Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Nya synvinklar av Göteborg

Nya synvinklar av Göteborg

Foto: Agnes Thor.
031.JPG är en internetbaserad fotoutställning som vill visa upp en ny sida av staden. Skapare till projektet är gamla och nya fotoelever vid Högskolan för fotografi i Göteborg.

Utställningen är även tillgänglig gratis via det trådlösa nätverk som i skrivandets stund byggs upp i Göteborg. 14 nuvarande och tidigare studenter vid HFF är med och deltar i utställningen som vill visa upp nya spännande bilder från staden. Utställningen pågår till den 3 december 2009.

Se utställningen här.

Publicerad 2009-10-11.

24 Kommentarer

RolandLarsson 2009-10-11 19:22  
Synvinkel och infallsvinkel har jag hört talas om men vad är en synfallsvinkel?
kokkaffe 2009-10-11 19:50  
Ja förstod inte riktigt hur de skulle vara en ny synvinkel av göteborg...hade de däremot döpt utställningen till "Blandade bilder" så hade ja förstått...blev inte så imponerad av de alls...
RolandLarsson 2009-10-11 20:50  
Jag gillade Gustave Perillos serie annars var det inte så imponerande.
Abacrombie 2009-10-11 21:30  
Har sett dessa bilder flera gånger tidigare då jag varit intresserad att söka till HFF, men bilderna har alltid fått mig att tveka. Är det detta man lär sig efter tre år?
doiknowyou 2009-10-11 21:41  
Fanns väl någon enstaka bild som var bra, men oj.. har man rätt att kalla random skitbilder för konst bara för att man har gått på HFF? Nä, detta var inget vidare faktiskt.
Maverick 2009-10-11 22:07  
Jag tycker de var rätt okej. Inte riktigt min smak formmässigt sett, men rätt bra ändå.

Sen är det ju intressant att se att grundinställningen är att "har dom inte lärt sig mer" istället för att fundera över om det är en själv som inte har lärt sig något. Av någon anledning utgår vi från att vi alla kan bild oavsett om vi har någon utbildning i det eller inte.

/Maverick
Num Vistbacka 2009-10-11 22:10  
Håller nog med Ahlén här att detta var en massa "scheit" så att säga. Det var solnedgångsbilde med siluett och lamporna och den HDR-liknande bilden jag tyckte var snygg. Också den med trådarna tvärs över bilden i alla riktningar.

Men resten var nog bara... Tja.. Som ngn här också skrev; Är detta vad man lär sig vid en FOTOSKOLA?!? Jag har lärt mig mer om komposition HÄR på FS och genom att läsa Segeholms bok på ett ½ år än vad dessa ungar verkar kunna. (Läs den boken. Otroligt bra)

(OBS: Detta är min åsikt, och är ej till för att "offend" ngn, utan bara för att ge min personliga åsikt!)
paco 2009-10-11 22:29  
Finns det minsta möjliga utrymme för egen tolkning så verkar det vara kört för många. Att bli sondmatad med innehållet, både i bild och titel är så jävla tråkigt.
paco 2009-10-11 23:17  
Det kan ju vara klurigt att komma på ett sätt att knyta ihop flera helt olika projekt till ett efteråt. En stor gemensam nämnare är väl just staden där skolan finns, men det hade säkert blivit bättre om projekten gjorts med det temat från början.

David Molanders bilder var riktigt roliga.
Abacrombie 2009-10-11 23:38  
Maverick:
Ingen har skrivit "har de inte lärt sig mer", däremot skrev jag "Är det detta man lär sig".

Min åsikt är att många bilder brister rent teknisk, och jag tappar trovärdigheten på utställningen när bilderna inte är tagna enkom den.
Maverick 2009-10-12 08:40  
Man kan nog vara relativt säker på att tekniken är väldigt medveten vald. Det är ingen slump att man använder en Holga, Diana eller nått annat, eller att man av någon anledning försöker efterlikna dessa.

Det som man betraktare borde fundera över är varför de har gjort det valet, och fyller det sin funktion.

Om fotografi bara handlade om tekniskt perfekt exponerade bilder så kunde man lika gärna gå en kvällskurs.

Kontentan är fortfarande att folk ifrågasätter vad det är som man lär sig på en fotoutbildning utifrån sin egen bristande utbildning i samma ämne.

Vi såg exakt samma fundering i artikeln om eleverna på Biskops Arnö, och samma argument. "Bilderna brister tekniskt..." http://www.fotosidan.se/cldoc/37138.htm

Men hela det resonemanget bygger på att man utgår från att fotografen inte har koll eller kan sin exponeringslära. Vilket i sin tur är ungefär som att tro att ingenjören inte kan räkna. Fotografen har koll, men har ändå valt att göra så som han/hon gjort. Vi borde fundera över varför, inte hur.

/Maverick
Johanat 2009-10-12 12:37  
Har jättesvårt att förstå hur någon kan tycka detta är bra...
hbengtsson 2009-10-12 13:05  
Jag är fullständigt övertygad om att fotograferna kan exponera korrekt och ta fram fin-fina resultat i efterbehandlingen. Att ta tekniskt "felaktiga" bilder på intressanta/mystiska motiv och händelser är en sak, men när man tar tekniskt dåliga bilder i en till synes totalt ointressant miljö på en totalt intetsägande händelse/motiv - vad har vi kvar då? En del bilder var faktiskt rätt OK (och då tänker jag inte tekniskt) men det mesta har jag mycket svårt att tolka. Jag kritiserar inte bilderna – jag är nyfiken på vad jag missar.
Maverick 2009-10-12 14:16  
En av poängerna med att fotografera "ointressanta" miljöer är att de "intressanta" miljöerna har alla redan sett. I nån slags fallande skala naturligtvis.

Att fotografera fula saker kan vara för att vi alla ser dom men ingen påtalar hur fula dom är, förrän vi ser dem på bild och då är det fotot som är fult...

Jag tänker på bilderna av staket t ex som i sin funktion är väldigt "fult" t ex. Staket syftar till att stänga ute folk från olika saker, motsatsen till öppenhet. Vårt samhälle är inte direkt känt för sin öppenhet.

Tänker också på bilderna av några fritidshus som på ytan skiljer sig lite, men i grunden är de lika. Same, same but different. Ingen vill sticka ut, är man som alla andra är man inte ett hot... på ett generellt plan naturligtvis.

Ska jag kritisera så är det väl avsaknaden av människor och livsöden. Det är väl inte folktomt i Göteborg iaf?

/Maverick
Num Vistbacka 2009-10-12 16:12  
Till Patrik Schönberg:

Exempelvis Gavois bilder av husen under titeln "Numbers" gillar jag inte alls. Fattar inte alls meningen och inte är de snygga. Så frågar du dig; "Vadå inte förstår? Det är skillnad mellan att förstå och att gilla att ngt är snyggt!"

Sant! Exempel på det är L-M Bjärnestams bild av olika personer; Dessa bilder är ej heller kompositions mässigt så otroliga, men desto bättre som dokumentations bilder, vilket var temat. Att dokumentera GB. Speciellt hennes bild på mannen som just ska hoppa på cykeln gillar jag.

Agnes Thors första bild av -det jag tror är- en hundkennel är ganska intetsägande i alla aspekter. (Däremot hennes bild av flickan i siluett mot solen är underbar)


Sen gillar jag faktiskt D. Molanders alla bilder. Dom är sköna!

Till sist; De samlingar jag inte alls gillar är: Hansens "Mind cake" & Källströms "JPG-samling" I dessa två sistnämna tycker jag att all slags komposition fattas. (Volvon i trappan är undantaget)

Men som sagt. Detta är nu bara vad JAG tycker. Ni andra måste inte, och bör ej, tycka som jag.

Hoppas du fick svar på det du ville, Patrik.

/Num

P.S: Måste dock medge att Maverick har en väldigt bra point i sitt senaste inlägg. (inlägget före detta) Måst tillägga att denna bildsamling är troligen betydligt mer betydelseful och mer inspirerande för ngn som faktiskt bor i Göteborg.
D.S.
sundlo 2009-10-13 15:35  
Vad är bra eller dålig konst? Vad är en bra eller dålig bild?
Visst kan en tekniskt fulländad bild vara vacker. Men är det alltid syftet? Är det så lätt att säga "det är inte tekniskt fulländat alltså är det skit" men om man tittar djupare än så?
Vilken idiot som helst kan ta en bild men att ta en bra bild, men innehåll, djup och känsla, för det krävs det mer. Så lyder i alla fall min åsikt.
Göran Olofsson 2009-10-13 18:23  
När jag ser bilderna tycker jag mest synd om Göteborg!
Med undantag för de bilder med mänskliga inslag.
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar