Annons

Byta sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

canonclara

Aktiv medlem
Hej!
Kan man byta sensorn, och i så fall, vad kostar detta? Hur märker man om sensorn börjar gå sönder?
Tack på förhand,
canonclara

Det beror nog på vad det är för kamera. Men det generella svaret är att det går och att det är dyrt. Hur man märker att sensorn börjar gå sönder beror på hur den börjar gå sönder, förlåt, men det är väldigt generella frågor du ställer.

Kan du specificera lite?

Jo, i själva verket är det så att min kamera inte ställer in skärpan på någonting, vilket inte är ett problem annars. Någonting är fel känns det som. Min kamera är en simpel EOS 1000D.

Jo, i själva verket är det så att min kamera inte ställer in skärpan på någonting, vilket inte är ett problem annars. Någonting är fel känns det som. Min kamera är en simpel EOS 1000D.

Sensorn (om du menar bildsensorn) används inte för att ställa in skärpan på en 1000D. Faktum är att den inte används på _någon_ DSLR annat än under filmning (såvida man inte har en modern Sony med semitransparent spegel).

Det är något annat problem (AF-sensormodul, objektivet, logikkortet). Dock så rör det sig om fyrsiffriga belopp för att åtgärda problemet oavsett.

Som Erik säger, kolla så att du inte råkat slå av autofokusen. (En knapp på själva objektivet) Om det inte är så, testa att låna ett annat objektiv om du inte äger två. Det är inte osannolikt att det är objektivet och inte kameran som är trasig.

Som Erik säger, kolla så att du inte råkat slå av autofokusen. (En knapp på själva objektivet) Om det inte är så, testa att låna ett annat objektiv om du inte äger två. Det är inte osannolikt att det är objektivet och inte kameran som är trasig.

Hej !

Om inte AF´n är avstängd, kolla att af-ögonen i botten på
spegelhuset ( under spegeln ) är rena, blås med blåsbälg / borsta lite.

//MW

Tack för all hjälp, det var Auto/manuell-fokusen som var felinställd. Men det får man väl ta som amatörfotograf...
Vänliga hälsningar,
canonclara

Tack för all hjälp, det var Auto/manuell-fokusen som var felinställd. Men det får man väl ta som amatörfotograf...
Vänliga hälsningar,
canonclara

Kul att det ordnade sig! Har du lust att berätta hur du tänkte när du drog slutsatsen att det var sensorn det var fel på? Det är alltid lärorikt att se saker ur någon annans synvinkel!

Per.

Jo visst kan jag berätta varför jag antog att sensorn hade gått sönder :)
Jag köpte min kamera begagnad, jag ville liksom komma in i "systemkamera-världen" och tänkte inte lägga ner en massa pengar på kamerahuset (Onödigt vetande...). Så min kamera har två år på nacken, och jag har absolut ingen aning om hur flitigt killen som jag köpte kameran av hade använt den. Då trodde jag att exponeringarna var slut (Säger man så...?) och att sensorn behövde bytas. Ganska dålig slutsats, men jag är inte så proffisionell på detta med kameror :/

Men som sagt, tack för all hjälp!

Jag köpte min kamera begagnad, jag ville liksom komma in i "systemkamera-världen" och tänkte inte lägga ner en massa pengar på kamerahuset (Onödigt vetande...). Så min kamera har två år på nacken, och jag har absolut ingen aning om hur flitigt killen som jag köpte kameran av hade använt den. Då trodde jag att exponeringarna var slut (Säger man så...?) och att sensorn behövde bytas. Ganska dålig slutsats, men jag är inte så proffisionell på detta med kameror :/

Tack, då förstår jag!

Per.

PS. Det som du inte visste var att det normalt är slutaren (prylen som öppnar och stänger ljuset till sensorn när man trycker på avtryckaren) som tar slut när kameran har använts "för mycket".

Skönt att det löste sig så billigt :)
Det är sådant här som forum är bra till. Inga frågor är för dumma :) alla har vi ju varit nybörjare.

Din tankegång är inte ologisk: Tittar man översiktligt på vad en digitalkamera gör när den tar bilder så sker ju mycket av "arbetet" i sensorn och då är det ju inte orimligt att anta att den skulle kunna bli utsliten. Nu är det sedan i praktiken snarare tvärtom - sensorn hör nog till det som sist blir utslitet i en kamera.

Jag skulle misstänka att den del i en fotoutrustning som ofta slits mest (så att det påverkar bilderna negativt) är fotografen. Det räcker ju att vara lite hungrig, trött och frusen så börjar man ta sämre bilder eller rent av inga alls ... :)

Jag tror att det är slutaren du far efter fr. Canonclara. Det är den rörliga del som öppnar och stänger ljusinsläppet till sensorn och oftast är det den som till sist pajjar när en kamera gått mycket. Sensorn har inga rörliga delar och kan knappast gå sönder om den inte skadas av andra saker (ivrig putsning, främmande föremål m.m)

Sedan i o f s kan en sensor med tiden få mer "döda pixlar" som alltid ger röda, gröna, blå eller svarta pixlar. Detta kan kameran programeras att ignorera med sk "pixel mapping" som antingen görs hos service/reparationsställe eller hos vissa kameror i mjukvara. Med mer omfattande problem kan sensorn behöva bytas.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto