Prylnytt
EF 35 mm f/1,4L USM är Canons första objektiv med BR-glas (Blue Spectrum Refractive). Glaset innehåller ett organiskt material som minskar färgfel och ger högre skärpa.
BR-glaset har utvecklats för att minska förekomsten av kromatisk aberration (färgfel vid konturer) vid stora bländaröppningar. Enligt Canon ska BR-glaset vara mer effektivt för att kontrollera färgfel än andra glassorter som UD, super UD och flourit.
Objektivet har även Canons nya antireflexbehandling SWC som ger högre kontrast och mindre interna reflektioner och slöjning.
EF 35 mm f/1,4L USM har en 9-bladig bländare för att ge snygg bakgrundsoskärpa. Konstruktionen består av 14 linselement i 11 grupper. Närgränsen är 0,28 meter. Filterdiameter 72 mm. Vikt 760 gram. Föregångaren väger 580 gram och har 8 blad i bländaren.
Till skillnad mot sin föregångare är EF 35 mm f/1,4L USM vädertätat. Det rekommenderade priset är satt till 24 000 kronor inklusive moms. Leveransstart i oktober 2015.
Fotosidan produktdatabas
Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation
29 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Galet dyrt !!
Förutom att nya produkter normalt blir dyrare (föregångaren kom 1998), så är ambitionsnivån högre idag vilket ger mer komplexa och dyra konstruktioner. Kolla in Nikons nya proffsobjektiv. Till detta kommer valutaförändringar.
http://www.mynewsdesk.com/se/canon/pressreleases/nya-ef-70-200-mm-f-2-8l-is-ii-usm-canons-oumbaerliga-telezoomobjektiv-foer-proffs-358728
Men alla objektiv är tätade i någon mening eftersom olika delar är tätt ihopskruvade. Canon har pratat om vädertätning sedan den första EOS-1:an 1989.
nytt 35:a!
TUR att jag inte köpte den första gen!
Nu väntar vi på 135mm f1.8!
Släng in vädertätning och f/1.8 å lite nya glas så hamnar den säkert också över 20 papp strecket :)
Däremot måste jag som nybliven ägare till Sigma Art 35/1.4 säga att företaget har slarvat med kalibreringen... fler som har problem med att justera in fokusen rätt.... även med Sigma Dock?
Ett normalt exemplar klår Canon på allt utom vinjetterring på full öppning,
Kanske därför inte Canon ännu släppt en uppdaterad 24-105 ännu; finns ingen som har en motsvarighet till den. "Kära Sigma och Tamron...."
Men det är ändå imponerande att en tredjepartstillverkare som Sigma lyckas göra en både skarp(are) och mer gediget byggd glugg än originalet. Det brukar kännas vad som är dyrast. Jag minns då min Canon-junkie till kollega tog Sigmat i handen och förvånat påpekade "den väger ju MER än min Canon!".
"Gäääsp... vad har hänt idag då... *DING!* Canon släppte ny 35:a?! Nice! Sexigt värre.... bra... bra.. bra... "
Sen kom priset: "Pang i huvet och hejdå!" :D
Nämen, kvalitet kostar, men nog är denna prislapp ändå rätt saftig.
Nu väntar jag bara på en uppdaterad version av 24 - 105 med bättre distortions-/vinjettkorrigering, bättre AF och IS och möjligen (men inte ett krav enligt mig) bättre bländare.
Ja, nu kommer sådana kommentarer som "dom sista 5% av prestanda kostar alltid mer" och på det svarar jag att dom som känner att dom behöver dessa "sista 5%" lider av en psykiskt sjukdom som är skapad av marknadsföringavdelningarna. Grabbar och tjejer har helt enkelt fallit totalt för marknadsfolkets tricks och den där gamla devisen "mer pengar än hjärna" kommer mycket väl till pass här. Och jag vill utmana alla att påvisa att man kan faktiskt SE skillnaden mellan denna och Sigman i bilderna.
Ingen skulle köpa en ny Ferrari för 400 000 även om de lyckades knåpa ihop sitt flaggskepp för det priset.
Så för gluggen betalar du inte bara för lins-prestandan, utan för 1) bättre material, 2) bättre konstruktion (vädertätning m.m.), förfinad teknik (AF och IS är ofta bättre på märkesgluggar; inte alltid), 3) mer R&D för konstruktionen och nya glas (nya ytbehandlingar eller helt nya glastyper m.m, se artikeln ovan) och 4) för märket i sig självt.
Sidnot: Inte kostar Leica, Hasselblad och Zeiss produkterna så mycket mera att tillverka, men förutom att de har sitt höga brand-value så har de dessutom sin exklusivitet.
Men jag håller med dig (även om jag int kallar folk sjuka för den sakens skull) att priset nog är högt, och att man inte alltid behöver den absolut bästa prestandan. Men för högt? Ser man på andra märken och andra gluggar i i samma klass från Canon (och andra märken) så är den tämligen normalt prissatt. T.ex. SONY har ju helt sjukt höga priser på sina topp-gluggar.
Objektiven man köper har en generellt längre livslängd än kameror och då måste man vara säker att de kommer att fungera senare med det systemet man har.
Men visst... jämfört med Sigma tex så är sannolikheten (eller risken snarare) för att råka ut för AF problem av denna anledning väsentligt mindre.
Även om de beräknade MTF-kurvorna förstås är bättre än verkligheten så ser de rysligt bra ut. Stämmer det någorlunda så är priset inget konstigt egentligen. Det finns ju inget övre tak om man nu vill ha det bästa. Kolla bara vad mellanformatutrustning kostar.