Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Artiklar>Utmaningen - porträttserie med gammal digitalkamera
Utmaningen - porträttserie med gammal digitalkamera
Foto: Christian Andersson
 
Nyheter
Att bildskapande i första hand inte handlar om teknik sägs det ofta.
En fotograf som inte kan ta en bra bild med en dålig kamera kan inte ta en bra bild med en bra kamera heller. Eller?
Så kollegornaChristian Andersson och Michael Gartner omsatte det i verkligheten. Michael dokumenterar när Christian (dubbel vinnare i Årets Bild) lägger bort sin Canon 5D mark IV och Sigma Art-objektiv och istället använder en kamera av betydligt sämre teknisk kvalitet. Han tar en porträttserie på Sarah Viktoria Engman.
Kameran är en gammal Sony Cybershot de betalade hundra kronor för. Enligt skaparna bakom filmen är kameran dålig på alla sätt en kamera kan vara dålig på; långsam, kass autofokus och den hanterade inte motljus bra. Den saknade dessutom både manuella inställningsmöjligheter och raw-format.
Foto: Christian Andersson
”För att ta bra bilder behöver du som fotograf i första hand kunna läsa av ljuset. Sen gäller det att hitta ett utsnitt och en komposition som lyfter din berättelse eller framhäver ditt motiv på ett önskat sätt. När allt det är på plats återstår ändå det viktigaste, hur du som fotograf förhåller dig till det du har framför kameran. Om du fotograferar människor återspeglas ditt förhållningssätt i deras uttryck. Jag vågar påstå att det är här skiljelinjen går mellan bra och mediokra fotografer och bra och och mediokra bilder. Teknisk perfektion är inte värt någonting om inte känsla, tajming och uttryck stämmer”, skriver Christian Andersson i sin blogg.
Foto: Christian Andersson
Den största utmaningen rent tekniskt var det oändliga skärpedjupet, menar Christian.
”Det enda sättet att få till lite bokeh var att ligga i max inzoomat läge och gå riktigt nära motivet. Det funkade på en bild, i de andra bilderna fick jag instället försöka renodla bilden genom ljus och komposition.”
Intressant läsning och bra bilder! Oftast men inte alltid duger en sketen kompakt... Som dessutom oftast levererar bättre än dyra analoga kameror. Ha det gött!
Vad är vitsen med att inte tala om exakt vilken modell det är? Är "gammal" verkligen gammalt enligt alla andra? Är den fem år gammal? Eller tjugo år? Upplösningen är betydligt högre än vad jag hade förväntat mig hos en riktigt gammal digitalkamera.
"Teknisk perfektion är inte värt någonting om inte känsla, tajming och uttryck stämmer..."
Inom porträttfoto, ja. Det finns dock många fotogenrer där varken känsla, tajming eller uttryck ens existerar. ;-)
Jättekul idé och bra bilder – speciellt passande reportage samma dag som Canon släpper två nya high-endmodeller som väcker ha-begär samtidigt som de kostar som en bättre begagnad bil.
Hur kan man bli kränkt av att de inte specificerar exakt vilken modell det är??!
De köpte kameran för en hundring typ, oklart om de betalade för frakt, men hallå?
Naturligvis hade resultatet blivit ett annat om det handlat om makrofoto i Marianergraven. ;-)
Kränkt!? Varför tror du M blivit kränkt?
Med tanke på att det finns åtminstone 50 olika modeller av Sony Cybershot, tycker också jag att det skulle vara intressant att veta vilken modell man använt. Och det utan att känna mig kränkt!
Jag(Michael, han som gjorde filmen) har faktiskt inte brytt mig om att ta reda på vilken modell det var. Tyckte den var dålig nog efter att jag har köpt den.
Jag tror att nästan vem som helst som brukar fotografera med en Canon EOS 5D IV skulle tycka även en helt ny enkel kompaktkamera har rätt dålig ergonomi. Att klämma ur bra bildprestanda ur en kompaktkamera går dock alldeles utmärkt för den som är kompetent, som vi kan se av bilderna i artikeln. Det skulle förmodligen gå lika bra med en ännu äldre kamera.
Johan: "Hur kan man bli kränkt av att de inte specificerar exakt vilken modell det är??!"
Hur kan du tro att någon blivit "kränkt"? Eftersom hela grejen är att visa att det går att ta vettiga bilder med en "gammal" kamera så är det högst relevant HUR gammal kameran är. Nu när den visar sig vara från 2011 så försvann rätt mycket av poängen, tycker jag. Det är ju inte särskilt gammalt. Själv använder jag ofta en kompaktkamera med sensor från 2013 och den är utmärkt.
2011 var väl inte särskilt gammalt i alla fall inte för detta. Tar du då motsvarade kameror för dslr så är det d700 och Canon 5d mark II och nog för att det inte är senaste så är det kunnige så att det skulle bli extremt dåligt. Jag skulle nog säga att för att göra lite utmaning borde det nog vara <2000 som räknas som gammalt. Nästa nivå är väl innan 1990. Då blir det ju mycket mer intressant.
2011 är ju ganska nyss ändå. Jag har en Canon Powershot A80 som var ny 2004. Bilderna blev jättebra. Nu är den tyvärr trasig annars skulle jag fortsätta ta bilder med den. Den var "dålig" med dagens mått mätt men bilderna var det inget fel på. Det mest irriterande var fördröjningen mellan avtryck och exponering.
Minns med viss glädje min gamla Fuji E900 (?). En av de första kompakterna med råformat. Det tog 10 sekunder mellan bilderna. Bildkvaliteten var helt klart godkänd, och nyligen ställde jag ut och sålde en 16x20-tumsprint av en bild jag tog 2007.
Martin: ok visst får man absolut tycka att det är relevant exakt vilken kameramodell som använts men är ändå inte hela grejen att en bra fotograf som normalt sköter sina uppdrag med kameror som tekniskt är ljusår ifrån den aktuella cybershot modellen antar utmaningen och därtill presenterar riktigt fina bilder?
Johan: Jag tycker att det är högst relevant hur gammal kameran är, om man försöker göra en poäng av att den är gammal. Utmaningen blir ju större ju sämre kameran är.
Riktigt bra!
Den visar så tydligt, att bakom varje ofta perfekt bild, finns en erfaren
fotograf!
Kameran är bara ett "verktyg", som i fel händer presterar enbart godkänt.
Men, så gammal kan säkert inte denna kamera vara, Sony Cybershot,
med bra skärpa, fin dynamik, …. ha, ha.
Hysterin, att ständigt uppgradera till den senaste kamera modellen har här fått sig en törn!
Nu igen, en fotonörd vill veta exakt, vilken modell av Sony Cybershot bilderna är tagna med, - spelar det någon roll?
Se på resultatet!
Kontrast, - Canon lanserar nya avancerade kameror, nu i dagarna, genast blir ett väldigt "hallå", typ, drömmar om specifikationer, till absolut de bästa bilderna ….
Vad gäller bildserien kan jag tycka att den skulle ha större värde i jämförelse mellan gamla och nya digitalkameror om porträtten tagits i svag belysning, typ inomhus i befintligt ljus. Även med min gamla Powershot G3 från 2002 klarar jag av att ta hyfsade bilder i solsken. Dock icke så inomhus i svagt ljus. Om den ens fokuserar. Att sedan fotografiska kunskaper ger större chans till bra bild än själva kameran är väl en rätt självklar självklarhet för en fotograf. Kan man tycka. Men vissa måste påpeka det stup i kvarten.
Kul att fota med gamla grejer ibland! Testade att fotografera fåglar med den gamla EOS 300D från 2003 för ett tag sedan. Den första digitalkameran jag hade, var inte intresserad av foto på den tiden utan köpte den mest för att man skulle ha en digitalkamera... :)
Okej, det var med två objektiv av den nyare sorten (EF 100-400 II samt EF 300/2,8 II med EF 2x Extender III) men kamerahusets begränsningar är ju kvar.
6 MP gör att det inte går att beskära särskilt mycket, med dagens mått mätt. 2,5 FPS, knappt någon buffert och det går riktigt, riktigt långsamt att skriva till kortet/tömma bufferten till nästa omgång. AF är inte heller något vidare...
Det ställdes ut bilder på Fotografiska för ett par år sedan. Kameran var en Kodak Instamatic. Jag kan tyvärr inte meddela vilket årtal kameran tillverkades.
Kul artikel och bara en positiv satsning tycker jag. Kan hålla med om att det hade varit än mer spännande om den varit lite äldre ;) Var inte tex Panasonic LX3 från typ 2008( kan a fel) men även den var och är fortfarande en helt ok kamera med egenskaper nog att göra det "mesta" och vara lite kreativ med.
Men själva tanken med artikeln och syftet är bra tycker jag och den hysteri som varit nu några år med att hela tiden uppgradera är helt vansinnig om man tänker på vad de flesta egentligen behöver sin kamera till och vad de fotograferar.
Personligen har jag varit som mest kreativ och förmodligen tagit mina bästa bilder då jag varit mer begränsad i urvalet av kamera och glugg. Det är när det blivit för tekniskt och jag har för många val jag låter det ta för stor plats och det kreativa blir lidande.
Just Panasonic LX3 har jag gjort mycket med. Jag minns en reportageresa när jag varit ute en månad, och var så jädrans trött på hur jag plåtade. Skulle till en gatufest och fotografera, och bestämde mig för att sätta en blixt på LX3:an och bara ratta in bländare 4 och panga på i mitt-på-dagenljuset. Det blev några av de bästa bilderna.
Någon borde ta reda på om det är BSI sensor, hur starkt anti aliasfiltret är, om det finns 12/14-bitars förlustfri komprimering via hackning av firmware det är något skumt bakom detta, det går inte ta bra bilder utan att man har x-trans sensor BSI, expanded color science with a twist,cdma, tdma, wap, gps, xga, gated noice reverb, 8+2 axlig IBIS, udma, dubbla kortplatser(inte bara minneskort, utan att kameran i sig själv tar två bilder från olika positioner), automatisk de-haze, fasavkännande pixlar på sensorn för följefokus, äkta bokeh från japan (inte nån taiwanesisk skitbokeh;ref Percy tårar) som bara kan åstadkommas med FF.
Om fler reportage av den här typen kommer ut kommer sannolikt fler känsliga typer att behöva tala ut hos ”Malou efter 10” och ämnet kommer vara PTGASSS, post tramatic gear acquisition syndrome stress syndrome, alltså stress efter att ha återupplevt gammal GAS och i dagsläget kan denna inte botas då objektet som uppmärksamheten är riktad mot inte kan köpas i nyskick. Detta är mkt allvarligt. För allas skull sluta, även om vissa tycker(undertecknad) att det är riktigt rolig läsning och filmtittande.
Jag gillar din komiska syn, på teknikens framsteg! :-) :-)
För den erfarna fotografen/yrkesfotografen gäller den trevligaste kameran/utrustningen, att arbeta med, behöver inte vara den senaste tekniken.
Superbra film/artikel, det här gillas. Öppnar upp för många amatörer/entusiaster på så sätt att man startar med det man har istället för att gå och vänta på den där kameran.
En utmaning jag sett i andra sammanhang är 4 olika fotografer som fotograferar samma modell och med samma förutsättningar förutom att de använder sin egen kamera.
Tycker det är intressant att se hur olika fotograferna komponerar, ger regi, mm.
Bättre utrustning ger dig fler möjligheter, och möjligen en lite mer personlig stil, men grundgrejen är fortfarande att jobba med den utrustning du har tillgänglig. Det är komposition och ljus som är helt avgörande för resultatet, inte vilken kamera.
Intressant berättelse och fina bilder!
Jag ska leta fram min Canon Digital IXUS 400 från 2003, som hängde med ända tills Nikon D70 lanserades. IXUSen ger 4 megapixels jpg-bilder och bildkvalitén är helt OK, det är kamerans extrema långsamhet som är jobbigast. Filstorleken blir knappt 2 MB/bild. Originalbatteriet verkar stendött efter att legat oanvänt i kassaskåpet de senaste femton åren, men ganska överraskande så säljer bl a Cyberphoto fortfarande tredjepartsbatterier (knappt 200:-/st) som passar. https://www.dpreview.com/articles/4010752919/canons400
Sådana bilder går att ta med vilken smartphone som helst idag. Att visa en bild på 800 px, säger absolut ingenting i min bok om man vill jämföra olika kameror.
Ja, en smartphone idag kan leverera lika bra bilder, - men nu var det en "gammal" kamera från 2011, som användes i artikeln.
En viss skillnad, - den digitala tekniken går fort framåt, eller hur?
Okay. Om man använder en ny kamera fast med samma optik, fotar under goda ljusförhållanden och använder lika stor visningsbild. Skulle man uppleva någon större skillnad som betraktare? Förmodligen inte. Det är inte där utvecklingen är lika tydlig.
Jag tycker rubriken är missvisande - "Bra kamera eller fotograf". En modern kamera/objektiv ger ökad flexibilitet, bättre handhavande, bättre AF och skarpare bilder med högre DR.
Frågeställningen om det är fotografen eller kameran som gör en bra bild slår in öppna dörrar. Det har tagits bra fotografiska bilder i 200 år.
Givetvis har de tekniska begränsningarna blivit färre med åren, men det har inte duktiga fotografer brytt sig om. Ingen av dem har tänkt "jag väntar nog med att försöka ta den här bilden tills den tekniska utvecklingen har gjort det lättare".
Bra artikel! För tankarna till DigitalRevs gamla youtubeserie 'Cheap camera challenge'. T ex Chase Jarvis jobbar med en legokamera... https://www.youtube.com/watch?v=wX76k-chflo
Sätt in pengar på mitt crowdfoundingkonto så ska jag återuppta tillverkning av 3-megapixelkameror med fixfokus när vi når 50 MSEK. Kommer bli en storsäljare. :)
Det går ju förstås att välja en något bättre kamera, Canon S90 med efterföljare startade med riktigt bra kompakter, likaså någon G10 ur Canons prokompakter, var det inte till och med någon S95 eller S100 som visade på 11,4 i DR.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
39 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vad är vitsen med att inte tala om exakt vilken modell det är? Är "gammal" verkligen gammalt enligt alla andra? Är den fem år gammal? Eller tjugo år? Upplösningen är betydligt högre än vad jag hade förväntat mig hos en riktigt gammal digitalkamera.
"Teknisk perfektion är inte värt någonting om inte känsla, tajming och uttryck stämmer..."
Inom porträttfoto, ja. Det finns dock många fotogenrer där varken känsla, tajming eller uttryck ens existerar. ;-)
Hur kan man bli kränkt av att de inte specificerar exakt vilken modell det är??!
De köpte kameran för en hundring typ, oklart om de betalade för frakt, men hallå?
Naturligvis hade resultatet blivit ett annat om det handlat om makrofoto i Marianergraven. ;-)
Med tanke på att det finns åtminstone 50 olika modeller av Sony Cybershot, tycker också jag att det skulle vara intressant att veta vilken modell man använt. Och det utan att känna mig kränkt!
Jag(Michael, han som gjorde filmen) har faktiskt inte brytt mig om att ta reda på vilken modell det var. Tyckte den var dålig nog efter att jag har köpt den.
Men jag hittade faktiskt den nu!
https://www.dpreview.com/products/sony/compacts/sony_dscw530
Den är från 2011!
Jag tror att nästan vem som helst som brukar fotografera med en Canon EOS 5D IV skulle tycka även en helt ny enkel kompaktkamera har rätt dålig ergonomi. Att klämma ur bra bildprestanda ur en kompaktkamera går dock alldeles utmärkt för den som är kompetent, som vi kan se av bilderna i artikeln. Det skulle förmodligen gå lika bra med en ännu äldre kamera.
Hur kan du tro att någon blivit "kränkt"? Eftersom hela grejen är att visa att det går att ta vettiga bilder med en "gammal" kamera så är det högst relevant HUR gammal kameran är. Nu när den visar sig vara från 2011 så försvann rätt mycket av poängen, tycker jag. Det är ju inte särskilt gammalt. Själv använder jag ofta en kompaktkamera med sensor från 2013 och den är utmärkt.
Den visar så tydligt, att bakom varje ofta perfekt bild, finns en erfaren
fotograf!
Kameran är bara ett "verktyg", som i fel händer presterar enbart godkänt.
Men, så gammal kan säkert inte denna kamera vara, Sony Cybershot,
med bra skärpa, fin dynamik, …. ha, ha.
Hysterin, att ständigt uppgradera till den senaste kamera modellen har här fått sig en törn!
Nu igen, en fotonörd vill veta exakt, vilken modell av Sony Cybershot bilderna är tagna med, - spelar det någon roll?
Se på resultatet!
Kontrast, - Canon lanserar nya avancerade kameror, nu i dagarna, genast blir ett väldigt "hallå", typ, drömmar om specifikationer, till absolut de bästa bilderna ….
Okej, det var med två objektiv av den nyare sorten (EF 100-400 II samt EF 300/2,8 II med EF 2x Extender III) men kamerahusets begränsningar är ju kvar.
6 MP gör att det inte går att beskära särskilt mycket, med dagens mått mätt. 2,5 FPS, knappt någon buffert och det går riktigt, riktigt långsamt att skriva till kortet/tömma bufferten till nästa omgång. AF är inte heller något vidare...
Länk till det lilla bildalbumet:
https://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=383798
Det går att ta bra bilder på folk med nästan vilken kamera som helst.
Men själva tanken med artikeln och syftet är bra tycker jag och den hysteri som varit nu några år med att hela tiden uppgradera är helt vansinnig om man tänker på vad de flesta egentligen behöver sin kamera till och vad de fotograferar.
Personligen har jag varit som mest kreativ och förmodligen tagit mina bästa bilder då jag varit mer begränsad i urvalet av kamera och glugg. Det är när det blivit för tekniskt och jag har för många val jag låter det ta för stor plats och det kreativa blir lidande.
Någon borde ta reda på om det är BSI sensor, hur starkt anti aliasfiltret är, om det finns 12/14-bitars förlustfri komprimering via hackning av firmware det är något skumt bakom detta, det går inte ta bra bilder utan att man har x-trans sensor BSI, expanded color science with a twist,cdma, tdma, wap, gps, xga, gated noice reverb, 8+2 axlig IBIS, udma, dubbla kortplatser(inte bara minneskort, utan att kameran i sig själv tar två bilder från olika positioner), automatisk de-haze, fasavkännande pixlar på sensorn för följefokus, äkta bokeh från japan (inte nån taiwanesisk skitbokeh;ref Percy tårar) som bara kan åstadkommas med FF.
Om fler reportage av den här typen kommer ut kommer sannolikt fler känsliga typer att behöva tala ut hos ”Malou efter 10” och ämnet kommer vara PTGASSS, post tramatic gear acquisition syndrome stress syndrome, alltså stress efter att ha återupplevt gammal GAS och i dagsläget kan denna inte botas då objektet som uppmärksamheten är riktad mot inte kan köpas i nyskick. Detta är mkt allvarligt. För allas skull sluta, även om vissa tycker(undertecknad) att det är riktigt rolig läsning och filmtittande.
Fina bilder, rolig film!
gillar din kommentar! :)
/B
För den erfarna fotografen/yrkesfotografen gäller den trevligaste kameran/utrustningen, att arbeta med, behöver inte vara den senaste tekniken.
Tycker det är intressant att se hur olika fotograferna komponerar, ger regi, mm.
Jag ska leta fram min Canon Digital IXUS 400 från 2003, som hängde med ända tills Nikon D70 lanserades. IXUSen ger 4 megapixels jpg-bilder och bildkvalitén är helt OK, det är kamerans extrema långsamhet som är jobbigast. Filstorleken blir knappt 2 MB/bild. Originalbatteriet verkar stendött efter att legat oanvänt i kassaskåpet de senaste femton åren, men ganska överraskande så säljer bl a Cyberphoto fortfarande tredjepartsbatterier (knappt 200:-/st) som passar.
https://www.dpreview.com/articles/4010752919/canons400
Som om det vore fotografen som det handlar om! ;)
B)
En viss skillnad, - den digitala tekniken går fort framåt, eller hur?
Jag tycker rubriken är missvisande - "Bra kamera eller fotograf". En modern kamera/objektiv ger ökad flexibilitet, bättre handhavande, bättre AF och skarpare bilder med högre DR.
Givetvis har de tekniska begränsningarna blivit färre med åren, men det har inte duktiga fotografer brytt sig om. Ingen av dem har tänkt "jag väntar nog med att försöka ta den här bilden tills den tekniska utvecklingen har gjort det lättare".
Till gagn för oss alla.