Nyheter
Giganterna Nikon och Canon tappar 17 procent i försäljning.
Canon och Nikon presenterade under måndagen sina kvartalsrapporter för 2019. De båda japanska bolagen ligger ungefär lika i tapp inom deras fotografiska marknader jämfört med samma period 2018. Canon tappar 17 % och Nikon något mer med 17,9%.
Nikon förutspår ytterligare minskad kameraförsäljning, dels på grund av osäker ekonomi och dels hårdare konkurrens. Det som står sig skapligt är fullformats-kameror, de pekar bland annat på D850.
”For the digital camera-interchangeable lens type, sales of the D850, a digital SLR camera, were strong, and the Group made efforts to increase sales of the new Z 7 and Z 6 full-frame mirrorless cameras, which have earned favorable reviews. However, unit sales of both digital camera-interchangeable lens type and compact digital cameras fell amidst the shrinking market.”, säger Nikon i sin rapport.
Canon pekar bland annat på ekonomin i Kina som inte går på samma högvarv längre.
”The contraction of the market for interchangeable-lens cameras, mainly for DSLRs, continued in step with the proliferation of smartphones, resulting in a significant decline in sales and profits. In the first quarter, sales of interchangeable-lens cameras were down 19% to 850 thousand units. This reflects the combined impact of accelerated market contraction for DSLRs, in particular, entry-level models, and economic slowdown in China, which is a sizeable market for interchangeable-lens cameras.”
Canons rapport finns här.
Här hittar du Nikons rapport.
17 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vi får kortare och kortare tålamod och jag känner själv att Instagram slutdestination, inte ett album i bokhyllan. Hade jag få utveckla en kamera idag hade jag gjort en GRIII med en 23mm (aps-c).
Simkort och samarbete med Apple för att få in en iphone som os.
Byt simkort med telefonen eller skaffa ett dedikerat för kameran, skicka upp bilder direkt till Instagram, ring med kameran istället för att plåta med telefonen (som saknar vettigt chip och optik).
Det finns en gräns för kamerans otymplighet och den krymper på grund av mobilens möjligheter. Jag ser ingen annan utväg än att möta mobilen. Optiken är inte rolig på en kompakt 2.8 men den är roligare en på en mobiltelefon som totalt saknar skärpedjup. Pest eller kolera...
Absoluta drömmen är ju en mobil med utbytbar optik och ett Korea som sprutar ut helt ok gluggar i alla dess former för en spottstyver.
Zeiss har gjort bluetooth objektiv för mobiler, Hasselblad gjorde en docka för mobil, inget har sålt något vidare. Vi får se vad framtiden har att presentera, tills dess fortsätter jag att plåta 12mpix oreturserbara mobilbilder och gödslar med på Instagram...
Kanske vänder det när gemene man inser att alla förenklingar och bekvämligheter har gjort deras liv tråkiga. Jag hoppas att kraven på kvalitet kommer tillbaka. Att allt ska vara färdigtuggat, lättillgängligt och automatiserat suger nåt enormt.
Volymmarknaderna (i synnerhet billiga kompakter men även billiga systemkameror) kommer nog kameratillverkarna aldrig få tillbaka.
Den del av marknaden som de har och kan ha kvar även i framtiden är proffs- och entusiastsegmenten. Där sker också en minskning, men där är nog huvudproblemet inte mobiler utan det som Stefan tog upp i en annan kommentar - många upplever att de kan få tillräckligt bra bilder med befintliga kameror och uppgraderar inte längre så ofta. Ett sätt att hantera det skiftet för tillverkarna handlar om att skifta huvudfokus från täta introduktioner av nya kameramodeller till att istället lägga större fokus på att introducera ny och bättre optik - ett skifte som vi redan sett sedan några år.
Jag lägger hellre upp det på Instagram och visar vänner och släkt och kan ha en konversation om det ganska omgående.
För mig är familjen en akilleshäl med storkameran på semestern. När jag har storkameran med mig tar det 1 timme att gå 100m, något som de andra i familjen inte tycker är jättekul. Alternativet blir vad det blir, var lycklig eller var fotograf...
För att hålla sig "on topic" tror jag det producerats för mycket skräpkameror under åren. Tre- fyra modeller hade räckt, ekonomi, amatör och några proffs. Utvecklingen av sensorer som sagt börjar nå någon form av praktiskt fulländning så Nikon och Canon får väl sparka lite folk och satsa på kvalitet istället för kvantitet, det är ju t o m ekologiskt.
Är också helt ointresserad av att bära runt på massor av objektiv eller tillbehör till mobilerna. Varför mobilerna är så bra är just för att de är så platta och smidiga att ha med. Enkelt. Då är det helt kontraproduktivt att komplicera till mobilerna genom att man måste släpa på och koppla ihop en massa tillbehör. Går fetbort för mig.
Då kan jag lika gärna släpa på en bra 1" kvalitetskompakt istället för dessa konstiga mobiltillbehör (även sett DxO göra likadana helt menlösa produkter - de har helt missat poängen med att en mobil skall vara enkel, platt och smidig att ha med).
Sedan håller jag med Martin H ovan att Instagram är den absolut sämsta tjänsten att dela foton på, och något som jag personligen bojkottar att använda.
Går vi nu till kamera- och fotomarknaden i stort är det fullt klart att den förbättrade kvaliteten i mobilkameror starkt påverkat försäljningen av kompaktkameror, men också försäljningen av enklare systemkameror. Denna trend märktes redan för några år sedan och nu är den mycket tydlig. Som alltid har förändringen inte varit lika stor eller lika snabb i världens alla länder, men förr eller senare märks förändringen överallt. Detta resonemang och lite till finns redan i Martin Agfors tidigare inlägg.
Många entusiaster hävdar, med viss rätt, att mobiltelefonernas kameror inte duger till riktigt ”fotoarbete”. Korrekt, men då ska man ha i åtanke att människors sätt att titta på och dela bilder kraftigt förändrats under senare år. Det är en myt att äldre människor (som jag själv) inte har smarta telefoner eller inte klarar av att använda dem. När jag åker buss i Stockholm ser jag massor av äldre människor som sitter och tittar i sina smarta mobiltelefoner. Ibland sitter de intill mig och jag kan se att de tittar på exempelvis Instagram, Facebook eller på bilder som kommit via SMS från familj och vänner. När jag arbetade i fotoaffär i början av 70-talet var de äldre glada när de fick en eller två 9x9- eller 9x12-kopior med barnbarnen på, i dag kan de få hundratals bilder på familjemedlemmarna. Utöver detta kan de få bilder från resor, på maträtter osv, osv.
Förutsatt att ljuset är bra och den som fotograferar har ett basalt bildsinne och håller telefonen någorlunda still kan man i dag lätt förstora upp sådana bilder rejält. Jag har skrivit ut ett stort antal telefonbilder i format som A3, A2 och större. De har ramats in och sitter nu på väggar både hemma hos mig och hos andra. Men man måste tänka på följande: De allra flesta som vill ha en kopia gjord från en bild de har i telefonen tycker att 10x15 eller A6 är fullt tillräckligt. Redan A4 är för många en alltför stor bild. Jag talar här av erfarenhet från en fotoaffär som erbjuder tjänsten ”papperskopior av telefonbilder” (eller från vilka digitala bilder som helst).
Smarta mobiltelefoner kostar i dag rejäla summor. 20 000-kronorsvallen närmar sig med stormsteg, men det är uppenbart lättare att genom olika priserbjudanden sälja mobiltelefoner i de högre prisklasserna är att sälja kompaktkameror och enklare systemkameror. Med de senare kan man trots allt bara ta bilder medan den nya mobiltelefonen är en smidig dator med kamera som det också går att ringa och skicka meddelanden med. Notera också att något mer avancerade systemkameror med ett par objektiv hamnar i prislägen som de flesta måste spara pengar i flera månader för att kunna köpa.
Man kan tycka vad man vill om mobiltelefoner, surfplattor, datorer, appar och mjukvara osv, men ett är säkert och historiskt bevisat: Hittills har ingen lyckats stoppa den tekniska utvecklingen. Ett och annat stickspår kan uppkomma, men i stort är det ”full fart framåt”.
P.S. Jag har med avsikt lämnat diskussionen om miljöpåverkan utanför denna gång för i alla fall tillfälligtvis undvika att skriva en längre roman.
Att fokusera på sina sk kärnområde var populärt för några år sedan, men flera företag stod med exklusiva produkter och tjänster som sålde dåligt. Hoppas att speciellt Nikon med en mindre produktportfölj lyckas sprida riskerna.
Nikon tillhör Mitsubishi-"koncernen" (Mitsubishi Keiretsu) vilket kan tänkas stabilisera lite också.
1 Mobiltelefoner
2 Mobiltelefoner
3 Mobiltelefoner
T.ex de mest efterfrågade kurserna hos Moderskeppet handlar om "hur man filmar med sin mobil"
Man får ju dock också ha i åtanke att även smartphone-försäljningen håller på att sjunka nu då samma sak håller på att hända där.