Annons

Drömkameran? Vilka specs skulle din ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
Aqvilla skrev:
Trodde detta var en seriös tråd.
Visst, drömkameran var rubriken; jag trodde det var bland det reella utbudet idag.
Uppenbarligen är det inte fallet.

Hade ju inte vatt nått kul=)
Men i såfall, 1Ds Mark3 med 10fps
 
5D hus med en 8 megapixels FF sensor
5fps möjligt med 8 om man har bg
Vädertätning i klass med 1D
2,5 tums skärm med 500 000 pixlar
Sådandär funktion som gör att man kan kan justera fokusen på gluggarna skälv.

Och en kamera som är som en 30D bara att den har en fuju f31 sensorn. En perfekt macro kamera.
 
Samma storlek på hus som en 5d, med sensor med motsvarande spec som nikon D3 med undantag av iso100 som grund.. vädertätat och 6bps, ett cropmode motsvarande en 40d med motsvarande upplösning för tele, och sen är jag nöjd tror jag!
 
Jag tror att "x"- eller "Mk II"-modellen av Richard Thorssons kamera skulle passa mig hyfsat.
 
Nikon D300 inklämd i Nikon D60 huset. Ett smidigt(!) batterigrepp som tillval.

12-24 17-55 70-200 och 60 micro i nya idiotskarpa varianter byggda med titanskal, alla med VR och bländare 2.8.´Zoomobjektiven får max väga 600g styck!
 
En Canon 50D

Som man får ett EF 85mm 1.2 II å ett EF-s 8mm 2.8 istället för cashback, eller minneskort:)

Inbyggd pocketwizard med full automatik med EX blixtar.

Vridbarskärm som S5 IS, med oförändrad autofokus. Skall även kunna vara avtagbar å ge en översikt vid fjärrstyrning.

Vädertätad samt oring kring objektivfattningen.

Enkel filminspelning med ljud, uttag för extern mikrofon, 2 mp ungefär.

Väl användbart ISO 3200.

Dynamiskt omfång som våran syn:)



Ähhh, min 400D rullar på bra fortfarande, ska bara rulla silvertejp runt så att den blir skönare å greppa. That's it.
 
Det är inte direkt så att jag drömmer om en kamera, men skulle jag göra det så skulle den naturligtvis ha dynamiska spec. som ändrade sig efter mina behov.
 
OK, jag förstår tankegången....till slut .-)

Då vill jag ha en kamera som sitter i ett pannband (och väger max 100 gram) så jag har händerna fria, för vem vil släpa omkring på en masa kilo metall och glas?
Kameran är kopplad till ögonens rörelser och min tanke "trycker av", inte nåt finger.
Bilderna skickas trådlöst till hårddisken i fickan.
Bildupplösning: ungefär som ögonen, eller bättre.
Vem kommer först ut på marknaden med den?
 
Har ibland haft lite filosofiska funderingar kring vart vi är på väg.

Idag har vi nått en sorts praktisk gräns för antalet pixlar på censorn, dels i förhållande till praktisk nytta men även i förhållande till lagringsutrymme. Men i takt med att lagringsvolymerna på diskar och minnen ökar till samma eller lägre pris så kommer säkert pixelantalet att öka om det finns någon nytta med det.

Men ta en sån sak som man "tävlar" med idag, nämligen ISO.
Nu är vi uppe i hyffsad kvalitet vid ISO 6400, men med rätt teknisk utveckling så kan vi i princip avveckla begreppet ISO och därmed ta bort en faktor i fotograferandet.

Tänk när du har ISO 64.000 eller kanske ISO 512.000. Då kan man ju i princip ta bilder med valfri slutartid och valfri bländare vid alla ljusförhållanden...

Då är en av värdena i det evilga laborerande mellan ISO, slutartid och bländare borta.
Då reduceras bländaren till att hantera skärpedjup och slutartiden styr om du vill ha rörelse eller inte i bilden...

Sen är jag medveten om att objektven utgör en begränsning pga optisk kvalitet etc men ändå...
 
Några drömkoncept:

1): En spegelreflexkamera i stuk med Leica M8. Gärna med Nikon F-bajonett och en sensor motsvarande den i D3. Autofokus behövs inte. Stor och fin sökare och några fasta ljusstarka objektiv, sen är jag nöjd. En bild per sekund duger gott.

2): En fullformatskompakt, motsvarande Contax T3 fast digital med en fast 35:a med skaplig ljusstyrka (gärna f/2 istället för T3:ans f/2,8 dock).

3): En digital mätsökarkamera i mellanformatet. Ungefär som en en Mamiya 7. Anledningen till mätsökarkonstruktionen skulle vara att mellanformatkameror blir onödigt stora om de är av spegelreflextyp.

Om man kunde få live-histogram i sökaren så skulle jag inte ens bry mig om en display för någon av ovanstående kameror. Enda anledningen att kolla på displayen är för att se om himlen bränt ut, vilket den gör alldeles för ofta med alla digitala kameror jag provat:-(

Tillägg: Mer än 10-12 mpix vill jag inte ha heller förresten. Gärna en sensor av Foveons konstruktion så att man slipper den sura Bayer-interpoleringen med dess dåliga skärpa.
 
Aqvilla skrev:
Då vill jag ha en kamera som sitter i ett pannband (och väger max 100 gram) så jag har händerna fria, för vem vil släpa omkring på en masa kilo metall och glas?
Kameran är kopplad till ögonens rörelser och min tanke "trycker av", inte nåt finger.
Ännu smidigare vore förstås ett litet chips som är kopplat direkt på synnerven och fångar exakt det jag ser.
 
En kvadratisk sensor på 55x55mm. med en normal 80:a med knivskärpa och vinjetteringsfritt redan på bl. 2.8.

Typ i ett kamerahus liknande Mamiya ZD.

Det är min drömkamera..

En lite mer realistisk dröm vore en Mamiya ZD fast med 16-bitars färgåtergivning och en Phase-One sensor med Iso upp till 800.
 
ErlandH skrev:
Ännu smidigare vore förstås ett litet chips som är kopplat direkt på synnerven och fångar exakt det jag ser.

Haha! Det chippet finns där redan och stavas hjärnceller...
Ibland undrar jag varför man tar en massa bilder alls, det är ju så skönt att bra gå ut och njuta av naturen!

Men så hade jag ett litet föredrag med mina insekts- och naturbilder för ett sällskap nyligen, och den responsen jag fick vill jag gärna uppleva igen, så det blir att ta med den lilla colpixen och fota medans ingenjörerna gnider sina geniknölar för ännu häftigare kamerakoncept.
 
Synd att det finns så mycket bakåtsträvare här på fs!!
Tänk om det fanns en liten och nätt men robust systemkamera med synnerligen skarp optik, som var helt batterioberoende, dvs mekanisk, hyfsad vädertätad och lagrade bilderna på ett icke elektroniskt medium, dvs - kanske ngt kemiskt/organiskt mer eller mindre tidsokänsligt miljövänligt mtrl där detta medium kunde handlas eller kanske rent av kunde framställas på egen hand???
Det hade sedan räckt med objektiv omfattandes två stryktåliga vidvinklar + normal + macro + ett kort och ett längre tele med hyfsad ljusstyrka + förlängare.
Manuell batterioberoende framdragning/matning av mediet och uppspänningen av slutaren är en självklarhet. Motor - javisst, i tillbehörslistan.
Extremt finkänsligt optiskt mätinstrument inbyggt i sökarhuset för skärpe - och skärpedjupskontroll. AF?
Gärna ett UW-hus som tillbehör!
Bländarekontroll - javisst
Slutartidskontroll - absolut
Centrumvägd mätning - jo det är nog ok
Spotmätning - Nu börjar det bli lite väl avancerat men låt gå för det då.
Automatik hmm.. möjligen med bländarförval.
Tänk om den kameran kunde tas fram - ja då vore det ju lite framtidshopp för fotografin och fotografen igen!:)//Leif
 
Clean slate

• "Clean Slate" standardiserad objektiv-bajonett (för att börja på en helt ny kula)
• Telecentrisk optik upp till 114º bildvinkel, täckandes bildcirkeln för 16:9 video & 1:1 stillbild (jmf. Zuiko Digital ED 7-14mm/F4)

• 3840x3840 =14745600 pixlar (1:1 stillbild)
• 3840x2880 =11059200 pixlar (4:3 stillbild)
• 3840x2560 = 9830400 pixlar (3:2 stillbild)
• 3840x2160 = 8294400 pixlar (16:9 stillbild)

• 1920×1080 = 2073600 pixlar (16:9 video)
• 50fps video

• "sensor shift" & "lens element shift" Image Stabilization
• Modulära AA- & IR-filter
• Damm- & regntäta utbytbara objektiv och kamerahus
• Trådlös TTL-blixt via radio (istället för ljus) på ISM-bandet
• Remote Display via Certified Wireless USB (WiMedia Alliance - UWB)
 
Förstår att min föregående önskelista kanske låter som sciense fiction för flertalet men är dock inte osann.

Om man nu skulle önska ngt digitalt, jag menar om man nu är tvungen!!

Naturligtvis skall kameran vara liten, nätt och gärna med inbyggd bildstabilicering. Huvudsaken är att den är robust,vädertätad och har lång livslängd. Så liten sensor som möjligt vilken ändå uppfyller relevanta krav på upplösning etc. vore en självklarhet. Liten sensor - mindre optik, högre ljusstyrka. Naturligtvis skall den vara enkelt utbytbar vid behov likt programvaran.
Så få men vettiga funktioner som möjligt. T.ex. separata knappar för ISO, Upplösning, WB, md och exp.kompensation. Ytterligare för ergonomins skull: Separat slutartidsratt, Skärpedjuspkontroll på objektivet, Bländarring på objektivet, objektivspärr på objektivet och naturligtvis en känslig focusring ala Leica, Visst får den ha AF! Manuell uppdragning av slutaren får gärna kombineras med löstagbar motor/vertikal-batterigrepp. Självklart skall den ha en ljus och utbytbar mattskiva med microprismor och snittbild.
Hmmm //Leif
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.