonen tas ned lite. Du kan göra samma sak själv genom att fotografera med programautomatik och spara bilderna i RAW. Du ställer sedan vitbalansen i efterhand i datorn.

Du kan få ned kantoskärpan genom att undvika de största bländaröppningarna (lägst siffra, det är egentligen ett bråk). Det gör du genom att köra manuell exponering eller bländarprioritet.

Du kan göra allt utan att använda kontrollratten. Genom att hålla inne knappen för utskrift kommer man ändå åt alla funktioner. Jag tror den informationen finns med i manualen till UV-huset. Testa så ser du vilka möjligheter det finns.
 
Inställningar

När jag började med digitalt foto under vatten var det svårt att hitta vettig information på nätet. Sedan dess har jag allt eftersom jag lärt mig lagt upp information på min hemsida. Du hittar en del förslag till inställningar och annat där.

http://www.resochdyk.nu/fotogalleri/uv-foto/index.html

Min första kamera var en Canon PowerShot S45 med tillhörande uv-hus. Jag gjorde de flesta bilder med manuell vitbalans och hade varken blixt eller lampa. Det går att göra riktigt fina bilder på det sättet utan att spendera en förmögenhet. Med vidvinkeloptik blir det ännu roligare. Lycka till i Thailand!

Hälsningar
Hans
 
Du har helt rätt, hade missat det i manualen.

Testade att filma i badhuset, huset höll tätt och bilden blev helt ok.
Hade iofs varit roligare med HD och 16:9

http://www.youtube.com/watch?v=6pSQczIQYGg

Stillbilderna blev inte lika roliga, men övning ger färdighet sägs det.

En sak att tänka på när du testar grejerna i badhus etc.
Oftast är belysningen i badhus rent horribelt dålig och vattnet ofta fullt i en massa bös. Det gör att du kan få onödigt långa slutartider och svårt med bilderna.
Tropiska vatten och sol ger bättre ljusgenomsläpp så häng inte upp dig på det.

//Fredrik
 
När jag började med digitalt foto under vatten var det svårt att hitta vettig information på nätet. Sedan dess har jag allt eftersom jag lärt mig lagt upp information på min hemsida. Du hittar en del förslag till inställningar och annat där.

http://www.resochdyk.nu/fotogalleri/uv-foto/index.html

Min första kamera var en Canon PowerShot S45 med tillhörande uv-hus. Jag gjorde de flesta bilder med manuell vitbalans och hade varken blixt eller lampa. Det går att göra riktigt fina bilder på det sättet utan att spendera en förmögenhet. Med vidvinkeloptik blir det ännu roligare. Lycka till i Thailand!

Hälsningar
Hans

Hej,

Jag har redan hittat till din sida via google, mycket bra!
Tack för alla goda råd.

Hur länge håller packningen ?
Ska man ta med en extra kanske?
 
Ta med extra packning. För säkerhets skull.
Ta med fett till o-ringarna, smörj gärna efter varje dags dykning.

Glöm inte att låta huset ligga i blöt ett tag efter dyket så saltet löses upp. Färskvatten då förstås.

//Fredrik

PS Om du ska till Thailand snart passar jag på att tipsa om en tripp till Hin Daeng som igår hade en invasion av rays, valar, delfiner och sköldpaddor! DS.
 
Ta med extra packning. För säkerhets skull.
Ta med fett till o-ringarna, smörj gärna efter varje dags dykning.

Glöm inte att låta huset ligga i blöt ett tag efter dyket så saltet löses upp. Färskvatten då förstås.

//Fredrik

PS Om du ska till Thailand snart passar jag på att tipsa om en tripp till Hin Daeng som igår hade en invasion av rays, valar, delfiner och sköldpaddor! DS.

Tack för tipset :)
Jag åker först i slutet på feb, kommer att vara i Thailand hela mars och april.

Koh Lanta finns med i planerna och även Similand Islands
 
Hej,

Hur länge håller packningen ?
Ska man ta med en extra kanske?

Packningen håller länge. Kolla vad Canon skriver i manualen. Olympus rekommenderar att man byter en gång per år men jag har inte bytt sedan 2004 och de är fortfarande fräscha trots 100-tals dyk. Det viktiga är att kolla att packningen är hel och inte torkar.

Använd bara det siliconfett som följer med uv-huset. Fel sort kan förstöra packningen. Kom ihåg att siliconfettets funktion inte är att täta utan bara att smörja packningen så att den inte klämmer och kan röra sig lite. Det behövs väldigt lite. Och se upp så att du inte får siliconfett på kameran eller linsen. Det är ett helvete att få bort...
 
@Maverick: Jag har själv vart med om att fronten glidit snett under båtfärd vilket gjort att huset flödat så fort det hamnat i vattnet. Har dränkt 2 kameror, ett vidvinkelobjektiv och ett fisheye på det sättet. Trots detta visar huset inte på några utslitninger, fel eller brister i övrigt. Shit happens! Men, vad jag vill säga är att det inte alltid smygläcker, även i proffshus...

Och, ja, jag vet hur jag tar hand om och vårdar min utrustning. Tro mej, har man väl dränkt en kamera så är man rätt försiktig efter det.

/Peter
 
ANNONS