Prylnytt
Nikon D5 får nu möjlighet att filma i 4K i 30 minuter istället för bara tre. Nikon D5 får även elektronisk bildstabilisering vid filmning och flimmerreducering vid stillbildsfotografering.
Genom uppgradering till programversion 1.10 så får Nikon D5 tillgång till de nya funktionerna.
Vid introduktionen var filmtiden vid 4K UHD-filmning (3840 × 2160 pixlar) begränsad till 3 minuter. Nu går det att filma i 29 minuter och 59 sekunder.
D5 får även en funktion för elektronisk bildstabilisering vid filmning i FX- och DX-format i 720p eller 1080p.
Flimmerreducering
Vid stillbildsfotografering kan kameran dra nytta av den färgkänsliga exponeringsmätaren och justera tajmningen av slutarutlösningen för att undvika när lysrör blinkar. Det ger bildserier med mer jämna färg och exponering. Eftersom den konventionella ljusmätaren används för detta så fungerar inte flimmerreduceringen i live view-läge.
Dynamiskt AF-område gör det möjligt att fokusera på ett motiv även om det tillfälligt lämnar den primära fokuspunkten genom att använda information från omgivande punkter. Förutom de tidigare 25, 72- och 153-punkters-alternativen har D5 nu också ett dynamiskt AF-område med 9 punkter som kan vara effektivt för små rörliga motiv.
Den nya programvaran finns tillgänglig för nedladdning från den 23 juni 2016. Den kan laddas ned utan kostnad här.
4 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Grundproblemet är nog att D5 började utvecklas ett bra tag innan 4k sågs som viktigt och att man fick lägga till det lite i efterhand vilket ju ofta leder till den här typen av lite underliga lösningar.
Problemet som alla kameratillverkare brottas med är att de bygger rätt hårt specialicerade hårdvaruplattformar som tillverkas i relativt sett små serier. Det gör att de ibland inte på något enkelt eller kostnadseffektivt sätt kan lägga till nya funktioner som inte var påtänkta när hårdvaruplattformen först designades. Tänk bara på alla underliga wifi-lösningar vi hade i ett par år med lösa donglar och speciella SD-kort. Skulle de integrera wifi måste de bygga en ny hårdvaruplattform och sådana byter man inte så där på en höft. Skall man få någon ekonomi i den här typen av specialicerade designer måste man arbeta långsiktigt och då kan man lätt fastna i gamla teknikbegränsningar när marknaden utvecklas överraskande snabbt i någon riktning man inte riktigt förutsäg från början. Trasslet att införa wifi är ett exempel, Nikons 4k-trassel i D5 ett annat, Sonys långsamhet att få till råfiler utan förstörande komprimering kanske ett tredje. Jag misstänker att det är många till synes underliga begränsningar i kameror som kan bero på att man på olika sätt försökt få in funktionalitet som hårdvaran inte riktigt ursprungligen var designad för.
Sen är det som det är med mjukvaror, de skall ju styra kameran och all hårdvara anpassa sig dit ;)
Det var ju som vanligt lite bråttom att släppa D5:an och redan strax efter kom D500 med de finesser som missats.
Vi bockar och tackar Nikon igen som ger oss ett verktyg som kommer till stor nytta.
Nu hem och uppgradera