bengt-re
Aktiv medlem
Jag har aldrig sett värdet av IS för motorsport då det nästan alltid är motivets rörelse som sättter gränserna för hur lång exponeringstid du kan ha och i det fallet hjälper inte IS dig. Men längre brännvidder flyttas den gränsen givetvis så kommer du på ett 600mm objektiv så kommer du med all säkerhet vilja ha IS även om du kör motorsport, men upp till 200 mm så är det sällan som det är nödvändigt.
f/4 fungerar ofta bra vid motorsport, men visst är det bra att ha tillgång till f/2.8 ibland då man vill blurra bakgrunden lite mer och få ner ISO även när det börjar mörkare, dock så räcker f4 långt för det mesta utomhus - det är oftast som man klarar sig på ISO under 400 ändå med bibehållna vettiga exponeringstider. TIttade för skojs skull igenom några hundre racingbilder med just 70-200 f/4 och de flesta är på ISO 100, så visst är f/2.8 användbart, men inte livsnödvändigt - innomhus anser jag att det är helt nödvändigt dock.
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/collections/72157608562294364/
Camera: Canon EOS 40D
Exposure: 0.002 sec (1/500)
Aperture: f/4.0
Focal Length: 200 mm
ISO Speed: 100
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3845794514/sizes/o/in/set-72157622110480458/
f/4 fungerar ofta bra vid motorsport, men visst är det bra att ha tillgång till f/2.8 ibland då man vill blurra bakgrunden lite mer och få ner ISO även när det börjar mörkare, dock så räcker f4 långt för det mesta utomhus - det är oftast som man klarar sig på ISO under 400 ändå med bibehållna vettiga exponeringstider. TIttade för skojs skull igenom några hundre racingbilder med just 70-200 f/4 och de flesta är på ISO 100, så visst är f/2.8 användbart, men inte livsnödvändigt - innomhus anser jag att det är helt nödvändigt dock.
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/collections/72157608562294364/
Camera: Canon EOS 40D
Exposure: 0.002 sec (1/500)
Aperture: f/4.0
Focal Length: 200 mm
ISO Speed: 100
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3845794514/sizes/o/in/set-72157622110480458/
Bilagor
Senast ändrad: