AF i D700/D300/D300s blir avsevärt snabbare från "första trycket" om man ser till att exponeringsautomatiken inte hunnit "slockna" eller "gå ur funktion" mellan varje tryck. Jag tror default är att AE är "igång" och fortsätter räkna på rätt exponering i 4 eller 5 sekunder efter varje exponering. Man kan sätta upp detta på 10 minuter om man vill, och då får man en betydlig tidsvinst vid "förstatrycket". Eller så kan man helt enkelt "halvtrycka" en gång ett par sekunder innan man vet att tillfället för fotot/fotosekvensen kommer. Detta gör jag alltid själv, för att sätta fokuseringen så nära "rätt" som möjligt redan i förväg - för att ytterligare korta tiderna.
Skillnaden är upp mot 80-100ms, beroende på kameramodell, antagligen beroende på hur processorkraften i automatikerna i kamerorna är fördelade.
I följande AF så verkar det som att inställningen för "lock-on" även påverkar uppstarten, med en fördröjning som är hälften av "lock-on"-tiden (alltså halva tiden som kameran räknar som "något kan ha kommit ivägen" räknat mitt i en följande sekvens). Lite korkat, men så verkar det vara.
Jag har en bekant som arbetar för Nikon DE, och han hävdade att D3x har snävare toleranser i vad som accepteras som "rätt fokus", vilket skulle förklara en del av skillnaden därimellan. Sen finns det i Nikon precis som hos Canon fyra olika fokushastighetsnivåer, hur fort motorn vrider fokusringen. Det skiljer mellan modellerna hur fördelningen "uppstart - transport - inbromsning - finställning" är gjord. Kameran blir snabbare om "transport", den snabbaste varianten, är så stor del av rörelsen som möjligt, men nogrannheten i rörelsen minskar då också... Om objektiven hade varit perfekt glappfria så hade detta inte behövt vara ett problem att räkna med i tiderna.
Vill du ha så snabb slutar-respons som möjligt i din D3/700/300 så förexponera och håll AE-lock, eller ställ upp "AE shut-down"-tiden en bra bit. Sätt ner "lock-on" tiden så mycket du kan också - men för folk som sysslar mycket med lagsportsfotografering så kan ju detta vara ett problem. Experimentera själv, enligt DINA förutsättningar.