Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Artiklar>Canon Eos R5 Mark II – bättre AF och proffsigare video
Canon Eos R5 Mark II – bättre AF och proffsigare video
Prylnytt
Den sjunde generationens Eos 5 är här. Jämfört med föregångaren R5 har Canon Eos R5 Mark II blivit snabbare och fått smartare AF. R5 Mark II har också ärvt 99 procent av videofunktionerna i Eos R5 C. Värmeproblemen är som bortblåsta.
Canon Eos R5 Mark II är utvecklad parallellt i samma projekt som det nya flaggskeppet Canon Eos R1. De klassas både som proffskameror där R1 är tänkt för sport- och nyhetsfotografer medan R5 Mark II är den generella yrkeskameran.
De två kamerorna delar i stort sett menysystem och funktioner. Canon har inte snålat in på några mjukvarufunktioner utan alla skillnader beror på olika hårdvara.
R1 och R5 Mark II delar samma processorer och autofokus. Båda har ögonstyrd autofokus som gör att man med blicken kan bestämma var skäpan ska ligga. Denna funktion såg vi för första gången 1992 i ur-Eos 5, men lades i träda i slutet av 90-talet.
För tre år sedan återupplivades "Eye Control AF" i Eos R3. Nu har funktionen förbättrats för att fungera bättre med glasögon. Det innebär att man kan använda funktionen med större avstånd från sökaren och i brantare vinklar.
Vredet på vänster sida växlar mellan stillbild och video. On/off-reglaget sitter i stället på högersidan så att man lättare kan manövrera kameran med bara en hand. På bilden syns också den nya blixtskon med datakontakt.
Nästan samma kamerahus som Eos R5
Canon Eos R5 Mark II har i stort sett samma form på kamerahuset som föregångaren Eos R5, men några detaljer skiljer:
– I likhet med Eos R6 Mark II har On/off-knappen flyttats till höger sida så att kameran helt kan manövreras med en hand. – En ny blixtsko med digitala kontakter för till exempel att ansluta mikrofon. – Två luftutsläpp för att vädra ut värme från sensorn. – En "tally lamp" på framsidan som visar att videoinspelning pågår. – Fullstor-HDMI-kontakt på sidan. – Tre nya batterigrepp varav två med uttag för 2,5 Gbps Ethernet (BG-R20EP och CF-R20EP). Ett av dessa två har dessutom inbyggd fläkt (CF-R20EP) för att hantera värmeutvecklingen under mycket långa filmsekvenser. Det enklaste greppet BG-R20 är bakåtkompatibelt med Eos R5, R6 och R6 Mark II.
Likt Eos R5 har R5 Mark II dubbla minneskortsplatser, en för CFExpress och en för SD UHS-II-kort.
Ny stackad BSI-sensor på 45 megapixel
Canon behåller upplösningen på 45 megapixel, men sensorn är ändå helt ny (stackad och bakbelyst) för att ge 60 procent snabbare datautläsning. Det ger mindre problem med "rolling shutter"-distorsion med elektronisk slutare och gör även att det går att ta 30 bilder per sekund.
15 exponeringar kan ständigt lagras i internminnet så att de kan lagras på minneskortet när avtryckaren pressas ner då något intressant händer. Det innebär att tre sekunder av händelser kan lagras om man tar 5 bilder/s. En bra funktion om man till exempel sitter i gömsle.
Ögonstyrd autofokus gör comeback i Eos 5-serien efter 32 år.
Autofokus som kan förutse vad som händer
Både Eos R1 och R5 Mark II har en aufokus med förutsägande förmåga. Genom att analysera mängder av bilder och så kallad maskininlärning kan autofokusen förstå vad som händer framför kameran. I dagsläget förstår kamerorna fotboll, basket och volleyboll och kan ofta förutse vem som kommer att få bollen. Framöver kommer troligen liknande funktioner för naturfoto att utvecklas.
Autofokusen har blivit generellt bättre på att känna igen huvudmotivet och "klistra fast" skärpan även om motivet vänder på sig eller skyms tillfälligt.
Autofokusen kan också prioritera upp till 100 personer vars ansikten lagras i kameran. Det gör att autofokusen väljer att fokusera på statsministern och man valt att prioritera denne.
Sökaren blivit dubbelt så ljusstark och har inbyggda sensorer för ögonkontrollerad autofokus.
Ett av de tre batterigreppen till Canon Eos R5 Mark II har inbyggd fläkt för att suga ut varmluft från kamerans sensor.
Proffsigare video utan värmeproblem
Det blev mycket debakel när Canon Eos R5 började levereras. Kameran drabbades lätt av överhettning vid videofilmning i 8K eller 4K HQ som också utnyttjar alla pixlar. Lösningen blev dels att ändra värmetoleranserna i firmware och att utveckla Cinema Eos-modellen Eos R5 med aktiv kylning.
Canon vill riva murarna mellan stillbild och video och ger därför Eos R5 Mark II i stort sett alla funktioner som finns i Eos R5 C plus ytterligare finesser som exempelvis 4K Raw light, C-Log2 och separata proxyfiler så att man kan redigera med en lågupplöst videofil och sedan ersätta den med en högupplöst inför rendering.
Värmeproblemen har Canon tacklat genom bättre intern värmeavledning och två ventilationsöppningar. Den som vill kunna filma i två timmar utan avbrott i 8K kan montera på ett batterigrepp (Canon CF-R20EP) med aktiv kylning.
Utan batterigreppet med fläkt går det att filma kontinuerligt i 120 minuter i 4K/60p, 37 minuter med 8K/30p, 22 minuter i 4K/120p och 18 minuter med 8K/60p med samtidiga proxyfiler.
En välkommen nyhet är fullstor HDMI-kontakt som håller bättre än mini-HDMI.
Canon Eos R5 Mark II har liksom R5C fyra 24-bitars ljudkanaler. Två via datauttaget och två genom mikrofoningången.
Begränsningar med äldre batterier
När äldre batterier av typen LP-E6NH eller LP-E6N används har kameran följande begränsningar: – Nätverkfunktioner som wifi och Ethernet är inte tillgängliga – Det får inte att välja 8K DCI / 8K UHD / RAW / sRAW – Ingen överasamplad video för mer detaljrik återgiving vid följande bildfrekvenser: 239.76 / 200.00 / 119.88 / 100.00 / 59.94 / 50.00 fps – Ingen Pre-recording, HDMI RAW output, Dual shooting (stillbild & video), High frame rate-video eller Pre-continuous shooting. – Blixtskons datakontakt kan inte användas – Ingen aktiv fläktkylning med batterigrepp
Mer avancerad bildöverföring via wifi och Ethernet
Eos R5 Mark II har samma funktioner för bildöverföring som Eos R1, men inbyggd Ethernet-kontakt för 2,5 Gbps dataöverföring. Det finns däremot i de två batterigreppen BG-R20EP och CF-R20EP.
De två kamerorna har samma inbyggda Mimo-antenn för Wifi-6E och fyra blåtandsanslutningar (Bluetooth 5.3).
I samband med lanseringen av de två nya proffskamerorna introducerar Canon en ny app för bildöverföring. Den ska möjliggöra snabbare överföring. Flera filer ska kunna skickas parallellt.
R1 och R5 Mark II har samma avancerade dubbelantenn för trådlös kommunikation och samma funktioner. Med R5 Mark II behövs dock ett batterigrepp för filöverföring via Ethernet-kontakt.
Canon-look i Adobe Lightroom och Camera Raw
Canon säger inget om att de skulle ha förbättrat den grundläggande bildkvaliteten vid stillbildstagning. Däremot har de två funktioner i kameran som kan förbättra bildkvaliteten i efterhand. Dels kan man applicera mer avancerad brusreducering, dels finns en uppskalningsfunktion som kan ge bildfiler 197 megapixel.
Enligt Canon är uppskalning med avancerad uppskärpning en mer praktisk metod för att få bättre detaljåtergivning än pixelskift som kräver helt stillastående motiv.
De här två funktionerna kommer även att bli tillgängliga i Adobe Lightroom och Camera Raw tillsammans med Canons bildstilar genom ett gratis insticksprogram.
Canon har även jobbat på att förbättra bildkvaliteten genom mer precis exponeringsmätning. Det sker dels genom att att öka antalet mätzoner från 384 till 6 144, dels genom att kameran bättre kan känna igenom motiv och hudtoner.
Pris och leverans Canon Eos R5 Mark II
Canon Eos R5 Mark II börjar levereras i slutet augusti 2024. Det rekommenderad priset är 57 999 kronor inklusive moms på Med kameran följer det nya batteriet LP-E6P. Det går även att använda äldre batterityper, men med vissa begränsingar, exempelvis i wifi-läge.
De tre batterigreppen kostar: Canon BG-R20: 6 899 kr inklusive moms (bakåtkompatibelt med Eos R5, R6 och R6 Mark II) Canon BG-R20EP7 699 kr inklusive moms (inbyggd Ethernet-kontakt) Canon CF-R20EP 9 649 kr inklusive moms (inbyggd fläkt och Ethernet-kontakt
Extra batteri Canon LP-E6P kostar 1 519 kr inklusive moms.
Sammanfattningsvis; ett bättre verktyg framförallt för den som har foto och video som sitt dagliga arbete. För entusiaster kanske inte fördelarna är lika uppenbara, de flesta kommer att klara sig utmärkt med tex en R6mk2.
Så priset är i själva verket ca de väntade 60 tkr eftersom Canon har dolt en del av priset genom att strypa en massa funktioner om man inte köper nya extrabatterier för 1500 kr styck. Man vill säkert ha minst två. Elegant Canon, verkligen!
Misstänker att LP-E6/LP-E6N/LP-E6NH inte har tillräckligt med kapacitet att hantera strömförbrukningen. Finns ju inget självändamål med att strypa funktioner och tvinga folk att köpa nya batterier. I princip är det ju bara de mer avancerade videofunktionerna som inte lirar.
Förmodligen är det bara en tidsfråga tills det finns piratbatterier att köpa - Canon orginal är alltid omotiverat dyrt.
Det är ju samma kapacitet. Canons påstående är att man kan ta ut mer ström ur batteriet. Ska det då tolkas som att batteritiden är usel med de listade funktionerna? Batteriskrället är dessutom bra mycket dyrare än Nikons och Sonys batterier, som inte kan betecknas som störande billiga. Redan NH är dyrare, men det här är ännu dyrare. Som i ett utslag av stor sorg för Canon ställer det här förstås till problem för tillverkarna av piratbatterier också... ;)
Jag hade kunnat förstå om Canon påstod att man t ex inte kunde köra fläkt samtidigt som något annat, men det är en ganska lång lista på funktioner som deaktiveras, där äldre modeller kan ha flera av dem igång och Nikons kameror klarar att utföra det också med ganska gamla batterier, om än med kortare batteritid. Nu känns det framförallt som att man sett till att alla köpare av kameran ska köpa en ny uppsättning batterier. Använder man nätverket är det ju helt ohållbart att man sätter i "fel" batteri och det slås av t ex.
Specarna hos DPR säger 1/32000 elektroniskt, men Canon USA:s sida säger 1/64000, så lite oklart vad det är. Canon Europe står det bara 1/8000, men det är vad den har mekaniskt enligt DPR och USA.
Den uppenbara måltavlan Z8 har 1/32000, men lägre bas-ISO (64 mot 100), så i praktiken ligger den mellan dessa två slutartider för användningsområden som kräver gråfilter.
Undrar om specifikationerna inte är kompletta eller om det är så att nya R5:an inte klarar att använda blixt med elektronisk slutare alls, helt apropå? Lite märkligt isf med staplad sensor, men det står enbart synktider för mekanisk slutare (1/200) och elektronisk förstaridå (1/250) på den amerikanska sidan.
Jag läste specarna på Canon Sveriges hemsida, där det inte står någonting annat än 1/8000 sekund. Fast när jag kikar på deras (ännu inte översatta) kampanjsida, så står det faktiskt "up to 1/32000 second" på någon bild. Det kanske ordnar upp sig till slut!
Edit: Ser nu att kampanjsidan är uppdaterad till svenska. Fortfarande 1/32000 sekund där, men också fortfarande max 1/8000 sekund på specifikationssidan.
Jag noterade upplysningsvis en sak i specarna hos Canon USA nu när jag skulle titta på en annan sak:
" * In electronic shutter shooting, fast shutter speeds of 1/10000 sec. or faster are only available in Tv or M mode (up to 1/8000 sec. in P, Av, or Fv mode)."
Dvs, kameran kommer i nuläget till synes inte välja riktigt kort tid självmant, utan man måste ingripa manuellt.
Tester med helt färdiga hus får avgöra betyget framöver men som det känns nu är R5 mkii bara en ok uppdatering från R5. Jag hade hoppats på snabbare utläsning. Canon ligger efter helt klart. Z8 med Sonysensorn är ju betydligt snabbare. R1 blir hyfsat snabb bara pga 24mp istället för 45. Jag ser valet från Canon att dela så mycket teknik mellan R1 och R5mkii som ett nödvändigt ont eftersom dom inte klarar att göra en riktigt snabb högupplöst sensor. Då får två hus tillsammans försöka lösa uppgiften. Däremot klarar Canon att ta mest betalt så klart. R1 är verkligen för dyr sett till innehåll. Jag tror inte Canon plockar så många nya kunder i dagsläget till proffssegmentet. Samtidigt är det bra att dom gör sina egna sensorer och hoppas, hoppas dom kan komma ifatt och även förbi ibland framöver. Annars måste dom antingen ta betalt därefter eller köpa sensorer från Sony till flaggskeppskamrorna. Jag tycker båda husen kom med en del bjäfs för att skyla över bristerna gentemot konkurrenterna.
Nu hänger jag inte med riktigt. Nikon Z8/Z9 har 1/200 sek blixtsynk. Eos R1 har det dubbla, 1/400 sek. Med tanke på skillnaden i pixlar låter det som att varje pixelrad läses ut nästan lika snabbt.
Eos R5 Mark II verkar dock inte riktigt matcha Z8 i utläsningshastighet. R5 har 1/60 sek och R5 Mark II är lite mer än dubbelt så snabb.
Det bör nog noteras att den troligen är Nikon-specifik och att Nikon varit höggradigt inblandade i dess konstruktion, även om den sannolikt tillverkas av Sony. Så har det varit med en hel drös olika sensorer så länge som Nikon tillverkat digitala systemkameror. Ofta har de haft egna varianter i toppmodellerna, men ibland använt mer av "hyllvaror" som förekommer i kameror från flera tillverkare med mindre ändringar i modellerna längre ned.
Jo men om vi tänker på att R1 är Canons flaggskepp som inte ens finns att köpa ännu så imponerar den inte speciellt. Den blir snabb för att den är lågupplöst. En 45mp sensor med samma hastighet hade väl kunnat godkännas i dagens konkurrens men R5mkii:s 45mp- sensor är nog det bästa dom klarar nu och den är långsammare än både Nikon z9, z8 och Sony A1:s sensorer. Nu är ju en kamera mer än bara sensorn men viktig är den ju. För oss som kör Canon får det räcka helt enkelt men tycker dom mjölkar väl mycket utan att imponera. Allra mest i R1 som nog får en riktigt tuff match när Sony a1mkii släpps. R5mkii blir som totalpaket ok sett till pris men för en icke yrkesverksam entusiast som mig hade det behövts mer för att berättiga nästan 60k.
Jag såg det och blir ju nyfiken på hur det går till då sensorn utifrån de uppgifter jag sett verkar vara marginellt långsammare än det. Samma sak med elektronisk slutare med R5 Mk2 (som jag såg någonstans att den faktiskt hade synk med). Z9 lär läsa ut med 1/270, så det är luft mellan angiven blixtsynktid och utläsningstiden. Som jag har förstått saken kan den synka på 1/250, men man tappar ljus på det. Man måste dock ställa kameran i 1/250 AutoFP (finns även 1/200 AutoFP) för att den ska försöka synka på 1/250 och väljer man en kortare tid går den ju automatiskt till HSS då.
Oavsett vilken blixtsynk R1 nu har och eventuella bieffekter om man går hela vägen till så kort tid som tillåts utan att HSS går igång, så var nog Jonas poäng att om man minskar upplösningen så är det lättare att få upp hastigheten. Hade Nikon gjort Z9 med 24 MP och liknande teknik som 45 MP-sensorn så hade den troligen haft bättre blixtsynk också. Att R1 är snabbast förutom A9 III som har global slutare är förstås bra, men det är troligen främst en effekt av att Canon hållt ned upplösningen. Notera dock att Sony A1 kan blixtsynka på samma tid med sin mekaniska slutare med rätt blixt, så är det bara det man är ute efter behöver man inte nöja sig med lägre upplösning. Givet att man kan tänka sig vilket märke som helst, förstås.
Jonas framför ju en utmärkt poäng. Kör du Canon och vill ha både ett tåligt proffshus samt hög upplösning måste du köpa både R1 och R5ii vilket totalt blir över dubbla priset mot en Z9 som klarar båda uppgifterna. Och det löser ju inte behovet hos fågelfotografer som vill ha just ETT tåligt hus med hög upplösning ute i väder och vind, som Z9.
Men om man påpekar detta så blir det ju massa mothugg från Canonfolket istället för att stötta sina gemensamma användare som Jonas.
Jag tror inte det är någon tvekan om att Canon har industriell kapacitet att göra grymma grejer, men det är samtidigt glasklart att de vill mjölka sina kunder till max genom ett onödigt segmenterad utbud. Se hur t.ex både Nikon och Sony har kompletta utbud av fasta 1.8or till rimligt pris och ändå når Zeissnivå på skärpa, medan Canons 1.8or är rejält sämre optiskt vilket gör att man är tvungen att bemöda sig med tunga 1.2or för 25,000kr om man vill ha bra porträttobjektiv. Eller hur Nikon utöver sin proffslinje också har fullt dugliga 2.8-zoomar i mellanprisklassen, medan Canons utbud är klart uppdelat mellan halvdana 4.0-7.1-zoomar och 2.8or för 25,000styck, med väldigt få alternativ däremellan.
Detta skulle jag säga tyder på ett attitydproblem hos företaget som knappast kommer lösas med nyare sensorer. Skulle de ändå komma med ett proffshus med snabb 45mp som ordentlig match mot Z9 så lär det säkert ligga på över 100 tusen.
Sony sensor fabrik och Sony kamera lär vara två olika, Nikon kan beställa en trekantig sensor om dom vill, andra får ingen vetskap om vad Nikon önskar, men det är nog så att Nikon gör själva SLUTMONTERINGEN. ISO 64 som bas var dom väl nästan ensamma om vilket gav högt DR på tex D810.
"Kör du Canon och vill ha både ett tåligt proffshus samt hög upplösning måste du köpa både R1 och R5ii"
Eller så köper man bara Eos R5 Mark II som är väldigt tåligt. Allt sedan Eos 5D Mark III är 5-serien väldigt tåliga proffskameror.
Men med det sagt så hade jag också hoppats på 45 megapixel i Eos R1 och har tagit tillbaka min förhandsbeställning.
Jag tycker också att det är synd att det inte finns något högupplöst kamerahus som kan leverera full strömstyrka till de stora objektiven för att utnyttja deras AF-motorer fullt ut. Det är bara R1 och R3 som kan det.
Att R1 har en AF som kan räkna ut vem spelaren skall passa till, förstår jag dock inte riktigt och vid vilken idrott fungerar det, Fotboll under tex EM med fullblods proffs är så smarta att någon lurar tex försvaret och springer snabbt för att dra på sig spelare, han förväntar sig inte att få passningen utan öppnar för någon annan spelare och det behöver inte eller vara den vanliga bästa målskytten som kameran kan lära känna under uppvärmningen tex.
Enligt alla rumors så trodde man att det verkliga eldprovet för autofokus var att R1 skulle ha en 60+ sensor som ändå vore snabbare än allt vad som annars finns idag.
Det fungerar för fotboll, basket och volleyboll i dagsläget. Troligen är det bollens position som avgör mycket. När din spelare dribblar försvaret är bollen vid fötterna och af låser på den spelaren. När sedan bollen passas till en annan fattar af att nu ska den personen vara i fokus istället. Det blir klurigare tex i amerikansk fotboll när bollen ofta är dold och lämnas över snabbt mellan spelare. Ska bli intressant när lite mer tester kommer. Fungerar det bra så är det ju ovärderligt för fotografer inom dessa sporter.
Jo förväntningarna har skruvats upp ju längre släppet dragit ut på tiden. Jag tycker inte det är konstigt att Canon ligger efter lite sensormässigt i perioder. Det som stör mig är att dom låtsas som det inte är så och tar mer betalt än konkurrenterna. Vi får dock avvakta och se hur testerna framöver utfaller gällande af. Är husen outstanding kan priserna vara något lättare att smälta. Inte för mig personligen men för dom som har nytta av af på högsta nivå.
Den förutsägande delen är bara en liten del av utvecklingen från R3 till R1/R5II. Det viktiga är främst den ökade förmågan att känna igen motiv och därmed kunna hålla kvar skäpan. Sony har jobbat på liknande vis med att inte bara känna igen på ansikte utan att den är en människa som rör sig. Canon kan dessutom prioritera en viss person:
Vad ryktessajterna skriver ska man ta med en stor nypa salt. Canon är duktiga på att hålla tyst. Sajterna skapar ibland en förväntan på produkter som bara är ett önsketänkande från någon.
Jag utesluter dock inte att Canon kan komma med en mer högupplöst version av Eos R1 (Eos R1s kanske) som ger det som R5 Mark II saknar, som full strömmatning till objektiven, bättre sökare, korsformad AF, snabbare sensorutläsning och blixtsynk med elektronisk slutare.
Jag håller med. Canon har inte hypat kring släppet. Det är mer prissättningen som sätter högre förväntningar än vad jag tror husen levererar. Det betyder i sin tur att varken Sony eller Nikon behöver ta i från tårna i nästa släpp. Lägg till någon funktion och någon codec och höj sen a1mkii till 90k och z9mkii till 80k så känns det billigt och bra i jämförelse. Vet inte var det ska sluta med priserna😅.
Egna Canon trogna nämner väl bort i mellan själva att Canon kan göra allt om dom bara vill, R5 överglänste totalt föregångarna och även utan stackad sensor, kanske man borde ha hoppat över 8K, en del av värme problemen var ju att det tog evigheter för R5 att svalna, R5 skapade väl verkligen förväntningar, men det är inte helt lätt att skyffla många pixlar jättesnabbt när dom också skall låsa, följa, ändra bländare, känna igen, dom stora läktarna skickar också spelare i skugga när dom springer med 35 km/h. Sedan har Canon R6II som nästan glöms bort nu i hypen över dom nya, hyggligt bra pris på den om man tänker på vad man får i marginalen mot dom dyrare versionerna.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
20 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Förmodligen är det bara en tidsfråga tills det finns piratbatterier att köpa - Canon orginal är alltid omotiverat dyrt.
Jag hade kunnat förstå om Canon påstod att man t ex inte kunde köra fläkt samtidigt som något annat, men det är en ganska lång lista på funktioner som deaktiveras, där äldre modeller kan ha flera av dem igång och Nikons kameror klarar att utföra det också med ganska gamla batterier, om än med kortare batteritid. Nu känns det framförallt som att man sett till att alla köpare av kameran ska köpa en ny uppsättning batterier. Använder man nätverket är det ju helt ohållbart att man sätter i "fel" batteri och det slås av t ex.
Den uppenbara måltavlan Z8 har 1/32000, men lägre bas-ISO (64 mot 100), så i praktiken ligger den mellan dessa två slutartider för användningsområden som kräver gråfilter.
Undrar om specifikationerna inte är kompletta eller om det är så att nya R5:an inte klarar att använda blixt med elektronisk slutare alls, helt apropå? Lite märkligt isf med staplad sensor, men det står enbart synktider för mekanisk slutare (1/200) och elektronisk förstaridå (1/250) på den amerikanska sidan.
Edit: Ser nu att kampanjsidan är uppdaterad till svenska. Fortfarande 1/32000 sekund där, men också fortfarande max 1/8000 sekund på specifikationssidan.
" * In electronic shutter shooting, fast shutter speeds of 1/10000 sec. or faster are only available in Tv or M mode (up to 1/8000 sec. in P, Av, or Fv mode)."
Dvs, kameran kommer i nuläget till synes inte välja riktigt kort tid självmant, utan man måste ingripa manuellt.
Eos R5 Mark II verkar dock inte riktigt matcha Z8 i utläsningshastighet. R5 har 1/60 sek och R5 Mark II är lite mer än dubbelt så snabb.
Det bör nog noteras att den troligen är Nikon-specifik och att Nikon varit höggradigt inblandade i dess konstruktion, även om den sannolikt tillverkas av Sony. Så har det varit med en hel drös olika sensorer så länge som Nikon tillverkat digitala systemkameror. Ofta har de haft egna varianter i toppmodellerna, men ibland använt mer av "hyllvaror" som förekommer i kameror från flera tillverkare med mindre ändringar i modellerna längre ned.
Jag såg det och blir ju nyfiken på hur det går till då sensorn utifrån de uppgifter jag sett verkar vara marginellt långsammare än det. Samma sak med elektronisk slutare med R5 Mk2 (som jag såg någonstans att den faktiskt hade synk med). Z9 lär läsa ut med 1/270, så det är luft mellan angiven blixtsynktid och utläsningstiden. Som jag har förstått saken kan den synka på 1/250, men man tappar ljus på det. Man måste dock ställa kameran i 1/250 AutoFP (finns även 1/200 AutoFP) för att den ska försöka synka på 1/250 och väljer man en kortare tid går den ju automatiskt till HSS då.
Oavsett vilken blixtsynk R1 nu har och eventuella bieffekter om man går hela vägen till så kort tid som tillåts utan att HSS går igång, så var nog Jonas poäng att om man minskar upplösningen så är det lättare att få upp hastigheten. Hade Nikon gjort Z9 med 24 MP och liknande teknik som 45 MP-sensorn så hade den troligen haft bättre blixtsynk också. Att R1 är snabbast förutom A9 III som har global slutare är förstås bra, men det är troligen främst en effekt av att Canon hållt ned upplösningen. Notera dock att Sony A1 kan blixtsynka på samma tid med sin mekaniska slutare med rätt blixt, så är det bara det man är ute efter behöver man inte nöja sig med lägre upplösning. Givet att man kan tänka sig vilket märke som helst, förstås.
Men om man påpekar detta så blir det ju massa mothugg från Canonfolket istället för att stötta sina gemensamma användare som Jonas.
Jag tror inte det är någon tvekan om att Canon har industriell kapacitet att göra grymma grejer, men det är samtidigt glasklart att de vill mjölka sina kunder till max genom ett onödigt segmenterad utbud. Se hur t.ex både Nikon och Sony har kompletta utbud av fasta 1.8or till rimligt pris och ändå når Zeissnivå på skärpa, medan Canons 1.8or är rejält sämre optiskt vilket gör att man är tvungen att bemöda sig med tunga 1.2or för 25,000kr om man vill ha bra porträttobjektiv. Eller hur Nikon utöver sin proffslinje också har fullt dugliga 2.8-zoomar i mellanprisklassen, medan Canons utbud är klart uppdelat mellan halvdana 4.0-7.1-zoomar och 2.8or för 25,000styck, med väldigt få alternativ däremellan.
Detta skulle jag säga tyder på ett attitydproblem hos företaget som knappast kommer lösas med nyare sensorer. Skulle de ändå komma med ett proffshus med snabb 45mp som ordentlig match mot Z9 så lär det säkert ligga på över 100 tusen.
Eller så köper man bara Eos R5 Mark II som är väldigt tåligt. Allt sedan Eos 5D Mark III är 5-serien väldigt tåliga proffskameror.
Men med det sagt så hade jag också hoppats på 45 megapixel i Eos R1 och har tagit tillbaka min förhandsbeställning.
Jag tycker också att det är synd att det inte finns något högupplöst kamerahus som kan leverera full strömstyrka till de stora objektiven för att utnyttja deras AF-motorer fullt ut. Det är bara R1 och R3 som kan det.
Enligt alla rumors så trodde man att det verkliga eldprovet för autofokus var att R1 skulle ha en 60+ sensor som ändå vore snabbare än allt vad som annars finns idag.
Jo förväntningarna har skruvats upp ju längre släppet dragit ut på tiden. Jag tycker inte det är konstigt att Canon ligger efter lite sensormässigt i perioder. Det som stör mig är att dom låtsas som det inte är så och tar mer betalt än konkurrenterna. Vi får dock avvakta och se hur testerna framöver utfaller gällande af. Är husen outstanding kan priserna vara något lättare att smälta. Inte för mig personligen men för dom som har nytta av af på högsta nivå.
Vad ryktessajterna skriver ska man ta med en stor nypa salt. Canon är duktiga på att hålla tyst. Sajterna skapar ibland en förväntan på produkter som bara är ett önsketänkande från någon.
Jag utesluter dock inte att Canon kan komma med en mer högupplöst version av Eos R1 (Eos R1s kanske) som ger det som R5 Mark II saknar, som full strömmatning till objektiven, bättre sökare, korsformad AF, snabbare sensorutläsning och blixtsynk med elektronisk slutare.