Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-200 mm f?.?L USM

1/30 vid 70mm motsvarar ungefär 1/90 vid 200mm. Den nya generationens IS som sitter i F/4 ger dig fyra steg vilket för dig då ska möjliggöra slutartider uppåt 1/6 sekund.

Inte så dumt!

Beror ju vad man fotar... Om objektet ändå kräver mellan 1/160 och 1/500 för att bli skarpt så spelar det inte så stor roll om objektivet kan teckna den oskarpa bakgrunden utan rörelseoskärpa...

70-200 f/2.8 är inte så illa som vissa vill göra gällande, det är tungt och aningen mjukt vid f/2.8, men inte är det dålig om det är ett bra exemplar - Visst oki, på pixelstinna APS-C hus så räcker väl inte upplösningen riktigt till och sätter man på en TC så blir det självklart inte bättre - detta tål f/4 varianterna bättre då de har lite skräpeöverskott att ta av.

Jag väljer alla gånger 70-200 f/4L USM utan IS då jag inte har någon nytta av IS och IS-utgåvan är dyrare och lättare går sönder utan att ge mig några betydande andra födelar - oki, det är tätat, men jag har inget tätat hus, skärpan är lika, AR är lite bättre så i mörkerfoto (där även IS kan göra nytta) har IS utgåvan en fördel, men för mig är f/4 för dåligt ändå vid mörker och då använder jag hellere fasta ljusstarkare 50/70/85/135 som man får råd med om man skippar IS.

Det händer att jag vill ha 70-200 f/2.8 ibland, men det är för tungt och dyrt med tanke på hur sällan jag skulle ha nytta av det. 135 f/2.0 däremot är något som skulle ge mig ett bländarsteg till och dessutom skarpt och lätt - en juvel som kan fylla många syften.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar