Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Användare förlorade material i image.canon

Användare förlorade material i image.canon

Bilder och videor försvann för användare.

Canons nya molntjänst image.canon gick ned 30 juli. Problemet ska ha varit ett relativt enkelt programmeringsfel. image.canon består av två delar; en korttidslagring för upp till 30 dagar och en tjänst för långtidslagring på 10 GB . När systemet skulle uppdateras förväxlades dessa tjänster, vilket gjorde att en del uppladdat material helt enkelt försvann för användarna.

I samband med detta utsattes Canon för ett dataintrång, vilket Bleeping Computer var först med att rapportera. Denna attack ska dock inte ha påverkat image.canon utan drabbade andra delar av företaget. image.canon är åter tillgänglig för användarna och problemet är löst, enligt Canon.

Som det ser ut nu kan uppladdat videomaterial som har försvunnit inte återskapas. Stillbilder kan återskapas, men inte i dess fulla upplösning. 

There is no technical measure to restore lost video images. Still images can be restored, but not with original resolutions. We offer our deepest apologies to affected users”, skriver Canon. 



Publicerad 2020-08-11.

11 Kommentarer

monotux 2020-08-11 10:47  
Molnet är inte en backup. Det är nog ingen som använt denna tjänst i behov att bli påminda om.
Sten-Åke Sändh 2020-08-11 13:58
Kan man påstå det generellt? Det är väl precis det det är för väldigt många och det är väl dessutom så det är för alla som exv. gör backup till molnet av sina telefoners data. Hur många gör inte exakt så?

Det är väl klart att de gör backuper eller speglar data på något sätt även om något uppenbarligen gått fel här. Märkligt då att man korskopplat sina dataströmmar. Men det förvånar mig att Canons IT-killar inte är bättre än de byggkillar som korskopplade kallt och varmt vatten i en helt nybyggd lägenhet jag en gång flyttade ini Vaxholm. Där gällde ju åtminstone den förmildrande omständigheten att de var packade på jobbet.

Byggherrens söner hade nämligen fått det bygget att ansvara för i någon form av rehabsyfte och det gick så där. När jag spolade på muggen så kom det varmvatten i toaletten! När jag tömde badkaret rann vattnet ut över hela golvet då röret saknades till golvbrunnen. Värst var dock att elnätet var underdimensionerat och felbalanserat och fick göras om från grunden efter en tid. Det bästa var dock att man kunde flytta och de får väl användarna av denna tjänst göra också om de är missnöjda.
Svar från Calle S 2020-08-11 14:01
Molnet är absolut en backup för mig, en av flera.
unoengborg 2020-08-11 16:59
Molnet är utmärkt för backup, informationen hanteras i de flesta moln av folk som vet vad de gör, nåja kanske inte i det här fallet. Fördelen är att din data hamnar utanför dina lokaler och blir kvar även om det skulle börja brinna Det räcker inte med en molntjänst man behöver använda flera. Då minskar risken för sådant här strul.
monotux 2020-08-12 13:04
Att bara ladda upp sina data till molnet är inte en backup. Att använda molntjänster för backup är en annan sak.

För att vara lite konkret - jag har massor av bilder på flickr. Det är bekvämt, men det är inte en backup då liknande fadäser (som hände på image.canon) kan hända på flickr. Jag har en backup av mina flickr-bilder hemma. Och min backup hemma backupas i molnet. Så skulle två av tre av dessa gå ner har jag fortfarande mina bilder. Hade jag bara lagt upp mina bilder på flickr och dito gått ner hade jag inte haft någonting.

Molnet är inte en backup. Det kan användas som en backup, men då ska en vara lite petig med vilken nivå av risk en är villig att ha för sina data.
martinot 2020-08-30 02:44
Molnet _kan_ vara _en_ backup. Men det förutsätter att molnleverantören är seriös och har själva _backup_ på sin tjänst.

Mycket oseriöst av Canon att inte ha det. Klart uselt hanterat!
esbtse 2020-08-11 16:52  
Använd yttre USB/SSD diskar istället för att hyra plats. Jag kan tänka mig om man reser mycket i tjänsten så kan det vara en tillfällig lagringsplats..
pysse 2020-08-11 20:37  
man kan inte lita på den tjänsten alltså
Ventures 2020-08-12 09:41  
Lätt att säga " vad va det jag sa" här.
Jag litar inte på att andra ska ta hand om mina filer vilket detta bara bekräftar.
Man behöver alltså en backup på backupen om man använder molnet. :)
Flash Gordon 2020-08-13 13:38  
Canon har kommit upp med ett intressant koncept för hur fotografer skall kunna hantera sina bilder utan att behöva ladda ner dem till en dator och sedan backa upp dessa untan kunna ha dem spridda via internet till de ställen de vill ha dem.
Fast tjänsten har nu visat på hur omogen den var tack vare deras egna interna problem samt att de drabbades av ransomware där duktiga hackers lyckades hacka deras allt för dåliga säkerhetsbarriärer.

Tycker Tony Northrup ger en bra beskrivning men överdriver problemet.

När man börjar köra MC så litar man på sin egen förmågan men underskattar att medtrafikanter mycket väl kan göra misstag. Något man måste ha marginal för. Den där bilisten som man tror man haft ögonkontakt med kör plötsligt ut framför en där de endera inte sett en MC som kommer i hög fart eller för de bedömt det som en som en långsam moped.
Det är först när man lärt sig att inte lita på någon medtrafikant och alltid är beredd på att andra alltid kan göra misstag som man man undviker att hamna i olycksfallsstatistiken. Shit happens och man måste ha marginal för för det.

Att lita på andra och att det som kan ha gett en del fotografer problem när det gäller Canons tjänster. De stressade fram en smart tjänst och lanserade den innan den var stresstestad och utprövad.
Mer vad jag som projektledare förväntat mig av en svensk kommun än av Canon. Hade en kommun där man skulle registrera all strategisk HR data om certiifkat deras anställda som att köra truck hade och spenderat 9 månader av att registrera all denna data om utbildningar och färdigheter.
Vid en uppgradering av en server gick allt snett och serverns data gick förlorad. Det visade sig att de inte hade någon back up. De fick börja om från ruta ett.
Det är ungefär vad Canon har gjort. De var så sugna på att släppa ut denna omogna tjänst att de släppte den innan säkerhetssystemen var på plats.

Som IT-proffs skulle jag aldrig förlita mig på att molntjänster skulle vara min fall back när mina egna system mina huvuddiskar stjäls eller kraschar.
Precis som när jag körde MC i mer än 50 år skulle jag inte lita på en enda medtrafikant.
Tror inte heller att den data som gick förlorad i Canons krasch drabbade särskilt många. De som är professionella vet hur man säkrar sin data.

Tony Northrups inlägg är upplysande men han överdriver förmodligen effekterna extremt.
https://www.youtube.com/watch?v=VAuznvUsZa0
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar