Fotosidan testar
Med E-M5 (i den nya OM-D-serien) utökar Olympus arbetsområdena för en spegelfri systemkamera. E-M5 är snabb och vädertålig.
Ny kameraserie: OM-D
Olympus E-M5 är den första kameran ut i en ny serie kallad OM-D. Namnet anknyter till Olympus framgångsrika OM-serie med spegelreflexkameror som fanns under 70- och 80-talet. Serien började med OM-1 och slutade med OM-4Ti. Kännetecknande var ett kompakt format och senare även tålighet.
E-M5 är mycket lik OM-4Ti men får inte heta OM-5D. Jag frågade Olympus Europakontor varför, men de sa sig ha ställt samma fråga till Japan utan att få svar. De berättade däremot att det ska komma en mer avancerad modell som ska ersätta semiproffsmodellen E-5. Det är kanske den som ska heta OM-5D?
Hittills har Olympus spegelfria systemkameror främst fokuserat på sin litenhet och haft en form som påmint om kompaktkameror. De har varit ett komplement till stora snabba systemkameror.
Nu tar Olympus nästa steg och ersätter sina spegelreflexkameror med spegelfria kameror i OM-D-serien. Toppmodellen E-5 får dock vara kvar tills det finns en lika proffsig efterträdare utan spegel.
I och med att Olympus redan har små och slimmade spegelfria kameror har de kunnat tillåta sig att ta ut svängarna lite och göra E-M5 mer lik en traditionell systemkamera.
I stället för ett sökarprisma finns en elektronisk sökare. Det finns två rejäla rattar på ovansidan för att ställa in exempelvis tid och bländare.
Ambitionen har varit att göra en praktisk kamera som samtidigt är klart mindre än motsvarande modell med spegel. Tyvärr är knapparna på baksidan i minsta laget. Av någon anledning har Olympus försökt klämma in strömbrytaren på baksidan. Det innebär att det är krångligt att sätta på kameran och det blir trångt för knapparna som måste finnas på baksidan. Jag råkade ideligen byta fokuspunkt av misstag.
Olympus E-M5 har en vinkelbar oled-skärm från Samsung som ger väldigt bra bildåtergivning. Att skärmen är vinkelbar bidrar tyvärr också till knappträngseln och jag hade gärna sett en version med fast skärm och bättre ergonomi.
Olympus E-M5 har en kul och smart finess: När bulb-läget används kan man se på skärmen hur bilden växer fram och avbryta exponeringen när det passar bäst.
Effektfullt. Givetvis har E-M5 också gott om effektfilter, exempelvis sepia som användes till bilden ovan.
Tålig och retro
E-M5 är den första vädertätade kameran med micro-fourhirds objektivfattning. Toppmodellerna i fourthirds-serien (E-1, E-3 och E-5) har alla rejäl vädertätning. E-M5 har inte samma tydliga o-ringar men ska ändå klara en hel del regn, särskilt tillsammans med de väderskyddade objektiven 12-50 mm f/3,5-6,3 eller 60 mm f/2,8 macro. Det finns även en väderskyddad adapter för den som vill använda de tåliga pro- och top pro-objektiven med fourthirds-fatting. Givetvis är batterigreppet också tätat.
Greppet har, liksom kamerahuset, en tydligt tidig 80-talsdesign. Batterigreppet består av två delar, precis som en professionell kameramotor från 70-80-talet. Den övre delen ger ett bättre grepp och den undre rymmer två batterier och är försedd med ett höjdavtryck. Retrodesignen är inte bara en gimmick, utan formgivningen fungerar väl i praktiken. Men det hade varit praktiskt med en inbyggd blixt, även om det är mer 90-talsmässigt.
Sensorn i E-M5 är ett rejält lyft mot sensorn i tidigare modeller. Upplösningen är högre, bruset är lägre och skuggorna är rena från störande färgbrus. Det är alltså ett större dynamiskt omfång som gör möjligt att ljusa upp skuggorna rejält. I den undre varianten är bilden uppljusad motsvarande fyra exponeringssteg i råkonverteringsprogrammet. Det krävs att man använder råformat för att få ut full bildkvalitet.
Imponerande bildkvalitet
Att öppna bildfilerna från E-M5 i råkonverteringsprogrammet är en ren fröjd. Kameran och objektiven levererar verkligen! Bildkvaliten är ett stort lyft jämfört med tidigare modeller. Olympus E-M5 slår även Panasonic GX-1 på fingrarna med renare skuggor och mer detaljerade bildfiler, trots att de har samma upplösning.
En liten sensor kan inte fånga lika mycket ljus som en större. Å andra sidan kan objektiven göras små. Olympus har tagit fram en serie ljusstarka objektiv med fasta brännvider som är behändigt små och smidiga. De är byggda i metall och har en behaglig manuell fokusering. Priserna är låga jämfört med motsvarande objektiv till småbildsformatet. Det går alltså att kompensera den mindre sensorstorleken med ljusstarka objektiv utan att storlek och pris drar iväg.
Till ämnet bildkvalitet hör även bildstabiliseringen. E-M5 har en ännu mer avancerad bildstabilisering än någon tidigare Olympus. Troligen är det marknadens bästa inbyggda bildstabilisering. Den gör att man kan använda längre slutartider och få lägre brus. Vid filmning får man en skön steadycam-mjukhet i rörelserna.
Blixtsnabb. Olympus E-M5 sätter skärpan på första bilden blixtsnabbt. Det gör att den fungerar bra för reportage och gatufoto. Kameran klarar inte att följa rörliga motiv lika bra, vilket gör att sportfoto inte är optimalt. (Bilden är nedskuren till 2:3. 15 mm, 1/500s, f/8, ISO 200).
Inget för sportfoto
Plumpen i protokollet för E-M5 är svårigheten att följa ett rörligt motiv med skärpan. E-M5 använder kontrastavkännande autofokus. Den metoden ger en exakt skärpeinställning men passar dåligt för rörliga motiv. Olympus måste antagligen utveckla bildsensorer med fasdetekterande punkter liksom Nikon (1-serien), Canon (EOS 650D och EOS M) och Sony (Nex-5R och Nex-6) gjort. Trots snabb serietagning är inte E-M5 bästa valet för sportfoto.
SLUTSATS
Med E-M5 och de senaste objektiven visar Olympus att de även är ett alternativ för den som är kräsen med bildkvaliteten. Olympus E-M5 är en smidig systemkamera som klarar det mesta.
27 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men, har inte denna test redan publicerats för länge sen på Fotosidan?
Tycker jag känner igen texten...lr har jag drömt?
Canons första försök i det här segmentet, EOS M, tycker jag visar att dom är rejält på efterkälken jämfört med både Olympus och Panasonic.
Blir riktigt sugen på den här kameran!
Om man har problem att man flyttar AF-punkterna av misstag, bör man stänga av direktåtkomsten av denna funktion. Det bör man göra i varje fall, så man kan använda pilknapparna till ISO och drive mode.
Är det dina egna spekuleringar eller har du hört något från Olympus att E5:ans efterföljare kommer vara spegelfri?
" De berättade däremot att det ska komma en mer avancerad modell som ska ersätta semiproffsmodellen E-5. Det är kanske den som ska heta OM-5D?"
Jag tolkar det som att efterföljaren kommer vara spegelfri.
Något jag inte förstår alls är varför man vädertätar kamerahuset när objektiven av intresse (de små, fasta brännvidderna) INTE är vädertätade. Hål i huvudet! Vidare medför den kontrastkännande autofokusen något så galet som att dina JPG-inställningar påverkar AF-säkerheten. Därtill är AF inte alls snabb med alla objektiv.
Som vanligt anser jag att betygen är för höga då kameran är långt ifrån perfekt ens till det den är bäst på. Det är väldigt lätt att bli frälst, men efter ett tags användande förstår man att den inte är något mirakel, bara en skapligt kompetent kamera. Varken mer eller mindre.
Så för egen del är jag inte intresserad av någon "spegellös" kamera med mindre sensor än APS-C.
Dessutom är jag inte heller ett dugg intresserad av någon "spegellös" kamera som jag inte får ner i en ficka. Gör kameran inte ser jag för min del ingen användning för den alls. Då tar jag mycket hellre med mig en DSLR eller SLT-kamera för att slippa bli handikappad vid rörliga motiv.
För det tredje är jag generellt inte förtjust i kameror som är designade till att se ut som någonting de inte alls är. OM-D är inte en DSLR-kamera (Panasonic GH3 är ett annat exempel på detta).
För säkerhets skull - detta är mina åsikter som gäller för hur jag fotar, och de behöver självfallet inte alls delas av någon annan.
.
Som jag också menade när jag ovan skrev:
"... detta är mina åsikter som gäller för hur jag fotar, och de behöver självfallet inte alls delas av någon annan."
.
Ska jag ha med mig en kamera i fickan men som ända är kapabel att ge utmärkt bildkvalitet, så går det förstås bara med en kompakt "spegellös", men de Olympus och Panasonics-kameror som gått ner i fickan och som jag provat har då (för mina ögon) givit väsentligt sämre bildresultat än även den enklaste och billigaste NEX-kameran (NEX-3) presterat (speciellt om man drar upp ISO:t lite).
.
Att kameran presterar finfint under labbmässiga förhållanden och kontrollerat ljus även vid höga ISO, betyder faktiskt inte att den gör det i de situationer när jag själv använder höga ISO-tal. Men faktum är att jag ser detta även vid bas-ISO, så det måtte vara något med sensordesignen eller i alla fall hur råfilerna behandlas.
Det här med bildkvalitet är svårt. Skärpa och detaljupplösning är enastående, och det är nog det som får alla att hylla kameran. Men det är alltså lätt att glömma saker som sällan mäts, såsom färg.
(Att kameraserien heter OM-D är nästan lite väl mycket, det också.)
Tog ca 10 bilder från vardera kamera och tittade sen på bilderna hemma och föredrog bilderna från olympus. Tyckte oftast att det var klar märkbar skillnad till oympus fördel.
OMD är 100% dyrare (ca 10 000) och 100% tyngre (425 g):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1135599,961316