Annons

AF-prestanda, D700 vs D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

finns det någon med erfarenhet från båda husen som kan skriva några rader om D700:ans AF prestanda framförallt i sämre belysning vs. D300:an?

Jag upplever 300:an generellt som rask men tappar gärna när ljuset blir sämre. D700:an skall ju enligt rykten ha lite vassare CPU men hur är det i praktiken och framförallt då vid sämre ljus? Bröllop, sämre belysta sporthallar etc.

//Henrik

Utan tekniskt mambojumbo. Men jag upplever AF på D700 snabbare än D300.
Jag uppgraderade från D300 till D700 för ett litet tag sen och upplever D700an som snabbare. Jag har bara jämfört med Nikon 50mm AF-S f/1.4 G (som absolut inte är något snabbt alternativ) men med denna glugg vinner åtminstone D700. I svagt ljus vinner den med. Med ännu större marginaler! Det känns åtminstone så, men jag kanske inbillar mig!
 
AF i D700/D300/D300s blir avsevärt snabbare från "första trycket" om man ser till att exponeringsautomatiken inte hunnit "slockna" eller "gå ur funktion" mellan varje tryck. Jag tror default är att AE är "igång" och fortsätter räkna på rätt exponering i 4 eller 5 sekunder efter varje exponering. Man kan sätta upp detta på 10 minuter om man vill, och då får man en betydlig tidsvinst vid "förstatrycket". Eller så kan man helt enkelt "halvtrycka" en gång ett par sekunder innan man vet att tillfället för fotot/fotosekvensen kommer. Detta gör jag alltid själv, för att sätta fokuseringen så nära "rätt" som möjligt redan i förväg - för att ytterligare korta tiderna.

Skillnaden är upp mot 80-100ms, beroende på kameramodell, antagligen beroende på hur processorkraften i automatikerna i kamerorna är fördelade.

I följande AF så verkar det som att inställningen för "lock-on" även påverkar uppstarten, med en fördröjning som är hälften av "lock-on"-tiden (alltså halva tiden som kameran räknar som "något kan ha kommit ivägen" räknat mitt i en följande sekvens). Lite korkat, men så verkar det vara.

Jag har en bekant som arbetar för Nikon DE, och han hävdade att D3x har snävare toleranser i vad som accepteras som "rätt fokus", vilket skulle förklara en del av skillnaden därimellan. Sen finns det i Nikon precis som hos Canon fyra olika fokushastighetsnivåer, hur fort motorn vrider fokusringen. Det skiljer mellan modellerna hur fördelningen "uppstart - transport - inbromsning - finställning" är gjord. Kameran blir snabbare om "transport", den snabbaste varianten, är så stor del av rörelsen som möjligt, men nogrannheten i rörelsen minskar då också... Om objektiven hade varit perfekt glappfria så hade detta inte behövt vara ett problem att räkna med i tiderna.

Vill du ha så snabb slutar-respons som möjligt i din D3/700/300 så förexponera och håll AE-lock, eller ställ upp "AE shut-down"-tiden en bra bit. Sätt ner "lock-on" tiden så mycket du kan också - men för folk som sysslar mycket med lagsportsfotografering så kan ju detta vara ett problem. Experimentera själv, enligt DINA förutsättningar.
 
AF i D700/D300/D300s blir avsevärt snabbare från "första trycket" om man ser till att exponeringsautomatiken inte hunnit "slockna" eller "gå ur funktion" mellan varje tryck. Jag tror default är att AE är "igång" och fortsätter räkna på rätt exponering i 4 eller 5 sekunder efter varje exponering. Man kan sätta upp detta på 10 minuter om man vill, och då får man en betydlig tidsvinst vid "förstatrycket". Eller så kan man helt enkelt "halvtrycka" en gång ett par sekunder innan man vet att tillfället för fotot/fotosekvensen kommer. Detta gör jag alltid själv, för att sätta fokuseringen så nära "rätt" som möjligt redan i förväg - för att ytterligare korta tiderna.

Skillnaden är upp mot 80-100ms, beroende på kameramodell, antagligen beroende på hur processorkraften i automatikerna i kamerorna är fördelade.

I följande AF så verkar det som att inställningen för "lock-on" även påverkar uppstarten, med en fördröjning som är hälften av "lock-on"-tiden (alltså halva tiden som kameran räknar som "något kan ha kommit ivägen" räknat mitt i en följande sekvens). Lite korkat, men så verkar det vara.

Jag har en bekant som arbetar för Nikon DE, och han hävdade att D3x har snävare toleranser i vad som accepteras som "rätt fokus", vilket skulle förklara en del av skillnaden därimellan. Sen finns det i Nikon precis som hos Canon fyra olika fokushastighetsnivåer, hur fort motorn vrider fokusringen. Det skiljer mellan modellerna hur fördelningen "uppstart - transport - inbromsning - finställning" är gjord. Kameran blir snabbare om "transport", den snabbaste varianten, är så stor del av rörelsen som möjligt, men nogrannheten i rörelsen minskar då också... Om objektiven hade varit perfekt glappfria så hade detta inte behövt vara ett problem att räkna med i tiderna.

Vill du ha så snabb slutar-respons som möjligt i din D3/700/300 så förexponera och håll AE-lock, eller ställ upp "AE shut-down"-tiden en bra bit. Sätt ner "lock-on" tiden så mycket du kan också - men för folk som sysslar mycket med lagsportsfotografering så kan ju detta vara ett problem. Experimentera själv, enligt DINA förutsättningar.

Det finns massor med faktorer som påverkar den upplevda AF-hastigheten och säkerheten tex:

1) Exponeringsläge,

2) Ljusmätningsläge,

3) AF-metod (AF-S, AF-C (eller M...)),

4) AF-läge (enkel, dynamisk och variant av den, AF Auto),

5) Inställning i AF-S och AF-C (fokuseringutlösning eller slutarutlösning eller en kombination),

6) Motivets beskaffenhet,

7) Variation i fokuseringsavstånd,

8) Fokuseringsteknik,

9) Bildtagningshastighet,

10) Objektivet,

11) Om AF hjälpljus i kameran eller på extern blixt används,

12) Inställningar på lock on i kameran,

13) Annat.

Det går givetvis fortast att använda M-läget med manuell fokus men då kan självklart säkerheten i fokuseringen bli lidande. Auto AF tillsammans med P-läget kan ge säkert men nyckfullt resultat som tar lite längre tid i anspråk. Det är upp till var och en att finna sin kompromiss mellan snabbhet och korrekthet i fokuseringen. Att förfokusera är ju en väl beprövad metod när bildserier tas eller man aktivt inväntar att ta en bild. Det gör nog alla noggranna fotografer rent intuitivt precis som vi kollar fokus, vitbalans och histogram efter varje bild eller bildserie om förhållandena växlar.
 
Senast ändrad:
Frågan är om autofokusens prestanda även påverkas av om VR på objektivet är påslagen eller inte tex vid actionfoto.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.