Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera i Bombay?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad det gäller inköp av utrustning utomlands så kan vi väl alla vara överens om att på många av det klassika( Hongkong, New York osv.) ställena för inköp av kamror och likande ÄR det BILLIGARE. Man ska dock komma ihåg att någon världsgaranti inte gäller på kamerahus inköpta i utlandet men väl för gluggar.
Den garanti som gäller är då 1 (Ett) år och vill man tjäna pengar på att köpa en glugg i tex Hongkong så får man vara beredd att lägga ner många timmar på att hitta "rätt" pris och vara. Köpte mitt 70-200 VR i HK för snart ett år sedan och det tog mig nästa två dagar att skanna markanden för att sedan köpa min glugg MEN jag tjänade å andra sidan 8000 svenskskattade kronor på det hela vilket jag med min ekonomi anser vara en bra förtjänst.
Kan vara att man vill gynna svenaka handlarare och svenska staten med skatt men för de flesta tror jag nog att ett "klipp" just är ett klipp.
Tror man inte på det man köper så låter man bli och man har alltid möjlighet att gå från affären utan dåligt samvete om man bara uppträder vänligt.
Att sedan komma och påstå att man inte vill lägga sina pengar utomlands är det samma som att inte resa alls!
 
Vill bara tillägg att varken tullverkets tjänstemän eller skatteverket bryr sig om du köper en glugg för eget bruk i utlandet då man inte har möjlighet att kolla upp alla resenärer och tvista med dessa om deras kamerautrustning är köpt här eller där. Sagt av tullverket själv!
 
Lars Johnsson skrev:
Bättre lagsiftning än var då ? Ja för du känner ju säkert till hur den är i alla andra länder i världen :)

Att ta reda på rådande konsumentlagstiftningen är knappast "rocket science". Generellt kan man säga att EU och USA har väl utvecklad konsumentlagstiftning. Tre års tvingande minimiregler för reklamationsrätt, som vi har i Sverige, är t ex väldigt mycket. I USA skiljer sig Californien ut med extra hård lagstiftning. Vad man också kan säga efter lite research är att Indien, som den här tråden initialt handlade om inte har lika utvecklad konsumentlagstiftning. Det innebär hur du än försöker raljera att det rent objektivt innebär en ökad risk. Sen är det naturligtvis upp till var och en att avgöra om prisskillnaden är värt den ökade risken. När det gäller objektiv med världsgaranti så är ju saken något annorlunda mot t ex kamerahus eller tillbehör som inte omfattas av någon sådan garanti.

Egentligen förstår jag inte vad du försöker argumentera emot. Det jag försöker framhålla är att det faktiskt, vad du än må tycka om saken, är skillnad i konsumenträttigheter mellan olika länder och att det är viktigt att sätta sig in i vad som gäller innan man gör ett köp. Handla gärna utomlands men tro inte allt är guld och gröna skogar. Problem och tvister kan uppstå och tror man att det är lika lätt att driva en tvist mot en detaljist i Indien som mot en i Sverige så är man naiv.
 
hj.cs skrev:
Kamerahus omfattas INTE av världsgarantin!

Jo många kamerahus har världsgaranti. Alla Canons kamerahus för film har världsgaranti tex.

Från Canon Europe website

" Canon Europe will repair all EF-lenses and Analog-cameras under World Wide Warranty"
 
Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Vad har TV programmet plus, Pixmania eller dina motorcyklar med detta att göra ??
Nästan alla företag Plus har klagat på är ju Svenska :)
Eftersom du skrev; "Eller som du skrev inte ta tillbaka en havererad kamera efter två veckor är bara löjliga fördomar..."
så kanske du lär dig nåt om du kollar in länkarna.

Så om tex Cyberphoto inte skulle ersätta/skicka tillbaka din kamera som var felaktig, så skulle du tycka att det var normalt/okej?

Kolla in verkligheten!

Exemplet motorcykeln visar att prispolitik påverkar priserna oxå.
 
Bofoto2 skrev:
Eftersom du skrev; "Eller som du skrev inte ta tillbaka en havererad kamera efter två veckor är bara löjliga fördomar..."
så kanske du lär dig nåt om du kollar in länkarna.

Så om tex Cyberphoto inte skulle ersätta/skicka tillbaka din kamera som var felaktig, så skulle du tycka att det var normalt/okej?

Kolla in verkligheten!

Exemplet motorcykeln visar att prispolitik påverkar priserna oxå.

Om Cyberphoto inte skulle ta tillbaka kameran (vilket de givetvis gör) när den är felaktig, så vore de ju en ännu större anledning att köpa grejorna utomlands.
TV programmet plus har ingenting med detta att göra. I förra inlägget skulle man inte köpa kamera utomlands för de tog kanske inte tillbaka den även om den gick sönder under garanti-tiden. Nu har du Cyberphoto som exempel på att de inte tar tillbaka kameran. Ska man varken köpa den utomlands eller i Sverige ??????
 
Bofoto2 skrev:


Visst går det att göra klipp pga valutakurser eller prispolitik i landet eller från tillverkaren.
När jag lät en firma i Tyskland serva min nya(1985) Japanska motorcykel fick jag frågan vad jag gav för den och handlaren bara gapade...
Det visade sig senare att Motorcyklar i Sverige subventionerar MC sålda i Danmark pga att Danmark då(och nu?) har så hög skatt att det inte hade gått att sälja några om dom skulle ta ut "normal pris".
Så MC som Japsarna sålde till Svenska generalagenter kostade mer... för Svenskarna skulle köpa nästan lika många ändå....

Ja nu vet jag precis var det är bra att köpa kameran ??? :)
 
Hej Bengt,
lovade att återkomma kring vilka affärer som är bra i Mumbai, men har tyvärr inga bra svar. Mina kollegor som arbetar i Mumbai säger att de inte hittat något vettigt i fotoväg där nere, med ett bra sortiment. Generellt - vilket diskussionen redan avspeglat - så är inhemskt producerade grejor billigt (även orginalgrejor som kläder, skor mm), men importerade elektronik- och kameragrejor ungefär samma pris, eller dyrare, än i Sverige. Rådet är mellanlanda i Dubai, eller ta en flygtur till Singapore (5 timmar), vilket kanske inte är aktuellt...

Ha det bra där nere. Glöm inte att ta med Mygga = standard när du är i Mumbai...

Jan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.