Annons

Hjälp med utrustning till min nya studio (blixtar m.m.)

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan84

Aktiv medlem
Hej på er alla.

Nämligen så att jag idag skrev på kontrakt samt fick mina nycklar till min nya studio. Det är en rymlig och fräsch lokal på dryga 30m2. Alltså det är bara ett stort rum.

Rummet är ungefär 5x6m och ca 2,7m högt i tak. I ena hörnet har jag redan skaffat fram databord, stod, skärm tagentbord & mus som jag har ståendes där hela tiden för att enkelt kunna koppla in min laptop när jag kommer.

Sen tänkte jag ha en lite soffa osv ifall man ska fota fler folk eller barn som har föräldrar att det finns någonstans att sitta m.m. Men i vilket fall, det är ju inte det viktiga :)

Det jag behöver hjälp med är att jag måste köpa studioblixtar, softboxar, behöver även sån rulle med svart & vit färg som man kan rulla ut från taket & ner. (Jag vet att det har ett namn men det står helt stilla)

Ja, somsagt, jag behöver köpa det mesta. Jag undrar då, vet ni några bra paket som ni kan rekommendera? Grejen är den att jag är ganska nystartad, och sysslar mest med bostadsfotografering, så detta blir bara som en bi-syssla. Så kommer kanske använda detta typ 1-2ggr i veckan.

Så med det i tanke plus lite annat så vill jag inte lägga så mkt pengar på det heller. Så bra och prisvärda saker uppskattar jag. Gärna med egna erfarenheter samt lite tips och tricks. Jag har aldrig använt studioblixtar innan, så vet inte vad som är bra att ha osv. Hur är det att köpa sånna här saker utomlands? Är det lönt? Jag har ju eget företag så kan ju dra moms osv på saker jag köper i sverige iaf.

Tack på förhand. Jag väntar med spänning på svar :)
MVH
István

Jag tycker att Elinchrom gör bra prisvärda blixtar. Har erfarenhet från ganska många av deras modeller, både gamla som nya. Deras blixt BX250Ri tycker jag håller väldigt god kvalité mot sitt pris. Bra fläktar, inbyggd skyport mottagare, enkelt att byta blixtrör själv, lättanvänd m.m. Elinchrom har både dyrare och billigare blixtar men jag anser att du får väldigt mycket för pengarna med denna modell.

Finns i paket. Lite rea just nu också tydligen.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20753

Jag har läst en del om de märket, vad tycker du om de lite billigare alternativen då? Alltså D2 & D4? Funkar de bra med, eller är det värt att lägga till nån tusenlapp och köpa den som du länka till?

Jag har läst en del om de märket, vad tycker du om de lite billigare alternativen då? Alltså D2 & D4? Funkar de bra med, eller är det värt att lägga till nån tusenlapp och köpa den som du länka till?

De är också prisvärda och bra. Jag har inte testat den nya IT-serien (tror jag den heter). De gamla har jag kört. Både D2 och 4. De har gått sönder snabbare är väl min slutsats. Fläktsystemet var inte lika bra på den gamla modellen som den nya vad jag har förstått. Brinntiden är inte heller lika snabb på de modellerna som på BxRi blixtarna. Sen är de inte lika stabila i uppladdningen.

Du kommer säkert bli nöjd om du köper D2 eller D4 men om du är en person som hellre lägger lite extra för bättre kvalité så tycker jag att du ska köra på de jag rekommenderade. De kommer säkert hålla lite längre.

Ska du slå till på D-Lite serien så satsa på D2 då det är en liten studio som du fotar i. Du kommer inte behöva mer kraft än så tror jag. Köpt ett paket där du får softboxar och belysningsstativ. Tror man brukar få med 2 st 60x60 softboxar. Bra att börja labba lite med det.

Då det kommer till bakgrund så finns det ju dels mängder med färgade pappersbakgrunder samt så finns det vinylbakgrunder. Jag har använt vit vinylbakgrund. Lätta att rengöra och går inte sönder lika lätt som papper. Dock kostar de en slant. Är skönt när man fotar folk att de kan röra sig lite friare utan att behöva oroa sig att skor ska ta sönder pappersbakgrunden. Om du har fönster i lokalen så köp svarta rullgardiner från IKEA. Placerar du personer en bit framför rullgardinen och inte belyser den så kan du få den helt svart. Bra för porträtt, närbilder. Billig lösning för att dels kunna täcka fönster samt få bakgrund på köpet.

Tyg rekommenderas inte som bakgrund. :)

Idag har jag inhandlat massa saker, Elinchrom D2 startpaket, manfrotto bakgrunds-stativ, ett nytt stabilare & tyngre manfrotto-stativ med huvud. En rulle med vit bakgrundspapper, sen köpte jag även en Spyder 3 Pro. Tror nog det ska vara en bra start, som fusk svart bakgrund köpte jag IKEA:s största svarta rullgardin, den är 2x1,95 m lång. Räcker gott och väl för iaf "halvkropps" bilder. Sen köpte jag även lite bord samt ett ull-pläd för småbarn / bebisar så de kommer lite högre upp med att ligga på bordet. Åså köpte jag vanliga normalsize svarta rullgardiner till rutorna, en spegel och lite annan krims krams. Imorgon ska jag sätta upp allt :D Spännande.

Vi kom fram till det på Scandinavian Photo att så mkt som jag ska använda mina blixtar och storleken på rummet så duger D2:eek:rna gott och väl för mig. Dessutom så ingår inte stativ i deras BXRi Paket, vilket då gjorde att priset helt plötsligt inte bara var 2500kr dyrare, utan 4000kr dyrare.
I värsta fall om 1 år eller så om jag känner för att uppgradera så får jag väl sälja dessa och köpa lite värre saker. Men nu till en början kommer jag väl använda dem kanske 1-2ggr i veckan. Om ens det!

Jag är glad och nöjd iaf :) Nu måste jag bara lära mig att arbeta med studioblixtar! Några tips om vart man kan läsa lite rolig läsning ang det?

Tackar så mkt för hjälpen också! Snällt!

Kul! :)

Just det, plus stativ så blir det ytterligare en slant. Hade för mig att stativ ingick i det paketet. Du gjorde alldeles säkert ett klokt val. Angående sidor om studiofotografering så finns det massor. Har inget tips på rak arm om någon sida förutom att använda google och youtube. Finns hur mycket som helst. Likaså forum, t. ex fotosidan.

Ett tips då det kommer till ljussättning är att börja labba med 1 blixt. Testa hur det blir när du ändrar placeringen. Framifrån, på sidan, avstånd, höjd osv. Lägg sedan till en reflexskärm och se hur du kan lätta upp skuggor. När du fått lite koll på det så lägger du till ytterligare en blixt. Prova att lätta upp håret eller slå den på bakgrunden t. ex. Finns mycket man kan åstadkomma med 1 eller 2 blixtar.

Tänk på att då du köpt en vit bakgrund så kommer den behöva ljus på sig för att bli vit på bild när du vill ha den vit. Annars får du trixa med det i efterbehandlingen.

Här har du en vanlig bra ljussättning som jag tycker att du ska lära dig direkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rembrandt_lighting

Glöm inte att slänga upp lite bilder på din sida och i kritikpoolerna. :)

Lycka till!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto